Duurzaamheid nog niet ingeburgerd op websites intermediairs

Duurzaamheid 2 via Pixabay

(Blog door Fred de Jong) Uit een analyse van alle websites van intermediairs in Nederland blijkt dat ruim 25 procent de term duurzaam heeft opgenomen in haar online communicatie. Daarnaast wordt bij circa 30 procent van de intermediaire bedrijven op de website gesproken over zonnepanelen of energie. De analyse is gedaan via de nieuwe dienst van het Ratinginstituut Financieel Dienstverleners, de INFAS SectorSearch 2 , waarmee via een speciale zoekmachine kan worden gezocht op termen bij alle url’s van adviseurs, banken en verzekeraars.

Duurzaamheid is een van de grootste maatschappelijke thema’s van vandaag. Zowel binnen Europa als in Nederland wordt hard gewerkt aan wetten en beleidsmaatregelen om de benodigde verduurzaming te kunnen realiseren. Financieel adviseurs kunnen een belangrijke rol spelen in het aanjagen van de verduurzaming. Bij zowel consumenten als bedrijven. Verduurzaming heeft grote financiële consequenties waarbij goed advies noodzakelijk is. Daarnaast heeft verduurzaming impact op de risico’s en de verzekerbaarheid van klanten.

Het begrip duurzaamheid kent vele dimensies en wordt al snel een containerbegrip. Daarom is via de INFAS SectorSearch ook gekeken naar het gebruik van termen als sustainable, klimaat, CO2 en maatschappelijk verantwoord. Ook deze begrippen komen nog maar mondjesmaat voor op de websites van intermediairs: klimaat 17,1 procent, CO2 15,3 procent, maatschappelijk verantwoord 6,2 procent, sustainable 2,3 procent.

Belangrijke verantwoordelijkheid

Veel burgers en bedrijven willen verduurzamen, maar maken zich ook zorgen over de consequenties van de verduurzamingsmaatregelen. Voor financieel adviseurs ligt daar een belangrijke verantwoordelijkheid om proactief met klanten in gesprek te gaan over duurzaamheid. En met financieringen, subsidies, fiscale regelingen en verzekeringen komen er steeds meer middelen en instrumenten beschikbaar om die klanten ook daadwerkelijk te kunnen helpen. En adviseren over duurzaamheid zorgt ook voor een duurzaam businessmodel van de adviseur zelf.

Het intermediair zal de komende tijd extra moeten investeren in advisering over duurzaamheid, daar hoort ook heldere communicatie bij via de website. Deze analyse toont aan dat daarin nog voldoende te winnen is.

Fred de Jong is Associate Lector Sustainable Finance & Tax bij de HAN University of Applied Sciences en zelfstandig onderzoeker/consultant met als specialisatie de financieel adviesmarkten.

 

Reactie toevoegen

 
Eerste lening Toekomstbestendig onderhoudsfonds VvE’s (SVn) verstrekt

Eerste lening Toekomstbestendig onderhoudsfonds VvE’s (SVn) verstrekt

VvE Nijenheim in Zeist heeft als eerste VvE een Onderhoudslening VvE  ontvangen uit het door SVn opgezette en beheerde Toekomstbestendig onderhoudsfonds VvE’s....

Adviesalerts! Veilig Wonen

Adviesalerts! Veilig Wonen

(Uit katern Veilig Wonen in VVP 5-6 2024) Veilig wonen is zonder professioneel financieel advies eigenlijk ondenkbaar. In de rubriek Adviesalerts! weer actualiteiten...

Duurzamer en efficiënter

Duurzamer en efficiënter

(Björn Jalving, Turien & Co,, in Ken je vak! VVP 5-6 2024) In de media wordt regelmatig gediscussieerd over het beleggingsbeleid van verzekeraars. En...

Rabobank geeft klanten duurzaamheidskorting

Rabobank geeft klanten duurzaamheidskorting

Alle hypotheekklanten van Rabobank wiens woonhuis een definitief energielabel A of hoger heeft, krijgen vanaf januari automatisch de Duurzaamheidskorting van 0,15...

Praktijktips Paul Burger: duurzaam advies in nieuwe fase

Praktijktips Paul Burger: duurzaam advies in nieuwe fase

VVP vraagt sprekers en kennispartners van de VVP Ondernemersdag op 4 december naar ondernemersuitdagingen en praktijktips. Dit keer Paul Burger (Ideële Verzekeringen)....

Extra leenruimte persoonlijke lening voor verduurzaming woning

Extra leenruimte persoonlijke lening voor verduurzaming woning

Vanaf dinsdag 19 november zullen geldverstrekkers bij het bepalen van de leenruimte voor persoonlijke leningen rekening houden met nieuwe normbedragen. Een...

MUNT: 'Groene adviseurs'-zoeker

MUNT: 'Groene adviseurs'-zoeker

MUNT Hypotheken zet hypotheekadviseurs die verduurzaming prominent in hun adviesgesprek aan bod laten komen in een speciale 'groene adviseurs'-zoeker op zijn website....

Anders kijken naar financieel advies

Anders kijken naar financieel advies

(Fred de Jong in VVP-special Business Innovation 2024) De waarde van financieel advies is niet alleen materieel maar vooral ook immaterieel. Financieel advies...

NIBC: online verduurzamingsoptie

NIBC: online verduurzamingsoptie

Bestaande klanten kunnen via MijnNIBC zelfstandig een verhoging van hun hypotheek aanvragen tot 25.000 euro voor verduurzaming. Door bijvoorbeeld gebruik te maken...

Adviseur stuurde onprofessionele e-mail

Adviseur stuurde onprofessionele e-mail

(Kifid-uitspraak GC 2024-0925) De Geschillencommissie is van oordeel dat het advieskantoor een onprofessionele e-mail naar de consument gestuurd heeft. Op 28 mei...