Doe mij maar (g)een handtasdekking! (blog Lindenhaeghe)

Esther Vuijsters nieuw 2018 200

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Financiële producten zijn teveel op mannen gericht. Volgens strategisch onderzoekbureau Oliver Wyman liggen er enorme kansen voor financieel dienstverleners die specifieke producten en diensten voor vrouwen ontwikkelen.

Een interessante conclusie. Want is het niet gek om in een tijd waarin we juist pleiten voor gelijkheid - denk aan salaris en de verdeling van zorgtaken - opeens onderscheid te maken tussen mannen en vrouwen als het gaat om financiële producten?

Ik herinner me een column die ik destijds schreef over ‘vrouwenverzekeraars’ Onna Onna en Queens. Bij die ‘vrouwelijke’ autoverzekeraars draaide het toen vooral om het verhaal en de commercials. Er was geen sprake van een wezenlijk ander product, het was pure marketing. (Niet zulke goede marketing overigens, want van zoiets als een handtasdekking raken wij vrouwen niet erg opgewonden. Net zo min als van een KwikFit-deal waarbij je gratis je oliepeil kunt laten checken. Maar goed, ze hebben het beide dan ook niet gered.)

Erkenning

Maar misschien is dit anders. Het onderzoek van Oliver Wyman gaat niet over marketing maar over erkenning. Vrouwen worden mondiaal niet erkend als klant door de financiële sector. Aldus de claim. Volgens de onderzoekers verschillen mannen en vrouwen fundamenteel op het gebied van levensloop (denk aan zwangerschap, hogere levensverwachting) en leggen banken en verzekeraars hun producten vooral langs een uniforme meetlat gericht op (jawel) de man. Tja, dat probleem los je niet op met gratis je oliepeil laten checken. Of met een handtasdekking.

Saillant detail, volgens het onderzoek, is ook dat vrouwen volgens het rapport tweederde van het mondiale huishoudbudget bestieren en 40 procent van de totale welvaart in handen hebben. ‘Ze’ hebben dus wat te besteden. De onderzoekers roepen de financiële sector dan ook rechtstreeks op om hun houding richting vrouwelijke klanten te veranderen, daar deze een zeer invloedrijke rol in de samenleving spelen.

Vraagstelling afstemmen

Betere toegang tot financiële dienstverlening leidt volgens Oliver Wyman tot een eerlijker samenleving met meer gelijkheid tussen man en vrouw. Hartstikke mooi is dat natuurlijk. Gelijkheid. Ben ik fan van. De vraag is echter of we daar nou nieuwe producten voor nodig hebben. En of de financiële sector hiervoor nieuwe ‘oplossingen’ moet bedenken. Erkenning zit naar mijn idee vooral in vraagstelling. In afstemmen (en vragen) wie wat op welk moment nodig heeft. Niet uitsluitend aan de vrouw vragen ‘hoe ze dat dan met de kinderen doet’ als ze vier of vijf dagen werkt, zou bijvoorbeeld al een groot verschil maken. Een goede Financieel Planner of Estate Planner snapt dat hij die vraag anno 2019 aan beide partners moet stellen. Net als de vraag op wiens of wier naam de factuur moet.

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Humor in de branche is belangrijk

Humor in de branche is belangrijk

Humor in de branche is belangrijk, betoogt Esther Vuijsters in de nieuwe blog van Lindenhaeghe op VVP Online. Vuijsters: "Tijdens een recente analyse van onze social...

Ontwikkel jezelf: omarm een training

Ontwikkel jezelf: omarm een training

(Door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) De Training Ontspannen Presenteren is nog maar net gestart of ik heb mijn eerste learning al te pakken: dit leer je niet uit...

Wie zwijgt stemt niet toe (blog Lindenhaeghe)

Wie zwijgt stemt niet toe (blog Lindenhaeghe)

De tijd dat bedrijven Jan en Alleman zonder actieve toestemming nieuwsbrieven en commerciële e-mails konden toesturen, is voorbij. Dat is al een tijdje zo,...

Robotisering van kennis en… pizza?

Robotisering van kennis en… pizza?

De techniek neemt een vlucht en het is aan ons om naast de voordelen ook de nadelen te zien. Kritisch blijven. Mens blijven. En vooral: in het belang van de klant...

Niets veranderlijker dan het weer. Hoewel….

Niets veranderlijker dan het weer. Hoewel….

Blog door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe Niets is veranderlijker dan het weer. Nou ja, misschien de website van het CDFD dan. Want daar verrassen ze ons momenteel...