Ik ga op reis en neem mee… AI als oplossing voor de claimpieken

Stephan de Jong IG&H

(Blog door Stephan de Jong, Director Technology & Digital Transformation bij IG&H) Door gebruik te maken van de mogelijkheden van GenAI kunnen verzekeringsmaatschappijen de seizoensgebonden piek in reisverzekeringsverzoeken effectief beheren en mogelijk ook nieuwe business mogelijkheden ontdekken. Implementatie van GenAI-gestuurde oplossingen zorgt ervoor dat verzekeraars efficiënt kunnen voldoen aan de verhoogde vraag tijdens het reisseizoen, terwijl ze hoge normen van service en betrouwbaarheid kunnen handhaven.

Aanzienlijk verschil

Het zomervakantieseizoen staat voor de deur. Terwijl de tijd voor een welverdiende vakantie nadert, ziet de verzekeringsindustrie een significante toename in claims.

Zomervakanties zijn relatief duur voor verzekeraars, voornamelijk door extra claims op reisverzekeringen, onverwachte ziektekosten, extra schade door diefstal of extreem weer. Dit terwijl de medewerkers van de verzekeringsbedrijven zelf ook op vakantie zijn.

Het effectief beheren van deze pieken kan een aanzienlijk verschil maken in klanttevredenheid en operationele efficiëntie. Dit fenomeen doet zich elk jaar voor, dus hoe kan de industrie dit slimmer aanpakken? Generatieve AI (GenAI) biedt verschillende manieren om processen te stroomlijnen en de dienstverlening te verbeteren.

Geautomatiseerde claimsverwerking

Een van de grootste uitdagingen tijdens het reisseizoen is het verwerken van de claims. De eerste, simpele toepassing van GenAI, begint hier al. Als een claim aan alle bedrijfsregels voldoet, kan GenAI de claim automatische doorzetten. Zo niet, dan wordt deze als mogelijk frauduleus gemarkeerd en door een mens beoordeeld. Dit versnelt niet alleen het proces, met een hogere klanttevredenheid als gevolg, maar vermindert ook de werkdruk op menselijke medewerkers, waardoor zij zich kunnen richten op complexere zaken.

Prioriteren met behulp van integratie

Zodra de data en processen zijn geïntegreerd op een platform, samen met gebruikersinteractie, kan GenAI echt aan de slag. GenAI kan bijvoorbeeld de emotie van een klant aan de telefoon herkennen. Dit helpt bij het prioriteren van dringende gevallen en het verminderen van de wachttijd, vooral voor zeer nerveuze, boze of emotionele mensen.

Bedrijven kunnen de kennis en skills van hun medewerkers vastleggen binnen het platform. Vervolgens kan GenAI bepalen wie de beste medewerker is om mee te praten vanuit een inhoudelijk perspectief of vanuit senioriteit als de emotie bij een klant erg hoog is. Je kunt het zelf verder verfijnen door dit te integreren met bijvoorbeeld Microsoft Teams om te zien of een medewerker beschikbaar is op dat moment.

Maak het persoonlijk

Daarnaast kunnen verzekeraars GenAI inzetten om proactief met klanten te communiceren en bijvoorbeeld gepersonaliseerde herinneringen en aanbevelingen te sturen. GenAI kan situaties herkennen en bijvoorbeeld reizigers waarschuwen voor mogelijke risico’s op hun bestemming en relevante dekkingsopties voorstellen. Bovendien kunnen AI-gestuurde inzichten verzekeraars helpen klanten te identificeren die mogelijk baat hebben bij polisupgrades of extra diensten, wat cross-selling kansen biedt.

Chatbots en virtuele assistenten zijn een ander bekend voorbeeld. Deze AI-gestuurde tools kunnen een groot aantal vragen tegelijk afhandelen en bieden directe antwoorden op veelgestelde vragen over polisdetails, dekking en claimprocedures.

