Ik ga op reis en neem mee… AI als oplossing voor de claimpieken
(Blog door Stephan de Jong, Director Technology & Digital Transformation bij IG&H) Door gebruik te maken van de mogelijkheden van GenAI kunnen verzekeringsmaatschappijen de seizoensgebonden piek in reisverzekeringsverzoeken effectief beheren en mogelijk ook nieuwe business mogelijkheden ontdekken. Implementatie van GenAI-gestuurde oplossingen zorgt ervoor dat verzekeraars efficiënt kunnen voldoen aan de verhoogde vraag tijdens het reisseizoen, terwijl ze hoge normen van service en betrouwbaarheid kunnen handhaven.
Aanzienlijk verschil
Het zomervakantieseizoen staat voor de deur. Terwijl de tijd voor een welverdiende vakantie nadert, ziet de verzekeringsindustrie een significante toename in claims.
Zomervakanties zijn relatief duur voor verzekeraars, voornamelijk door extra claims op reisverzekeringen, onverwachte ziektekosten, extra schade door diefstal of extreem weer. Dit terwijl de medewerkers van de verzekeringsbedrijven zelf ook op vakantie zijn.
Het effectief beheren van deze pieken kan een aanzienlijk verschil maken in klanttevredenheid en operationele efficiëntie. Dit fenomeen doet zich elk jaar voor, dus hoe kan de industrie dit slimmer aanpakken? Generatieve AI (GenAI) biedt verschillende manieren om processen te stroomlijnen en de dienstverlening te verbeteren.
Geautomatiseerde claimsverwerking
Een van de grootste uitdagingen tijdens het reisseizoen is het verwerken van de claims. De eerste, simpele toepassing van GenAI, begint hier al. Als een claim aan alle bedrijfsregels voldoet, kan GenAI de claim automatische doorzetten. Zo niet, dan wordt deze als mogelijk frauduleus gemarkeerd en door een mens beoordeeld. Dit versnelt niet alleen het proces, met een hogere klanttevredenheid als gevolg, maar vermindert ook de werkdruk op menselijke medewerkers, waardoor zij zich kunnen richten op complexere zaken.
Prioriteren met behulp van integratie
Zodra de data en processen zijn geïntegreerd op een platform, samen met gebruikersinteractie, kan GenAI echt aan de slag. GenAI kan bijvoorbeeld de emotie van een klant aan de telefoon herkennen. Dit helpt bij het prioriteren van dringende gevallen en het verminderen van de wachttijd, vooral voor zeer nerveuze, boze of emotionele mensen.
Bedrijven kunnen de kennis en skills van hun medewerkers vastleggen binnen het platform. Vervolgens kan GenAI bepalen wie de beste medewerker is om mee te praten vanuit een inhoudelijk perspectief of vanuit senioriteit als de emotie bij een klant erg hoog is. Je kunt het zelf verder verfijnen door dit te integreren met bijvoorbeeld Microsoft Teams om te zien of een medewerker beschikbaar is op dat moment.
Maak het persoonlijk
Daarnaast kunnen verzekeraars GenAI inzetten om proactief met klanten te communiceren en bijvoorbeeld gepersonaliseerde herinneringen en aanbevelingen te sturen. GenAI kan situaties herkennen en bijvoorbeeld reizigers waarschuwen voor mogelijke risico’s op hun bestemming en relevante dekkingsopties voorstellen. Bovendien kunnen AI-gestuurde inzichten verzekeraars helpen klanten te identificeren die mogelijk baat hebben bij polisupgrades of extra diensten, wat cross-selling kansen biedt.
Chatbots en virtuele assistenten zijn een ander bekend voorbeeld. Deze AI-gestuurde tools kunnen een groot aantal vragen tegelijk afhandelen en bieden directe antwoorden op veelgestelde vragen over polisdetails, dekking en claimprocedures.
Voorkomen is beter dan genezen
Verminder claimpieken van tevoren met dynamische prijsstelling en risicobeoordeling. GenAI kan gegevens analyseren om risico’s te beoordelen en premies dienovereenkomstig aan te passen. Tijdens piekperiodes kunnen factoren zoals bestemmingsveiligheid, demografie van reizigers en historische claimgegevens geëvalueerd worden met behulp van GenAI om gepersonaliseerde prijzen te bieden. Dit helpt verzekeraars concurrerend te blijven terwijl ervoor wordt gezorgd dat reizigers adequaat gedekt zijn.
De zomer komt elk jaar terug, dus waarom zou GenAI niet enkele lessen voor ons leren? Tegenwoordig hebben we geavanceerde technologie en kan AI met mensen praten zonder dat de klanten doorhebben dat het geen mens is aan de andere kant. Toch kost het toevoegen van één claimregel een paar weken, alleen al voor één wijzigingsprocedure. Dit komt door de complexe IT-landschappen. Uiteindelijk komen al deze kosten gedeeltelijk op de schouders van klanten terecht.
Reactie toevoegen
Meer over
Meeste aandacht naar de juiste klant
(Uit katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) “De manier waarop data gebruikt kan worden om bijvoorbeeld te kunnen voorspellen wat de royeringskans is van...
(Lex de Bruijn, Insurance Data, in katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Voor een succesvolle implementatie van een Business Intelligence (BI) ofwel datastrategie...
Blijf heer en meester over data
(Uit katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Weet wat u wilt met data, dat is de vraag die vooraf gaat aan elke andere beslissing op gegevensvlak. Vervolgens...
De kloof overbruggen tussen adviesbedrijf en IT
(Blog door Stephan de Jong, Directeur Technologie en Digitale Transformatie, en Jan-Pieter van der Helm, Managing Director Verzekeringen (foto) bij IG&H) Intermediairs...
IG&H AllVida nu ook voor schadeverzekeraars en intermediairs
IG&H biedt AllVida nu ook aan schadeverzekeraars en intermediairs. Dit onder de naam AllVida Insurance Solution. De oplossing is ontwikkeld binnen vier maanden...
Katern Haal meer uit data in nieuwe VVP
Pak kunstmatige intelligentie slim aan, stelt Justin Schlee (ANVA) in het katern Haal meer uit data in de dinsdag verschenen nieuwe VVP 1-2024. Schlee: "Mijn advies...
Nieuw in VVP: branchekenners in duel met ChatGPT
In de vandaag (dinsdag) verschenen VVP 1-2024 duelleert Richard Meinders (SVC Groep, lid VVP Ondernemerspanel) met ChatGPT over actieve provisietransparantie in...
ChatGPT versus Richard Meinders
(Uit VVP 1-2024) Nieuw in 2024: VVP legt een vraag voor aan ChatGPT en laat vervolgens een deskundige van vlees en bloed op het antwoord reageren. In deze eerste...
Starten met specifieke AI en ML
(Dennie van den Biggelaar, Onesurance, in Ken je vak! in VVP 1-2024) We starten in deze eerste editie van AI in de Adviespraktijk bij het begin: wat is het en...
Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'
(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...