Een zieke nabije toekomst

Esther Vuijsters nieuw 2018 200

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe)

(Black Mirror-fans, pas op! Dit artikel bevat spoilers.)

Het mooist aan de serie Black Mirror vind ik toch wel de omschrijving: “Deze scifi-anthologieserie beschrijft een zieke nabije toekomst vol technologie, waar de mooiste uitvindingen botsen met de meest duistere menselijke gevoelens.”

Een zieke nabije toekomst

Een zieke nabije toekomst. Tja. Samenwonen met een robotversie van je overleden man (S2 A1 Be Right Back) of je eigen complete waarneming opslaan op een geïmplementeerde geheugenchip (S1 A3 The Entire History of You), dat kun je gerust ‘ziek’ noemen. Maar dat nabij dan? Hoe ‘nabij’ ís die toekomst eigenlijk?

Nou, maak je borst maar nat. Die toekomst is er al. En hij slaat zijn klauwen uit naar onze sector.

Social credit-systeem

Wie het nieuws vanuit China de laatste tijd een beetje gevolgd heeft, weet waarop ik doel. Onze vrienden de Chinezen zijn namelijk druk met het opzetten van een 'social credit'-systeem, dat er voor zorgt dat sommige mensen niet meer kunnen reizen met treinen en vliegtuigen op basis van hun sociale score. Ook het afsluiten van verzekeringen wordt gekoppeld aan deze vorm van online judging. Komt dit je bekend voor? Inderdaad, copy-paste de Back Mirror-aflevering ‘Nosedive’ (S3 A1). En voor wie deze aflevering niet heeft gezien: nee, het loopt niet goed af.*

Verhaal halen

Maar het social credit-systeem is niet het enige ‘zieke’ dat inmiddels werkelijkheid geworden is. Zo kun je bij bol.com een horloge voor je kind bestellen waarop niet alleen een gps-tracker zit, maar waar je hem of haar ook mee kunt afluisteren (Vergelijk S4 A2 Arkangel). In een enkel verschrikkelijk (misdadig) geval zal dat misschien iets opleveren maar ik denk dat de functionaliteit vooral gebruikt wordt door ouders die op afstand de leidsters van het kinderdagverblijf/juffen afluisteren. Om vervolgens verhaal te gaan halen.

Verzekeringskwestie: opgelost

En over afluisteren en verhaalhalen gesproken: wat dacht je van de aflevering Crocodile (S4 A3), waarin een verzekeringskwestie wordt opgelost door het ‘uitlezen’ van de herinnering van een huisdier (nadat alle andere getuigen zijn vermoord)? Zo’n ‘Recaller’-apparaat is, hoe ziek ook, in onze branche natuurlijk wél een probleemoplossertje. Het zou ons een boel discussies rond bijvoorbeeld de opzetclausule besparen. Om over groepsaansprakelijkheid nog maar te zwijgen.

Gelukkig?

Maar probleemoplosser of niet, zó ver zijn we (gelukkig) nog niet. En mocht dat in de ‘nabije’ toekomst wel het geval zijn, dan hebben we weer andere dingen om ons druk over te maken. Op afstand bestuurbare killerbee’s (S3 A6 Hated in the Nation) bijvoorbeeld. Of mensen die real life vermoord worden binnen de veilige omgeving van een Augmented Reality-videospel (S3 A2 Playtest).

Lastig. Want wie is daar nou weer voor aansprakelijk?

*Niet echt een spoiler: geen enkele Black Mirror-aflevering loopt namelijk goed af. Met uitzondering van de allereerste episode (S1 A1 The National Anthem). Evengoed kun je deze aflevering om verschillende redenen beter overslaan.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Online examinering hoort er gewoon bij (blog Lindenhaeghe)

Online examinering hoort er gewoon bij (blog Lindenhaeghe)

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Eindelijk is het dan zover: het zonnetje schijnt en de temperaturen stijgen! En dat niet alleen: de terrasjes zijn open, we...

Waarom vindt jouw klant beleggen ‘eng’? (Blog Lindenhaeghe)

Waarom vindt jouw klant beleggen ‘eng’? (Blog Lindenhaeghe)

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Laatst luisterde ik een podcast van de universiteit van Nederland. De centrale vraag was: waarom hebben we het monster van...

AVG-tips voor Client Officers (blog Lindenhaeghe)

AVG-tips voor Client Officers (blog Lindenhaeghe)

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Een Data Protection Officer (DPO) behoedt een organisatie voor problemen die zich kunnen voordoen als de AVG-regels niet worden...

YES! WE HAVE LIFT OFF

YES! WE HAVE LIFT OFF

(Blog door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) We have lift off: de VVP Academy - een samenwerkingsverband tussen VVP, Lindenhaeghe, Beeckestijn, CustomerTalk en C-profile...

Dik van Velzen: de meester is niet meer

Dik van Velzen: de meester is niet meer

(Blog door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) We kennen het van artiesten. Van beroemde mensen. Mensen die een stempel drukten op een bepaalde muzieksoort- of kunststroming....

Pak die gratis leerkans! (Blog Lindenhaeghe)

Pak die gratis leerkans! (Blog Lindenhaeghe)

(Door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Met de tijdelijke subsidieregeling NL Leert Door kan (min of meer) iedereen met een relatie tot de arbeidsmarkt een gratis...

Vijftien jaar leren met een glimlach

Vijftien jaar leren met een glimlach

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Deze week is het alweer vijftien jaar geleden dat Mike Schilperoort en Patrick van der Spek hun handtekeningen onder het project...

Echte helden dragen maskers! (Blog Lindenhaeghe)

Echte helden dragen maskers! (Blog Lindenhaeghe)

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) “De waarde van een glimlach is hoger geworden”, schreef Babs Gons onlangs in haar (Parool-)column. (Voor wie Babs...

Een bijzondere regeling (blog Lindenhaeghe)

Een bijzondere regeling (blog Lindenhaeghe)

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) In juli werd de regeling Nederland Leert Door aangekondigd: alle werkenden en werkzoekenden in Nederland konden vanaf 1 augustus...

Geen stress, wel fun! (Blog Lindenhaeghe)

Geen stress, wel fun! (Blog Lindenhaeghe)

(Door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) In mei 2020 deed LinkedIn onderzoek naar de effecten van thuiswerken. Hieruit rolden de volgende cijfers: 30 procent van de...