Ik ga op reis en neem mee… AI als oplossing voor de claimpieken
(Blog door Stephan de Jong, Director Technology & Digital Transformation bij IG&H) Door gebruik te maken van de mogelijkheden van GenAI kunnen verzekeringsmaatschappijen de seizoensgebonden piek in reisverzekeringsverzoeken effectief beheren en mogelijk ook nieuwe business mogelijkheden ontdekken. Implementatie van GenAI-gestuurde oplossingen zorgt ervoor dat verzekeraars efficiënt kunnen voldoen aan de verhoogde vraag tijdens het reisseizoen, terwijl ze hoge normen van service en betrouwbaarheid kunnen handhaven.
Aanzienlijk verschil
Het zomervakantieseizoen staat voor de deur. Terwijl de tijd voor een welverdiende vakantie nadert, ziet de verzekeringsindustrie een significante toename in claims.
Zomervakanties zijn relatief duur voor verzekeraars, voornamelijk door extra claims op reisverzekeringen, onverwachte ziektekosten, extra schade door diefstal of extreem weer. Dit terwijl de medewerkers van de verzekeringsbedrijven zelf ook op vakantie zijn.
Het effectief beheren van deze pieken kan een aanzienlijk verschil maken in klanttevredenheid en operationele efficiëntie. Dit fenomeen doet zich elk jaar voor, dus hoe kan de industrie dit slimmer aanpakken? Generatieve AI (GenAI) biedt verschillende manieren om processen te stroomlijnen en de dienstverlening te verbeteren.
Geautomatiseerde claimsverwerking
Een van de grootste uitdagingen tijdens het reisseizoen is het verwerken van de claims. De eerste, simpele toepassing van GenAI, begint hier al. Als een claim aan alle bedrijfsregels voldoet, kan GenAI de claim automatische doorzetten. Zo niet, dan wordt deze als mogelijk frauduleus gemarkeerd en door een mens beoordeeld. Dit versnelt niet alleen het proces, met een hogere klanttevredenheid als gevolg, maar vermindert ook de werkdruk op menselijke medewerkers, waardoor zij zich kunnen richten op complexere zaken.
Prioriteren met behulp van integratie
Zodra de data en processen zijn geïntegreerd op een platform, samen met gebruikersinteractie, kan GenAI echt aan de slag. GenAI kan bijvoorbeeld de emotie van een klant aan de telefoon herkennen. Dit helpt bij het prioriteren van dringende gevallen en het verminderen van de wachttijd, vooral voor zeer nerveuze, boze of emotionele mensen.
Bedrijven kunnen de kennis en skills van hun medewerkers vastleggen binnen het platform. Vervolgens kan GenAI bepalen wie de beste medewerker is om mee te praten vanuit een inhoudelijk perspectief of vanuit senioriteit als de emotie bij een klant erg hoog is. Je kunt het zelf verder verfijnen door dit te integreren met bijvoorbeeld Microsoft Teams om te zien of een medewerker beschikbaar is op dat moment.
Maak het persoonlijk
Daarnaast kunnen verzekeraars GenAI inzetten om proactief met klanten te communiceren en bijvoorbeeld gepersonaliseerde herinneringen en aanbevelingen te sturen. GenAI kan situaties herkennen en bijvoorbeeld reizigers waarschuwen voor mogelijke risico’s op hun bestemming en relevante dekkingsopties voorstellen. Bovendien kunnen AI-gestuurde inzichten verzekeraars helpen klanten te identificeren die mogelijk baat hebben bij polisupgrades of extra diensten, wat cross-selling kansen biedt.
Chatbots en virtuele assistenten zijn een ander bekend voorbeeld. Deze AI-gestuurde tools kunnen een groot aantal vragen tegelijk afhandelen en bieden directe antwoorden op veelgestelde vragen over polisdetails, dekking en claimprocedures.
Voorkomen is beter dan genezen
Verminder claimpieken van tevoren met dynamische prijsstelling en risicobeoordeling. GenAI kan gegevens analyseren om risico’s te beoordelen en premies dienovereenkomstig aan te passen. Tijdens piekperiodes kunnen factoren zoals bestemmingsveiligheid, demografie van reizigers en historische claimgegevens geëvalueerd worden met behulp van GenAI om gepersonaliseerde prijzen te bieden. Dit helpt verzekeraars concurrerend te blijven terwijl ervoor wordt gezorgd dat reizigers adequaat gedekt zijn.
De zomer komt elk jaar terug, dus waarom zou GenAI niet enkele lessen voor ons leren? Tegenwoordig hebben we geavanceerde technologie en kan AI met mensen praten zonder dat de klanten doorhebben dat het geen mens is aan de andere kant. Toch kost het toevoegen van één claimregel een paar weken, alleen al voor één wijzigingsprocedure. Dit komt door de complexe IT-landschappen. Uiteindelijk komen al deze kosten gedeeltelijk op de schouders van klanten terecht.
Reactie toevoegen
Meer over
Gestolen skistokken: klager glijdt uit bij Kifid
(Kifid-uitspraak GC 2024-0678) Tijdens de wintersport van de consument zijn de skistokken gestolen. Tijdens een lunch in een restaurant op de piste heeft de consument...
Meldpunt Adfiz uitgebreid met loket verzekerbaarheid duurzame innovaties
Adfiz heeft haar Meldpunt uitgebreid (en vernieuwd) met een loket voor de verzekerbaarheid van duurzame innovaties. Adfiz: "Dat is nodig omdat duurzame ontwikkeling...
(Uit Ken je vak!, VVP 3-2024) In dit derde deel van de serie AI in de Adviespraktijk beantwoorden we de vraag: hoe integreer je AI in een bestaand IT-landschap?...
Nieuwe risico's door embedded finance
Embedded finance leidt tot nieuwe risico's, meent DNB op grond van een analyse waarin de toezichthouder de integratie van financiële producten in niet-financiële...
Inschrijving Jongeren Innovatie Programma 2024 open
Vanaf nu kan worden ingeschreven op het Jongeren Innovatie Programma (JIP) 2024 van het Verbond van Verzekeraars. Het JIP is er voor young professionals die werken...
Roy van den Anker: "Vloeken in de (verzekerings)kerk"
"Versneld een nieuwe economie tot stand brengen. Een mooie doelstelling van het New Financial Forum, maar in onze branche… Het overgrote deel van de voorbeelden...
ING biedt adviseurs volledig digitaal proces met Hypotheekstart
ING biedt adviseurs vanaf eind juni een volledig digitaal proces met Hypotheekstart. Turhan Özgüner, directeur Verkoop en Beheer bij ING Intermediair:...
IG&H opent (Gen)AI Experience Center
IG&H heeft het (Gen)AI Experience Center geopend, bedoeld om te inspireren en te demonstreren wat er allemaal in de praktijk mogelijk is met (generatieve) AI. Joost...
Hoe operationaliseer je een getraind algoritme?
(Dennie van den Biggelaar, Onesurance, in Ken je vak! VVP 2-2024) In dit tweede deel van de serie AI in de Adviespraktijk beantwoorden we de vraag: hoe operationaliseer...
(Uit katern Pensioen & Vermogen, VVP 2-2024) “Klanten willen flexibel leven en eisen zowel fast als slow service”, aldus trendonderzoeker Mark...