Klanten helpen? Graag met de juiste informatie!

Harrie-Jan van Nunen

Je inkomen aantonen is noodzakelijk voor het verkrijgen van een hypotheek. Dit kan op verschillende manieren. Consumenten met een loondienstinkomen hebben inmiddels de keuze uit de werkgeversverklaring (al dan niet met intentieverklaring), de Inkomensbepaling loondienst (IBL), het drie-jaarsgemiddelde, de perspectiefverklaring en de arbeidsmarktscan. Ik kan me voorstellen dat het lastig is om door de bomen het bos te zien. Welke oplossing is de beste keuze?

Ongetwijfeld was dit de reden om de Keuzehulp Bepaling Inkomen, een gezamenlijk initiatief van verschillende aanbieders, NHG en De Hypotheekshop, te introduceren. Op het eerste gezicht een sympathiek initiatief! Maar het gebruik wordt gevaarlijk wanneer blijkt dat de antwoorden uit de test gestuurd lijken, onvolledig zijn, of (nog erger) niet kloppen! Consumenten die hulp hebben ingevuld komen dan met oplossingen bij de adviseur, waarbij de adviseur vervolgens moet uitleggen dat het antwoord niet klopt, onvolledig is, of dat de consument onnodig kosten heeft gemaakt.

Een paar voorbeelden
Een klant werkt al verschillende jaren voor diverse uitzendbureaus. Er volgt een vraag: Hoeveel jaar inkomen kan de klant aantonen? Ik kies voor 1 jaar of langer. Het resultaat: Je kunt gebruik maken van een externe perspectief taxateur. Helaas is dit niet altijd waar. Er geldt immers de aanvullende voorwaarde dat je minimaal 12 maanden voor HETZELFDE uitzendbureau moet hebben gewerkt. Een nuance die wel een groot verschil maakt in de haalbaarheid!

Een consument heeft een tijdelijk dienstverband, zonder intentieverklaring, met een arbeidsverleden van meer dan 3 jaar. Vraag: Is het gemiddelde van de afgelopen 3 jaar voldoende? Ik antwoord Nee. Ligt het huidig inkomen hoger, ik antwoord weer Nee. Resultaat: Je kunt gebruik maken van het 3-jaarsgemiddelde. Maar ik had toch aangegeven dat dit niet voldoende was? (Oh, het is het meest haalbare, vooruit dan maar!). Maar er volgt ook nog een alternatieve suggestie: Je kunt gebruik maken van een extern perspectief taxateur. Helaas is dat niet mogelijk! Dit kan nl. alleen maar als sprake is van een uitzendovereenkomst.

Wie de tool gebruikt, zal daarnaast zien dat de Arbeidsmarktscan veelvuldig als enige oplossing naar voren komt, terwijl andere alternatieven, zoals het drie-jaarsgemiddelde of IBL, ook zouden kunnen.

Ik ben voorstander van tools die consumenten (en adviseurs) verder helpen. En ik realiseer me dat de antwoorden niet altijd 100% volledig kunnen zijn, maar foutloos is toch wel de norm!

Verschillende methode = Verschillende uitkomsten
Wat de tool overigens niet doet, is aangeven dat wanneer je kunt kiezen uit meerdere methoden (mijn ervaring leert dat je altijd minimaal kunt kiezen uit twee methoden!), de onderlinge uitkomsten bij de verschillende methodes verschillen. Niet dat ik de verschillen verwacht van zo’n tool, maar de combinatie met de juiste alternatieven zou de consument wel meer helpen!

Harrie-Jan van Nunen is directeur VCN HypotheekService

Reactie toevoegen

 
Meer over
Veldsink Groep: Harrie-Jan van Nunen directeur Product en Innovatie Hypotheken

Veldsink Groep: Harrie-Jan van Nunen directeur Product en Innovatie Hypotheken

Na een carrière van bijna 23 jaar bij De Financiële Makelaar en VCN Hypotheken, maakt Harrie-Jan van Nunen de overstap naar een andere functie binnen...

Van Nunen en Van Vliet: klanten kunnen geld verdienen aan stijgende hypotheekrente

Van Nunen en Van Vliet: klanten kunnen geld verdienen aan stijgende hypotheekrente

"Klanten kunnen geld verdienen als zijn rente is gestegen. Door intern over te sluiten naar een hogere rente, ontstaat een negatieve boete, waardoor de hoofdsom...

SolidBriQ in zee met VCN HypotheekService

SolidBriQ in zee met VCN HypotheekService

SolidBriQ gaat na een pilot met 25 adviseurs samenwerken met VCN HypotheekService. Harrie-Jan van Nunen, directeur VCN HypotheekService: “Vanuit de bij ons...

Lot Hypotheken in zee met VCN HypotheekService

Lot Hypotheken in zee met VCN HypotheekService

Lot Hypotheken, dochter van NIBC Bank, is een samenwerking aangegaan met VCN HypotheekService, waarbij 1200 onafhankelijk adviseurs bij zijn aangesloten. Harrie-Jan...

Mag ik voor? Een ode aan de acceptant

Mag ik voor? Een ode aan de acceptant

Enorme drukte in hypotheekland en iedereen wil voordringen. Wat is de analogie met de lange rij voor de Python, de beste attractie van de Efteling? Lees hier de...

Het werk gaat door... Harrie-Jan van Nunen

Het werk gaat door... Harrie-Jan van Nunen

Onder de titel 'Het werk gaat door...' brengt VVP in beeld hoe financieel dienstverleners hun werk in deze tijd zo goed mogelijk oppakken. Het biedt inzicht in...

Klanten helpen? Graag met de juiste informatie!

Klanten helpen? Graag met de juiste informatie!

Op het eerste gezicht is de Keuzehulp Bepaling Inkomen, een gezamenlijk initiatief van verschillende aanbieders, NHG en De Hypotheekshop, een sympathiek initiatief,...

Harrie-Jan van Nunen: marketingles Black Friday

Harrie-Jan van Nunen: marketingles Black Friday

U kent ze vast wel; inhaakreclames. Reclameboodschappen die inhaken op een actueel thema en gebeurtenis in een land, zoals Kerstmis, Valentijnsdag of het winnen...

Waarom vergroenen niet lukt...

Waarom vergroenen niet lukt...

"Consumenten willen graag vergroenen. Banken willen ook graag dat hun klanten vergroenen. Ze introduceren speciale groenleningen met een extra scherpe rente en/of...

Dossier Aflossingvrij: het braafste jongetje van de klas

Dossier Aflossingvrij: het braafste jongetje van de klas

"Wees gerust; deze column gaat niet over mij! Ik ga je meenemen naar een situatie waarin men door het willen voldoen aan de regelgeving, exact het tegenovergestelde...