Ik ga op reis en neem mee… AI als oplossing voor de claimpieken

Stephan de Jong IG&H

(Blog door Stephan de Jong, Director Technology & Digital Transformation bij IG&H) Door gebruik te maken van de mogelijkheden van GenAI kunnen verzekeringsmaatschappijen de seizoensgebonden piek in reisverzekeringsverzoeken effectief beheren en mogelijk ook nieuwe business mogelijkheden ontdekken. Implementatie van GenAI-gestuurde oplossingen zorgt ervoor dat verzekeraars efficiënt kunnen voldoen aan de verhoogde vraag tijdens het reisseizoen, terwijl ze hoge normen van service en betrouwbaarheid kunnen handhaven.

Aanzienlijk verschil

Het zomervakantieseizoen staat voor de deur. Terwijl de tijd voor een welverdiende vakantie nadert, ziet de verzekeringsindustrie een significante toename in claims.

Zomervakanties zijn relatief duur voor verzekeraars, voornamelijk door extra claims op reisverzekeringen, onverwachte ziektekosten, extra schade door diefstal of extreem weer. Dit terwijl de medewerkers van de verzekeringsbedrijven zelf ook op vakantie zijn.

Het effectief beheren van deze pieken kan een aanzienlijk verschil maken in klanttevredenheid en operationele efficiëntie. Dit fenomeen doet zich elk jaar voor, dus hoe kan de industrie dit slimmer aanpakken? Generatieve AI (GenAI) biedt verschillende manieren om processen te stroomlijnen en de dienstverlening te verbeteren.

Geautomatiseerde claimsverwerking

Een van de grootste uitdagingen tijdens het reisseizoen is het verwerken van de claims. De eerste, simpele toepassing van GenAI, begint hier al. Als een claim aan alle bedrijfsregels voldoet, kan GenAI de claim automatische doorzetten. Zo niet, dan wordt deze als mogelijk frauduleus gemarkeerd en door een mens beoordeeld. Dit versnelt niet alleen het proces, met een hogere klanttevredenheid als gevolg, maar vermindert ook de werkdruk op menselijke medewerkers, waardoor zij zich kunnen richten op complexere zaken.

Prioriteren met behulp van integratie

Zodra de data en processen zijn geïntegreerd op een platform, samen met gebruikersinteractie, kan GenAI echt aan de slag. GenAI kan bijvoorbeeld de emotie van een klant aan de telefoon herkennen. Dit helpt bij het prioriteren van dringende gevallen en het verminderen van de wachttijd, vooral voor zeer nerveuze, boze of emotionele mensen.

Bedrijven kunnen de kennis en skills van hun medewerkers vastleggen binnen het platform. Vervolgens kan GenAI bepalen wie de beste medewerker is om mee te praten vanuit een inhoudelijk perspectief of vanuit senioriteit als de emotie bij een klant erg hoog is. Je kunt het zelf verder verfijnen door dit te integreren met bijvoorbeeld Microsoft Teams om te zien of een medewerker beschikbaar is op dat moment.

Maak het persoonlijk

Daarnaast kunnen verzekeraars GenAI inzetten om proactief met klanten te communiceren en bijvoorbeeld gepersonaliseerde herinneringen en aanbevelingen te sturen. GenAI kan situaties herkennen en bijvoorbeeld reizigers waarschuwen voor mogelijke risico’s op hun bestemming en relevante dekkingsopties voorstellen. Bovendien kunnen AI-gestuurde inzichten verzekeraars helpen klanten te identificeren die mogelijk baat hebben bij polisupgrades of extra diensten, wat cross-selling kansen biedt.

Chatbots en virtuele assistenten zijn een ander bekend voorbeeld. Deze AI-gestuurde tools kunnen een groot aantal vragen tegelijk afhandelen en bieden directe antwoorden op veelgestelde vragen over polisdetails, dekking en claimprocedures.

