Meer transparantie is niet nodig!

Justin Schlee ANVA 2019

We zijn even terug in 2007, een auto met chauffeur stopt voor de deur om mij naar het mooie Assen te brengen. De volgende ochtend, nog voordat de zon Drenthe heeft gezien, sta ik in de postkamer van de spiksplinternieuwe service provider ViaFeria. De hoog vermogen scanners staan op scherp om de stapels postzakken van de kleine 3.000 advieskantoren die zijn aangesloten bij dit concept te verwerken. Mijn collega’s in Brabant houden de systemen in de gaten. De miljoenen die aan dit concept worden verdiend, gaan volledig langs me heen. Het enige dat voor mij telt, is het zo snel als mogelijk digitaliseren en accepteren van hypotheekdossiers, zelfs de hypotheekacceptanten van de aanbieders zitten naast de scanners. Nog geen jaar later neemt Afab de aandelen over van deze efficiënte provisiemachine om tot de conclusie te komen dat het stapelen van provisies geen duurzaam verdienmodel is. In de jaren die volgen, zien we dat de focus verschuift naar het optimaliseren van de volledige distributieketen. De efficiënte ‘De Hypotheker-Quion-Hypotrust’-keten krijgt een concurrent: CMIS zet met Adaxio een soort gelijke straat op en koopt Welke (De hypotheekshop, Huis & Hypotheek). In de jaren die volgen zien we mooie verbeteringen in de gehele keten, uiteraard in belang van de consument. 

Nu meer dan tien jaar later sta ik midden in de overnamegolf van de verzekeringsbranche. Door de samenvoegingen worden net als toen forse kostenbesparingen gerealiseerd. De keerzijde is dat het aanbod verschraalt en dat de eenheidsworst resulteert in de onverzekerbaarheid van bijzondere risico’s. Je zou maar taxi- en koeriersbedrijven hebben… Als klap op de vuurpijl zet Het Economisch Bureau van ING de assurantietussenpersoon weg als aanbrenger van nieuwe klanten voor verzekeraars. Volgens mij praten we in 2020 over adviseurs en bemiddelaars en zijn deze risicomanagers al jaren bezig met de verder professionalisering van het vak. Dit soort foutieve beelden wakkeren de transparantieplannen van de overheid alleen nog maar aan. Ik betwijfel of we hiermee de consument behoeden voor de schadelijke consequenties als we dit alles wegwuiven.

Laten we de feiten onder ogen zien. Een ‘execution only’ hypotheek klonk leuk op papier, maar het blijkt dat je een universitaire opleiding moet volgen om door de schermen heen te kunnen komen. Is het uitrekenen van een hypotheek dan zo moeilijk? Dat valt anno 2020 best wel mee. Het gaat juist om de volledige context en dat is dan ook precies waar de adviseur zijn toegevoegde waarde laat gelden. Uiteraard ondersteunt door moderne tools.

Ik snap ook dat een verzekering niet verbonden is met de droomwoning van een consument en dus snel in de categorie ‘low interest’ wordt geplaatst. Echter, iedereen die ooit iets kostbaars heeft verloren of een ongeluk heeft gehad weet hoe belangrijk het is dat je goed wordt opgevangen door een professional. Ik maak me dan ook zorgen over handige mannetjes die consumenten ondersteunen met afgewezen claims. Ze werken vaak voor een percentage van de uitkering die in mijn optiek niet in relatie staat tot de geleverde diensten. 

De geschiedenis hoeft zich voor de verzekeringsbranche niet te herhalen. Laten we direct oog hebben voor de gehele keten en zorgen dat iedereen zijn waarde kan toevoegen. Ik ben van mening dat we de afgelopen jaren onze verantwoordelijkheid écht wel genomen hebben en dat meer transparantie niet nodig is. Met het ING rapport kun je in deze donkere dagen de houtkachel aansteken #grapje.

Reactie toevoegen

 

Reacties

pim - Dazure 4 mei 2021

justin Leuk verhaal maar .....

R. Harlaar - Digisurance 30 november 2020

Helemaal eens. De spijker op zijn kop. Het ING rapport geeft aan hoever banken en verzekeraars van de werkelijkheid afstaan; houden zo!

Meer over
Overbeeke winnaar Advies Award provincie Zeeland

Overbeeke winnaar Advies Award provincie Zeeland

Overbeeke is - evenals vorig jaar -de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Zeeland. Marton Overbeeke neemt de award in ontvangst uit handen van...

Mulderij winnaar Advies Award 2021 provincie Drenthe

Mulderij winnaar Advies Award 2021 provincie Drenthe

Henk Mulderij Financieel Advieskantoor is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Drenthe. Henk Mulderij jr neemt de award in ontvangst uit handen...

En dit zijn de provinciewinnaars van de Advies Award 2021....

En dit zijn de provinciewinnaars van de Advies Award 2021....

De jury heeft de twaalf provinciewinnaars bekend gemaakt van de Advies Award 2021. Volgens de jury stuk voor stuk excellente advieskantoren die het adviesvak een...

Vernieuwer Cedric Muchall geeft finaleronde Advies Award 2021 extra glans

Vernieuwer Cedric Muchall geeft finaleronde Advies Award 2021 extra glans

Evenals vorig jaar vindt de online finale van de VVP Advies Award op 7 oktober plaats in de spectaculaire studio's van First Impression in Tilburg. Cedric Muchall...

We leven in de toekomst

We leven in de toekomst

(door Justin Schlee, ANVA) Daar zit je dan aan de keukentafel, helemaal alleen of midden in de chaos. Meer thuiswerken is het nieuwe normaal, zegt men. Maar is...

Coen van Ham nieuwe voorzitter RvC ANVA

Coen van Ham nieuwe voorzitter RvC ANVA

Coen van Ham is benoemd tot nieuwe voorzitter van de Raad van Commissarissen van Anva. Van Ham volgt Wim Heeres op, die heeft aangegeven te zullen stoppen maar...

Het werk gaat door... Jurriën Schel

Het werk gaat door... Jurriën Schel

Onder de titel 'Het werk gaat door...' brengt VVP in beeld hoe financieel dienstverleners hun werk in deze tijd zo goed mogelijk oppakken. Het biedt inzicht in...

Anva en Adfiz stellen Safebay twee maanden gratis beschikbaar

Anva en Adfiz stellen Safebay twee maanden gratis beschikbaar

Anva en Adfiz stellen het communicatieplatform Safebay twee maanden lang gratis beschikbaar. Op deze manier willen Anva en Adfiz adivseurs helpen om communicatie...

Unieke en cruciale samenwerking in het volmachtkanaal

Unieke en cruciale samenwerking in het volmachtkanaal

(Uit VVP-special Digitale Transformatie) “Het massaal omarmen door verzekeraars én volmachtbedrijven van het door de Stichting Uniforme Inrichting...

Digitalisering leidt tot passende producten

Digitalisering leidt tot passende producten

(door Justin Schlee, ANVA) Digitalisering en samenwerking is de basis van onze toekomst, laten we dit juist gaan stimuleren. In oktober publiceerde de AFM haar...