Gedeelde besluitvorming (blog Lindenhaeghe)

Esther Vuijsters 2021

(Blog Lindenhaeghe door Esther Vuijsters) Onlangs las ik een artikel over ‘gedeelde besluitvorming’. Over hoe belangrijk het is om samen met de klant tot een goed advies te komen. Er is op dat gebied nog altijd winst te behalen. Want: specialisten werken (nog altijd) sturend. Bewust of onbewust plaatsen ze hun kennis bóven de wensen en behoeften van de klant. Het gevolg daarvan is dat het advies/de oplossing niet goed op de verwachting van de klant aansluit. En dat doet afbreuk aan de klantbeleving én het gekozen eindproduct.

Wáár heb je dit gelezen?!
Kortom, een onderwerp waar onze sector al een tijd mee worstelt. Alleen stond dit artikel niet in een financieel vakblad maar in Medisch Contact in de rubriek Arts en Patiënt.

Specialist = arts
Het artikel is geschreven door een cognitief psycholoog die de afgelopen vijftien jaar onderzoek deed naar hoe artsen en patiënten samen beslissen over een behandeling. De ‘klant’, met andere woorden, was in dit stuk de ‘patiënt’. De specialist een arts. De financiële branche is dus niet de enige branche die worstelt met de problematiek rond ‘gedeelde besluitvorming’.

Op een voetstuk
En dat is natuurlijk ook niet zo gek. Vroeger - toen alles beter was en de lucht nog schoon - stond ‘de specialist’ op een voetstuk. De arts, de adviseur, de leraar, u kent ze allemaal nog wel. Positief: er was respect en vertrouwen. Maar in dat laatste school een gevaar. Het gaf macht en leidde in de onze branche tot de bekende ‘perverse prikkel’. Ander nadeel: er was weinig ruimte voor de wensen en behoeften van de klant/cliënt/patiënt. Waardoor deze uiteindelijk niet altijd kreeg wat passend was.

Opgegeten door Google
Anno 2021 is het voetstuk van de specialist verdwenen. Het is opgegeten door Google en uitgespuugd richting talloze websites. Frustrerend voor de specialist want die moet opeens de strijd aangaan met een heleboel kennisbronnen waarvan een groot deel niet heel erg betrouwbaar is. En ja, daar hebben dus een heleboel beroepsgroepen last van.

Diep luisteren
Tijd dus om de handen ineen te slaan. Ik citeer hierbij het artikel uit Medisch Contact: “Het is essentieel dat de arts écht probeert te achterhalen wat er voor de patiënt toe doet. Vervang arts door adviseur/specialist en patiënt door klant en het is duidelijk dat deze ‘autoriteiten’ behoefte hebben aan het aanscherpen van vaardigheden. Want de juiste vraag stellen, ‘diep luisteren’ en openstaan voor andere oplossingen zijn nou eenmaal stuk voor stuks skills die je moet ontwikkelen. Het liefst door van elkaar te leren.

Future skills
Het vraagt alleen wel echt een andere mindset. Of een ‘opener houding’ zoals de schrijver van het artikel het noemt. Het goede nieuws is dat deze future skills goed te ontwikkelen zijn. Ander goed nieuws is dat deze vaardighedentrainingen ook erg leuk zijn om te volgen. En mijn persoonlijke favoriet: met deze skills ga jij het ook nog winnen van Google!

Want voordat het World Wide Web ‘de vraag achter de vraag’ kan achterhalen of in staat is tot diep luisteren, zijn we wel weer wat jaartjes verder.

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Het blijft Bijzonder

Het blijft Bijzonder

De tweede ronde (toetsweek) Bijzondere Examens is in aantocht! Een mooi moment om terug te kijken naar de eerste ronde, afgelopen zomer in juni. 39 mensen schreven...

Op tijd opladen

Op tijd opladen

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Dachten we dat we eruit waren, blijkt het toch weer anders. Een burn-out wordt namelijk niet veroorzaakt doordat we te veel...

Zonder ‘branddriehoek’ geen reactie (blog Lindenhaeghe)

Zonder ‘branddriehoek’ geen reactie (blog Lindenhaeghe)

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) In al het ‘soft skills’-geweld waarmee we tegenwoordig om de oren geslagen worden, zouden we bijna vergeten dat...

Inspirerend! Boeiend! Vernieuwend! Duh.

Inspirerend! Boeiend! Vernieuwend! Duh.

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) In de tijd dat ik zelf nog als financieel adviseur werkte, werd ik wel eens moe van al die workshops, masterclasses en bijeenkomsten...

Wij doen (niet) aan filterbubbels

Wij doen (niet) aan filterbubbels

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Het zou zomaar het woord van 2019 kunnen worden: de filterbubbel. Het woord stamt weliswaar al uit 2011 - toen verscheen...

Dat geeft niet...

Dat geeft niet...

Dat geeft niet…(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Het is toch elk jaar weer een gedoe, zo’n nieuwe PE-periode. Voor de financieel adviseurs, de opleiders...

Agent Disclaimer heeft zijn bonnenboekje paraat

Agent Disclaimer heeft zijn bonnenboekje paraat

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Het heeft even geduurd, maar het ei is gelegd: de wijzigingen rond het vakbekwaamheidsbouwwerk zijn definitief. Alle adviseurs...

Zeg eens eerlijk, zit jij nog op je plek?

Zeg eens eerlijk, zit jij nog op je plek?

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Het is een bekend trucje: stel je eens voor dat je een gesprek voert met jouw achtjarige ik. Wat zou dat kind van toen, nú...

Ook ministers hebben zorgplicht

Ook ministers hebben zorgplicht

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Eind 2017 gaf minister Hoekstra de financiële markt een schouderklopje. “De sector lijkt op de goede weg”,...

Iemand zoals ik

Iemand zoals ik

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Het valt me op dat er de laatste tijd veel geschreven wordt over ‘vertrouwen’. Over het lage vertrouwen dat er...