Voorkomen is beter dan genezen

Verminder claimpieken van tevoren met dynamische prijsstelling en risicobeoordeling. GenAI kan gegevens analyseren om risico’s te beoordelen en premies dienovereenkomstig aan te passen. Tijdens piekperiodes kunnen factoren zoals bestemmingsveiligheid, demografie van reizigers en historische claimgegevens geëvalueerd worden met behulp van GenAI om gepersonaliseerde prijzen te bieden. Dit helpt verzekeraars concurrerend te blijven terwijl ervoor wordt gezorgd dat reizigers adequaat gedekt zijn.

De zomer komt elk jaar terug, dus waarom zou GenAI niet enkele lessen voor ons leren? Tegenwoordig hebben we geavanceerde technologie en kan AI met mensen praten zonder dat de klanten doorhebben dat het geen mens is aan de andere kant. Toch kost het toevoegen van één claimregel een paar weken, alleen al voor één wijzigingsprocedure. Dit komt door de complexe IT-landschappen. Uiteindelijk komen al deze kosten gedeeltelijk op de schouders van klanten terecht.

Reactie toevoegen

 
Meer over
"Eenderde Nederlanders gebruikt AI voor financieel advies"

"Eenderde Nederlanders gebruikt AI voor financieel advies"

Kunstmatige intelligentie (AI) wordt door veel Nederlanders ingezet bij financiële vragen. Uit onderzoek van Multiscope in opdracht van het lokale dienstverleningsplatform...

AI waar het kan, mens waar het moet

AI waar het kan, mens waar het moet

(Robert Witteveen, First Day Advisory Group, in VVP-special Slimmer Adviseren) De adviespraktijk kraakt. Klanten verwachten snelheid én persoonlijk contact....

NN wint FFP Innovatie Award 2025 met Pensioen APK

NN wint FFP Innovatie Award 2025 met Pensioen APK

Tijdens het FFP Diner op 4 november is de Pensioen APK van Nationale-Nederlanden uitgeroepen tot winnaar van de FFP Innovatie Award 2025. Het is de eerste keer dat...

Het echte advies blijft mensenwerk

Het echte advies blijft mensenwerk

(Uit VVP-special Slimmer Adviseren 2025) Generatieve AI is nu al niet meer weg te denken uit de adviespraktijk. Maar wat zijn de valkuilen? Weet u wat: we vragen...

Durf jezelf te laten zien

Durf jezelf te laten zien

(Uit VVP-special Slimmer Adviseren 2025) “Durf jezelf te laten zien. Ook als je geen verkooppraatjes houdt of een strak kantoor hebt. Klanten zoeken geen...

Geheel digitaal landschap opgetuigd

Geheel digitaal landschap opgetuigd

(Uit VVP-special Slimmer Adviseren 2025) Door technologie onderdeel te maken van het adviesproces willen wij als organisatie stappen zetten om steeds slimmer te...

IG&H start cybersecuritydivisie

IG&H start cybersecuritydivisie

IG&H breidt zijn dienstverlening uit met een gespecialiseerde cybersecuritydivisie die zich richt op sectoren waar de druk op digitale weerbaarheid het grootst...

Stop met optimaliseren, begin met groeien

Stop met optimaliseren, begin met groeien

(Partner in kennis Onesurance in VVP-special Slimmer Adviseren 2025) Voor het intermediair is innovatie bittere noodzaak. De autonome groei van klantenaantallen...

AI bespaart tijd: wat doe jij ermee voor je klant?

AI bespaart tijd: wat doe jij ermee voor je klant?

(Partner in kennis Avéro Achmea in VVP-special Slimmer Adviseren 2025) Artificial intelligence (AI) verovert in rap tempo de advieswereld. Tools die razendsnel...

Slimmer adviseren met Inpact.ai assistenten

Slimmer adviseren met Inpact.ai assistenten

(Partner in kennis Inpact in VVP-special Slimmer Adviseren 2025) “Hoeveel tijd gaat er bij jou verloren aan administratie?” De meeste adviseurs antwoorden...