Online examinering hoort er gewoon bij (blog Lindenhaeghe)

Esther Vuijsters nieuw 2018 200

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Eindelijk is het dan zover: het zonnetje schijnt en de temperaturen stijgen! En dat niet alleen: de terrasjes zijn open, we versoepelen in regels (en kleding) en het lijkt of er elke week weer meer ‘mag’. Steeds vaker hoor je: ‘Dat kan nu weer hè!’ Ook als dat helemaal niet zo is volgens de Rutteregels. We vínden gewoon dat het weer kan. We willen weer worden wie we waren vóór de pandemie: groepsdieren, voetbalfans, poldermensen, horecatijgers, amateur-vul-zelf-maar-in. Ook ik kan niet wachten om weer samen voetbal te kijken, om met collega’s te lunchen en in een restaurantje te eten.

Toch merk ik dat ik steeds vaker nadenk over wat ik wil behouden als corona voorbij is. ‘Een hand geven’ mag terugkomen, maar die ‘standaard’ drie zoenen, die mogen ze houden. Ik ben nu anderhalf jaar niet verkouden geweest, dat wil ik graag zo houden. En thuiswerken, althans gedeeltelijk, dat mag ook blijven. Zo fijn om gewoon lekker op te staan, een kop koffie te pakken en aan het werk te gaan (twijfelgeval: terwijl ik deze blog schrijf, gaat de buurman in de tuin schuren, dat is dan weer jammer). Maar zonder gekheid, thuiswerken mag blijven, in elk geval: de keus hebben. Net als ‘nee’ zeggen tegen te drukke verjaardagen.

Onbetaalbaar

Want als corona ons iets heeft geleerd, is het wel dat het hebben van een keus onbetaalbaar is. Niet meer: je moet thuisblijven, maar je mág. Niet meer: je móet afstand houden, maar je mág. Corona heeft ervoor gezorgd dat we straks meer keus hebben. Thuiswerken is meer geaccepteerd. Vergaderingen hoeven niet meer altijd fysiek, trainingen en opleidingen kunnen online en mijn persoonlijke favoriet wandelbellen (met vrienden of collega’s) is gezellig en praktisch.

Veel bedrijven spelen op de toenemende keuzes in. Meer tools om online contact te hebben, teamuitjes op afstand, flexwerk- en thuiswerkplekken en – specifiek in onze branche – een toename in online training en examinering. Logisch, met de thuiswerk- en thuisstudeertrends in ons achterhoofd.

Niet meer van deze tijd

Reden voor brancheorganisaties Adfiz, CFD en OvFD, verenigd in Canon, om het gesprek met het College Deskundigheid Financiële Dienstverlening (CDFD) maar weer eens aan te gaan. Met nog ‘slechts’ elf maanden tot het eind van deze PE-periode én de nog steeds beperkende coronamaatregelen, kan het wel eens krap worden voor sommige adviseurs. Eigenlijk best gek dat er zo’n zware delegatie aan te pas moet komen om überhaupt het gesprek rond online examinering PE en Wft aan te gaan. Het is toch niet meer van deze tijd om vast te houden aan dit soort traditionele benaderingen?

Terwijl ik hier nog wat langer over nadenk, gaan mijn gedachten een paar weken terug in de tijd. Mijn oudste dochter is toegelaten tot de universiteit. Haar toelatingstesten deed ze online, middels Proctor.  Als universiteiten het aandurven om toetsen waarvan de toekomst van de jeugd afhangt, online af te laten leggen, dan moet dat in onze branche toch ook kunnen? Sterker nog, als we de jonge generatie willen boeien en binden, dan zullen we wel moeten. Het is nog niet bekend wat er uit de overleggen met het CDFD gekomen is. Maar ik hoop vurig dat ze zich openstellen voor de toekomst.

Reactie toevoegen

 
Meer over
VVP Academy: Vergroten zichtbaarheid bij bestaande en nieuwe relaties

VVP Academy: Vergroten zichtbaarheid bij bestaande en nieuwe relaties

De training ‘Vergroten zichtbaarheid bij bestaande én nieuwe relaties’ geeft u handvatten om het klantcontact beter in te vullen en top of mind...

VVP Academy: Online personalisatie

VVP Academy: Online personalisatie

Bezoekers blijven langer op je website als ze een persoonlijke ervaring krijgen. Eén homepage en één website voor iedereen kan niet meer. Maar...

VVP Academy: Klantgericht verkopen voor niet-verkopers

VVP Academy: Klantgericht verkopen voor niet-verkopers

Klantgericht verkopen is niet een ‘handtekening scoren’, maar het betekent het realiseren van een langdurige relatie met klanten met een duidelijke win-win....

VVP Academy: Nieuwe verdienmodellen ontwikkelen

VVP Academy: Nieuwe verdienmodellen ontwikkelen

De training ‘Nieuwe verdienmodellen ontwikkelen’ behandelt belangrijke trends binnen de markt en geeft concrete handvaten aan adviseurs om nieuwe verdienmodellen...

Delta Capita, Brunel en Lindenhaeghe leiden nieuwe groep Erkend CDD Analisten op

Delta Capita, Brunel en Lindenhaeghe leiden nieuwe groep Erkend CDD Analisten op

Internationaal adviesbureau Delta Capita, zakelijk dienstverlener Brunel en financiële opleider Lindenhaeghe leiden samen een nieuwe groep gecertificeerde poortwachters...

VVP Academy: Customer journey mapping

VVP Academy: Customer journey mapping

Hoe creëer je een effectieve en memorabele klantbeleving? Waar zit de klant eigenlijk op te wachten? Hoe creëer je onderscheidend vermogen? Hoe zorg je...

VVP Academy: E-learning data protection officer

VVP Academy: E-learning data protection officer

Met deze zeer complete opleiding verwerf je de nodige kennis om het data- en privacybeleid binnen een organisatie op te volgen. Na afloop ontvang je een officieel...

Lindenhaeghe waarschuwt: “Meer dieptevragen in PE-examens”

Lindenhaeghe waarschuwt: “Meer dieptevragen in PE-examens”

Lindenhaeghe waarschuwt dat er meer dieptevragen in de PE-examens zijn gekomen. Dit terwijl de jongste CDFD-cijfers laten zien dat nog veel adviseur opmoeten voor...

VVP Academy: Service excellence in de praktijk

VVP Academy: Service excellence in de praktijk

De klant centraal zetten in de serviceverlening, dat betekent service excellence in de praktijk. Maar wel op een passende wijze die rekening houdt met zowel kosten...

VVP Academy: Life-eventadvies voor Particuliere Relaties

VVP Academy: Life-eventadvies voor Particuliere Relaties

De training ‘Life-eventadvies voor Particuliere Relaties’ biedt adviseurs een adviesmethode om de toegevoegde waarde voor klanten te vergroten. De adviesmethode...