Voorkomen is beter dan genezen

Verminder claimpieken van tevoren met dynamische prijsstelling en risicobeoordeling. GenAI kan gegevens analyseren om risico’s te beoordelen en premies dienovereenkomstig aan te passen. Tijdens piekperiodes kunnen factoren zoals bestemmingsveiligheid, demografie van reizigers en historische claimgegevens geëvalueerd worden met behulp van GenAI om gepersonaliseerde prijzen te bieden. Dit helpt verzekeraars concurrerend te blijven terwijl ervoor wordt gezorgd dat reizigers adequaat gedekt zijn.

De zomer komt elk jaar terug, dus waarom zou GenAI niet enkele lessen voor ons leren? Tegenwoordig hebben we geavanceerde technologie en kan AI met mensen praten zonder dat de klanten doorhebben dat het geen mens is aan de andere kant. Toch kost het toevoegen van één claimregel een paar weken, alleen al voor één wijzigingsprocedure. Dit komt door de complexe IT-landschappen. Uiteindelijk komen al deze kosten gedeeltelijk op de schouders van klanten terecht.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Positive Finance Day 2025: van onderstroom naar bulderende rivier

Positive Finance Day 2025: van onderstroom naar bulderende rivier

De Positive Finance Day 2025 van MaatschapWij en Dazure maakte duidelijk dat de onderstroom in de samenleving op weg naar een groenere, gezondere en meer verbonden...

EDI-wallet: kansen maar ook risico's

EDI-wallet: kansen maar ook risico's

De AFM verwacht dat de Europese Digitale Identiteit (EDI) wallet grote impact kan hebben op de financiële sector. De EDI-wallet is een mobiele app waarin digitale...

Kifid: verweer gevolmachtigde te laat, klacht gedeeltelijk toegewezen

Kifid: verweer gevolmachtigde te laat, klacht gedeeltelijk toegewezen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0173, bindend) De consument heeft op vakantie in de Dominicaanse Republiek hartklachten gekregen waarvoor hij een arts heeft bezocht. De...

ChatGPT’s aandachtspunten voor duurzaam financieel advies

ChatGPT’s aandachtspunten voor duurzaam financieel advies

(Uit VVP-special Duurzaam Advies 2025) Duurzaam financieel advies vereist, aldus ChatGPT, een strategische en holistische benadering waarbij zowel financiële...

Van modewoord naar must-have: digitale transformatie in de verzekeringssector

Van modewoord naar must-have: digitale transformatie in de verzekeringssector

(Blog door Stephan de Jong, Managing Director Technology bij IG&H) Digitale transformatie is al lange tijd een belangrijk gespreksonderwerp binnen de verzekeringssector....

Viva Las Vegas maar niet heus...

Viva Las Vegas maar niet heus...

(Kifid-uitspraak GC 2025-0134) De consumenten verbleven van 16 juli 2024 tot en met 8 augustus 2024 in de Verenigde Staten. Op 19 juli 2024 vond er een wereldwijde...

VCN Hypotheken introduceert de Hypotheek AI assistent®

VCN Hypotheken introduceert de Hypotheek AI assistent®

Volgens eigen zeggen als eerste serviceprovider komt VCN Hypotheken met een AI-tool voor hypotheken. Financieel adviseurs kunnen binnenkort gebruik maken van deze...

Generative AI in de verzekeringswereld: innovatie met de menselijke maat

Generative AI in de verzekeringswereld: innovatie met de menselijke maat

"De opkomst van Generative AI (zoals ChatGPT met toegang tot eigen data) voelt als een radicale verandering binnen de verzekeringssector. Algoritmes genereren polisvoorwaarden,...

Nederlanders verwachten dat AI financiële transacties zal versnellen

Nederlanders verwachten dat AI financiële transacties zal versnellen

Consumenten hebben hoge verwachtingen van AI in financiële dienstverlening.  Zo verwacht 45 procent van de Nederlanders, waaronder 64 procent van de Gen...

Nu ook digitaal ondertekenen van offertestukken in ING Hypotheekstart

Nu ook digitaal ondertekenen van offertestukken in ING Hypotheekstart

Het intermediair kan voortaan zijn klanten offertestukken digitaal laten ondertekenen in ING Hypotheekstart en het formulier fiscaal inwonerschap digitaal laten...