Groter is niet beter

Levent Türkmen 2019 bewerkt

(door Levent Türkmen, SUREbusiness) Hoe kan het dat in de bestuurskamers van Nationale-Nederlanden Lard Friese de champagne ontkurkt om de overname van Vivat te vieren en wij ons toch meer en meer zorgen gaan maken over de toegankelijkheid van de markt in Nederland?

(Zakelijke) serviceproviders zoals SUREbusiness, verzekeringsadviseurs of verzekerde klanten; geen van deze drie genoemden zullen waarschijnlijk ook het glas heffen op deze overname waarmee NN nog groter wordt. De toezichthouder juicht misschien wel. Want hoe minder aanbieders hoe overzichtelijker het speelveld voor DNB.

En dat geeft toch te denken.

Ik zie de bui alweer hangen. De inkt van de instructies voor de overname van Delta Lloyd is nog nauwelijks droog of we kunnen ons opmaken voor de volgende ‘productrationalisatie’-ronde. We ontvingen al een geruststellende brief van NN dat inzake Reaal voorlopig alles hetzelfde blijft. Maar we weten wel beter natuurlijk. Per 1 juni jongstleden moesten we als laatste in de rij de Delta Lloyd autoverzekeringen dichtzetten. Binnenkort mogen we waarschijnlijk hetzelfde doen met alle Reaal-producten. Weer een aanbieder minder. Het aanbod wordt smaller en smaller.

Nu ben ik er niet op uit om onze zakenpartner NN af te vallen. Zeker niet. NN is een verzekeraar met toegevoegde waarde in de markt en voor ons een belangrijke partner. Maar de absorptie van Delta Lloyd is geen klusje dat je even ‘overnight’ doet met je volmachtpartners. En afgerond is deze klus zeker nog niet.

Daarnaast merken we dat de markt ‘verhardt’ en dat is in sommige branches ook echt wel nodig. Maar de ‘verharding’ kenmerkt zich niet door een zorgvuldige afweging welke risico’s in prijs gedifferentieerd moeten worden op het niveau van bedrijfsactiviteiten. Alles moet in hetzelfde malletje passen of anders exit. Het fenomeen ‘onverzekerbare risico’s’ wordt weer nieuw leven ingeblazen.

En de adviseurs dan? Je wilt het ‘klantbelang centraal’ stellen maar de spoeling wordt steeds dunner. Het aantal alternatieven dat je kunt voorschotelen gaat uiteindelijk alleen maar achteruit, concurrentie wordt minder, producten schaarser en prijzen hoger. De adviseurs worden met het verdwijnen van Reaal ook niet vrolijker. En daarmee is het belang van de verzekerde niet gediend. Terecht dat Adfiz aan de bel trekt en de overname een kaalslag noemt.

De vraag is wat we met elkaar hieraan kunnen doen. De NVGA heeft met het faciliteren van Rhion als nieuwe toetreder al laten zien werk te maken van verruiming van het aanbod. Ik was hier een beetje sceptisch over maar ik geloof dat dit een goede zet is.

Wij kunnen als SUREbusiness ook een duit in het zakje doen. Behalve zoeken naar nieuwe risicodragers denken we ook met verzekeraars in zee te kunnen die zich nog niet op de volmachtmarkt begeven. Maar dat kost tijd. Het tempo van verschraling kunnen we momenteel niet bijhouden.

Het is te hopen dat de verzekeraars in Nederland zich constructief opstellen om samen met de branche te zoeken naar meer productoplossingen en dat de toezichthouder ook bij ons komt vragen hoe het klantbelang beter gediend kan worden.

Dan hebben wij bij SUREbusiness ook een goede reden om champagne te ontkurken…

Reactie toevoegen

 

Reacties

Linda van Pel - L&M Adviesgroep B.V. 20 juni 2019

Je haalt ons de woorden uit de mond Levent! Hopelijk kun je ons op niet al te lange termijn verblijden met een aantal nieuwe zakenpartners in jullie volmachtaanbod.

Gert van Lunteren Assurantiën BV - Gert van Lunteren Assurantiën BV 20 juni 2019

Goed en volledig correct verhaal Levent niets aan toe te voegen..... liever goed, beter, best dan groot, groter, grootst! Maar ja sommige mannen willen altijd de grootste ...... ! Prettige dag allemaal, Gert van Lunteren / Harderwijk

Meer over
Provisie en tekencommissie zijn geen ‘giften’

Provisie en tekencommissie zijn geen ‘giften’

(door Levent Türkmen, SUREbusiness) Tussen verzekeringsmaatschappijen en gevolmachtigden wordt op dit moment stevig gediscussieerd over de beloningen en rendementen....