Het virus levert ons interessante verzekeringsvragen op

Esther Vuijsters nieuw 2018 200

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Het coronavirus is hebberig. Het neemt veel. Mensenlevens om te beginnen. Maar het pakt ons ook pleziertjes, vrijheden, banen en geld af. Het Centraal Planbureau vreest diepe recessie. De economie kan krimpen met 7,7 procent. De pensioenfondsen houden de dekkingsgraden niet uit de gevarenzone, ondanks voorzichtig herstel.

Toch levert het virus ons ook wat op. Meer frisse lucht, bezinning én een compleet nieuw vocabulaire. Denk aan de balkonbingo, de coronabaard en het kuchschotje. Stuk voor stuk pareltjes waar taalliefhebbers als ik dagelijks hun vingers bij aflikken. Nadat we uiteraard héél goed onze handen hebben gewassen. Je vingers ergens bij aflikken is anno 2020 immers niet zonder gevaar.

Maar de pandemie levert ons nog wat anders op. Iets waarvan menig verzekeringshart sneller gaat kloppen. (Of dat van de stress of de opwinding is, laat ik hierbij in het midden.) Het virus levert ons namelijk interessante verzekeringsvragen op. Want hoe zit het met de bedrijfsaansprakelijkheid wanneer een restaurant plotseling gaat bezorgen in plaats van serveren? En wat zijn de gevolgen voor de transportverzekeringsbranche? Hoe gaat de verzekeringsmaatschappij om met de apparatuur van de baas, die nu opeens niet meer in een beveiligd kantoorpand staat maar gewoon in een woonhuis? Is dat nog wel verzekerd? De lijntjes tussen werk en privé zijn ineens zo dun, welke polis dekt nu wat? En wat betekent de anderhalvemeter-samenleving voor ons aansprakelijkheidsrecht straks?

Meerdere autoriteiten houden zich met deze vragen bezig. Zo stelde de EIOPA, de Europese autoriteit voor verzekeringen en bedrijfspensioenen een pagina samen met zes tips voor consumenten. De tips variëren van ‘controleer je polis’ tot ‘raak niet paniek’ en kunnen daarmee wat mij betreft direct richting de digitale vuilnisbak. Alsof er ook maar érgens een inboedelpolis te vinden is, waarop iets staat over dekking met betrekking tot thuiswerken en een ‘pandemisch virus dat de complete wereldbevolking in lockdown houdt en de gehele economie platlegt’. Coronacrap noem ik dat. Nee, dan is de pagina met coronavragen van het Verbond van Verzekeraars een stuk praktischer. Daar wordt de vraag ‘of een verzuimverzekering uitkeert als een werknemer wegens ziekte door het virus niet in staat is om zijn werk te verrichten’ ten minste beantwoord. (Het EIOPA: ‘Controleer je polis!’ ‘Raak niet in paniek!’.)

Evengoed zijn er - ondanks het initiatief van het Verbond - nog vele (verzekerings)vragen onbeantwoord. En dagelijks komen er nieuwe vragen bij. We gaan elkaar in deze branche de komende tijd keihard nodig hebben: om anderhalvemeter-voorwaarden op te stellen, consumenten goed te informeren en faillissementen te voorkomen. Initiatieven als het NHG vangnet en de ‘stroppenpot’ voor zorgverzekeraars die in de financiële problemen raken, helpen daarbij. Net als het coronaloket van Adfiz waarin onder andere de actuele informatie van verschillende verzekeraars rond corona verzameld wordt. Trouwens. Coronaloket, anderhalvemeter-voorwaarden, stroppenpot… wauw. Ik ga weer even mijn handen wassen!

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
De financieel adviseur als mossel

De financieel adviseur als mossel

(door Mike Schilperoort, algemeen directeur Lindenhaeghe) Als ik naar het huidige vakbekwaamheidsbouwwerk kijk, moet ik altijd denken aan de evolutietheorie van...

Een zieke nabije toekomst

Een zieke nabije toekomst

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) (Black Mirror-fans, pas op! Dit artikel bevat spoilers.) Het mooist aan de serie Black Mirror vind ik toch wel de omschrijving:...

Passie voor het vak

Passie voor het vak

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Natuurlijk gaan we bij Lindenhaeghe door het vuur als het om onze cursisten gaat. Of ze nou een PE-training van drie uur volgen...

De klant repareren

De klant repareren

(blog door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Als je tegenwoordig top-of-mind bij je klant wil blijven, zul je op de één of andere manier een onuitwisbare...

Humor in de branche is belangrijk

Humor in de branche is belangrijk

Humor in de branche is belangrijk, betoogt Esther Vuijsters in de nieuwe blog van Lindenhaeghe op VVP Online. Vuijsters: "Tijdens een recente analyse van onze social...

Ontwikkel jezelf: omarm een training

Ontwikkel jezelf: omarm een training

(Door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) De Training Ontspannen Presenteren is nog maar net gestart of ik heb mijn eerste learning al te pakken: dit leer je niet uit...

Wie zwijgt stemt niet toe (blog Lindenhaeghe)

Wie zwijgt stemt niet toe (blog Lindenhaeghe)

De tijd dat bedrijven Jan en Alleman zonder actieve toestemming nieuwsbrieven en commerciële e-mails konden toesturen, is voorbij. Dat is al een tijdje zo,...

Robotisering van kennis en… pizza?

Robotisering van kennis en… pizza?

De techniek neemt een vlucht en het is aan ons om naast de voordelen ook de nadelen te zien. Kritisch blijven. Mens blijven. En vooral: in het belang van de klant...

Niets veranderlijker dan het weer. Hoewel….

Niets veranderlijker dan het weer. Hoewel….

Blog door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe Niets is veranderlijker dan het weer. Nou ja, misschien de website van het CDFD dan. Want daar verrassen ze ons momenteel...