Het virus levert ons interessante verzekeringsvragen op

Esther Vuijsters nieuw 2018 200

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Het coronavirus is hebberig. Het neemt veel. Mensenlevens om te beginnen. Maar het pakt ons ook pleziertjes, vrijheden, banen en geld af. Het Centraal Planbureau vreest diepe recessie. De economie kan krimpen met 7,7 procent. De pensioenfondsen houden de dekkingsgraden niet uit de gevarenzone, ondanks voorzichtig herstel.

Toch levert het virus ons ook wat op. Meer frisse lucht, bezinning én een compleet nieuw vocabulaire. Denk aan de balkonbingo, de coronabaard en het kuchschotje. Stuk voor stuk pareltjes waar taalliefhebbers als ik dagelijks hun vingers bij aflikken. Nadat we uiteraard héél goed onze handen hebben gewassen. Je vingers ergens bij aflikken is anno 2020 immers niet zonder gevaar.

Maar de pandemie levert ons nog wat anders op. Iets waarvan menig verzekeringshart sneller gaat kloppen. (Of dat van de stress of de opwinding is, laat ik hierbij in het midden.) Het virus levert ons namelijk interessante verzekeringsvragen op. Want hoe zit het met de bedrijfsaansprakelijkheid wanneer een restaurant plotseling gaat bezorgen in plaats van serveren? En wat zijn de gevolgen voor de transportverzekeringsbranche? Hoe gaat de verzekeringsmaatschappij om met de apparatuur van de baas, die nu opeens niet meer in een beveiligd kantoorpand staat maar gewoon in een woonhuis? Is dat nog wel verzekerd? De lijntjes tussen werk en privé zijn ineens zo dun, welke polis dekt nu wat? En wat betekent de anderhalvemeter-samenleving voor ons aansprakelijkheidsrecht straks?

Meerdere autoriteiten houden zich met deze vragen bezig. Zo stelde de EIOPA, de Europese autoriteit voor verzekeringen en bedrijfspensioenen een pagina samen met zes tips voor consumenten. De tips variëren van ‘controleer je polis’ tot ‘raak niet paniek’ en kunnen daarmee wat mij betreft direct richting de digitale vuilnisbak. Alsof er ook maar érgens een inboedelpolis te vinden is, waarop iets staat over dekking met betrekking tot thuiswerken en een ‘pandemisch virus dat de complete wereldbevolking in lockdown houdt en de gehele economie platlegt’. Coronacrap noem ik dat. Nee, dan is de pagina met coronavragen van het Verbond van Verzekeraars een stuk praktischer. Daar wordt de vraag ‘of een verzuimverzekering uitkeert als een werknemer wegens ziekte door het virus niet in staat is om zijn werk te verrichten’ ten minste beantwoord. (Het EIOPA: ‘Controleer je polis!’ ‘Raak niet in paniek!’.)

Evengoed zijn er - ondanks het initiatief van het Verbond - nog vele (verzekerings)vragen onbeantwoord. En dagelijks komen er nieuwe vragen bij. We gaan elkaar in deze branche de komende tijd keihard nodig hebben: om anderhalvemeter-voorwaarden op te stellen, consumenten goed te informeren en faillissementen te voorkomen. Initiatieven als het NHG vangnet en de ‘stroppenpot’ voor zorgverzekeraars die in de financiële problemen raken, helpen daarbij. Net als het coronaloket van Adfiz waarin onder andere de actuele informatie van verschillende verzekeraars rond corona verzameld wordt. Trouwens. Coronaloket, anderhalvemeter-voorwaarden, stroppenpot… wauw. Ik ga weer even mijn handen wassen!

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Nee? Dan ben je dus niet duurzaam!

Nee? Dan ben je dus niet duurzaam!

(Door Esther Vuijsters van Lindenhaeghe in VVP Special Duurzaam Adviseren 2021) Zoals bij alles dat in de mode is, wil iedereen een (tarwe)graantje meepikken....

Stilstaan is achteruitgaan (blog Lindenhaeghe)

Stilstaan is achteruitgaan (blog Lindenhaeghe)

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Stilstaan is achteruitgaan. Sommige uitdrukkingen worden zó vaak gebruikt dat ze wel waar móeten zijn. Toch? Niet...

Gedeelde besluitvorming (blog Lindenhaeghe)

Gedeelde besluitvorming (blog Lindenhaeghe)

(Blog Lindenhaeghe door Esther Vuijsters) Onlangs las ik een artikel over ‘gedeelde besluitvorming’. Over hoe belangrijk het is om samen met de klant...

Verhalen, haakjes en bruggetjes (blog Lindenhaeghe)

Verhalen, haakjes en bruggetjes (blog Lindenhaeghe)

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) In het artikel Zo krijgt je bedrijf een ziel (onderdeel van Lindenhaeghe On Tour) zoomt Willem Vreeswijk in op het woord...

Online examinering hoort er gewoon bij (blog Lindenhaeghe)

Online examinering hoort er gewoon bij (blog Lindenhaeghe)

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Eindelijk is het dan zover: het zonnetje schijnt en de temperaturen stijgen! En dat niet alleen: de terrasjes zijn open, we...

Waarom vindt jouw klant beleggen ‘eng’? (Blog Lindenhaeghe)

Waarom vindt jouw klant beleggen ‘eng’? (Blog Lindenhaeghe)

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Laatst luisterde ik een podcast van de universiteit van Nederland. De centrale vraag was: waarom hebben we het monster van...

AVG-tips voor Client Officers (blog Lindenhaeghe)

AVG-tips voor Client Officers (blog Lindenhaeghe)

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Een Data Protection Officer (DPO) behoedt een organisatie voor problemen die zich kunnen voordoen als de AVG-regels niet worden...

YES! WE HAVE LIFT OFF

YES! WE HAVE LIFT OFF

(Blog door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) We have lift off: de VVP Academy - een samenwerkingsverband tussen VVP, Lindenhaeghe, Beeckestijn, CustomerTalk en C-profile...

Dik van Velzen: de meester is niet meer

Dik van Velzen: de meester is niet meer

(Blog door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) We kennen het van artiesten. Van beroemde mensen. Mensen die een stempel drukten op een bepaalde muzieksoort- of kunststroming....

Pak die gratis leerkans! (Blog Lindenhaeghe)

Pak die gratis leerkans! (Blog Lindenhaeghe)

(Door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Met de tijdelijke subsidieregeling NL Leert Door kan (min of meer) iedereen met een relatie tot de arbeidsmarkt een gratis...