Ik ga op reis en neem mee… AI als oplossing voor de claimpieken
(Blog door Stephan de Jong, Director Technology & Digital Transformation bij IG&H) Door gebruik te maken van de mogelijkheden van GenAI kunnen verzekeringsmaatschappijen de seizoensgebonden piek in reisverzekeringsverzoeken effectief beheren en mogelijk ook nieuwe business mogelijkheden ontdekken. Implementatie van GenAI-gestuurde oplossingen zorgt ervoor dat verzekeraars efficiënt kunnen voldoen aan de verhoogde vraag tijdens het reisseizoen, terwijl ze hoge normen van service en betrouwbaarheid kunnen handhaven.
Aanzienlijk verschil
Het zomervakantieseizoen staat voor de deur. Terwijl de tijd voor een welverdiende vakantie nadert, ziet de verzekeringsindustrie een significante toename in claims.
Zomervakanties zijn relatief duur voor verzekeraars, voornamelijk door extra claims op reisverzekeringen, onverwachte ziektekosten, extra schade door diefstal of extreem weer. Dit terwijl de medewerkers van de verzekeringsbedrijven zelf ook op vakantie zijn.
Het effectief beheren van deze pieken kan een aanzienlijk verschil maken in klanttevredenheid en operationele efficiëntie. Dit fenomeen doet zich elk jaar voor, dus hoe kan de industrie dit slimmer aanpakken? Generatieve AI (GenAI) biedt verschillende manieren om processen te stroomlijnen en de dienstverlening te verbeteren.
Geautomatiseerde claimsverwerking
Een van de grootste uitdagingen tijdens het reisseizoen is het verwerken van de claims. De eerste, simpele toepassing van GenAI, begint hier al. Als een claim aan alle bedrijfsregels voldoet, kan GenAI de claim automatische doorzetten. Zo niet, dan wordt deze als mogelijk frauduleus gemarkeerd en door een mens beoordeeld. Dit versnelt niet alleen het proces, met een hogere klanttevredenheid als gevolg, maar vermindert ook de werkdruk op menselijke medewerkers, waardoor zij zich kunnen richten op complexere zaken.
Prioriteren met behulp van integratie
Zodra de data en processen zijn geïntegreerd op een platform, samen met gebruikersinteractie, kan GenAI echt aan de slag. GenAI kan bijvoorbeeld de emotie van een klant aan de telefoon herkennen. Dit helpt bij het prioriteren van dringende gevallen en het verminderen van de wachttijd, vooral voor zeer nerveuze, boze of emotionele mensen.
Bedrijven kunnen de kennis en skills van hun medewerkers vastleggen binnen het platform. Vervolgens kan GenAI bepalen wie de beste medewerker is om mee te praten vanuit een inhoudelijk perspectief of vanuit senioriteit als de emotie bij een klant erg hoog is. Je kunt het zelf verder verfijnen door dit te integreren met bijvoorbeeld Microsoft Teams om te zien of een medewerker beschikbaar is op dat moment.
Maak het persoonlijk
Daarnaast kunnen verzekeraars GenAI inzetten om proactief met klanten te communiceren en bijvoorbeeld gepersonaliseerde herinneringen en aanbevelingen te sturen. GenAI kan situaties herkennen en bijvoorbeeld reizigers waarschuwen voor mogelijke risico’s op hun bestemming en relevante dekkingsopties voorstellen. Bovendien kunnen AI-gestuurde inzichten verzekeraars helpen klanten te identificeren die mogelijk baat hebben bij polisupgrades of extra diensten, wat cross-selling kansen biedt.
Chatbots en virtuele assistenten zijn een ander bekend voorbeeld. Deze AI-gestuurde tools kunnen een groot aantal vragen tegelijk afhandelen en bieden directe antwoorden op veelgestelde vragen over polisdetails, dekking en claimprocedures.
Voorkomen is beter dan genezen
Verminder claimpieken van tevoren met dynamische prijsstelling en risicobeoordeling. GenAI kan gegevens analyseren om risico’s te beoordelen en premies dienovereenkomstig aan te passen. Tijdens piekperiodes kunnen factoren zoals bestemmingsveiligheid, demografie van reizigers en historische claimgegevens geëvalueerd worden met behulp van GenAI om gepersonaliseerde prijzen te bieden. Dit helpt verzekeraars concurrerend te blijven terwijl ervoor wordt gezorgd dat reizigers adequaat gedekt zijn.
De zomer komt elk jaar terug, dus waarom zou GenAI niet enkele lessen voor ons leren? Tegenwoordig hebben we geavanceerde technologie en kan AI met mensen praten zonder dat de klanten doorhebben dat het geen mens is aan de andere kant. Toch kost het toevoegen van één claimregel een paar weken, alleen al voor één wijzigingsprocedure. Dit komt door de complexe IT-landschappen. Uiteindelijk komen al deze kosten gedeeltelijk op de schouders van klanten terecht.
Reactie toevoegen
Meer over
MoneyView: "Assurantiebelasting op reisverzekeringen ratjetoe"
De assurantiebelasting op reisverzekeringen is in de praktijk een onnavolgbaar ratjetoe. MoneyView stelde een min of meer vergelijkbaar pakket samen met bij reisverzekeringen...
"Door artificiële intelligentie (AI) verschuift de focus van polis- en administratiegerichte taken naar dienstverlening en ontzorging." Dat is een van de ontwikkelingen...
(Uit VVP 2-2024) Nieuw in VVP in 2024: de redactie legt een vraag voor aan ChatGPT en laat vervolgens een deskundige van vlees en bloed op het antwoord reageren....
Nederlanders hebben nauwelijks beeld van AI-gebruik door financiële instellingen
Maar weinig consumenten hebben een goed beeld van in hoeverre hun bank, verzekeraar of pensioenfonds artificiële intelligentie (AI) gebruikt. Daarnaast zijn...
AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI
In een dinsdag verschenen rapport schetsen AFM en DNB uitgangs- en aandachtspunten te voor het vormgeven van het toezicht op artificiële intelligentie (AI)....
Achmea Innovation Fund investeert in Laka
Achmea Innovation Fund heeft een investering gedaan in Laka. Laka, opgericht in 2017 in Londen, is een mobiliteitsinsurtech, die inmiddels actief is in meerdere...
AI: onbekend maakt onbemind in mkb
Finance professionals in het mkb hebben weinig vertrouwen in kunstmatige intelligentie. Zo zegt een ruime meerderheid van 59 procent in onderzoek door Visma dat...
(Uit VVP-special Duurzaam Advies 2024) Nieuw in VVP in 2024: VVP legt een vraag voor aan ChatGPT en laat vervolgens een deskundige van vlees en bloed op het antwoord...
Hoe groter jouw succes hoe beter voor aarde en samenleving
(Gijs Mensing, Rethinq, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) We hebben een andere manier van waardecreatie nodig. Sommigen geloven sterk dat we naar een regeneratief...
Kunstmatige intelligentie slim aanpakken
(Justin Schlee, ANVA, in katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Kunstmatige intelligentie is een interessante tool die het overwegen waard is, vooral als het...