Terechte zorg

Ozewald Wanrooij Ozewald Wanrooij is het eens met Nico van Koesveld dat veel consumenten die hard advies kunnen gebruiken hier nu van verstoken blijven. "Wat ik me hierbij wel afvraag is of de brug dan ook automatisch geslagen kan worden tussen het provisieverbod en het onbereikbaar worden van financieel advies voor veel consumenten."

Naar mijn mening zou hier de nodige nuance in aangebracht kunnen worden.

Het provisieverbod heeft ertoe bijgedragen dat mensen zich er bewust van worden dat advies niet gratis is. De vraag of het geld zal worden uitgegeven aan advies, de aankoop van een nieuwe bank of ervan op vakantie gaan wordt dan ook vaker gesteld. Toch denk ik dat er voor de grootste groep consumenten voldoende mogelijkheden zijn om financieel advies in te winnen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de mogelijkheid van een gespreide betaling over 24 maanden. Desnoods zouden mensen een krediet aan kunnen gaan om te investeren in financieel advies.

Dat mensen er nu minder vaak voor kiezen om financieel advies in te winnen zit hem volgens mij niet in de betaalbaarheid maar in het afweging of een investering in financieel advies ook gewin of een besparing oplevert. Met de invoering van het provisieverbod heeft de consument dus aanzienlijk meer verantwoordelijkheid gekregen ten aanzien van een gezonde financiële situatie. En dat vind ik persoonlijk een hele goede zaak omdat ik geen voorstander ben van betuttelen.

 

Toch deel ik de zorg van Nico dat financieel advies steeds onbereikbaarder wordt voor een grote groep consumenten. Allereerst is er de tendens dat het aantal toetreders in onze branche kleiner is dan het aantal uittreders. Dit is niet bevorderlijk voor de toegankelijkheid en de onderlinge concurrentie. Zaken als de doorgeschoten regeldrang vanuit overheid, de verplichte WFT-PE-examens, verplichte dossiervorming, compliance-eisen en aanbieders die hun werkzaamheden verleggen naar de adviseur maken dat deze steeds minder tijd heeft om zich echt met advisering bezig te houden. Dit alles haalt niet alleen het plezier van adviseren weg maar heeft ook directe gevolgen voor de omzet. Tel ik hierbij de jaarlijks stijgende kosten van toezicht dan kan ik me voorstellen dat deze tendens de komende jaren nog zal voortzetten.

 

De overblijvende adviseurs zullen dan op zoek gaan naar consumenten die niet alleen bereid zijn te investeren in advies maar het ook kunnen betalen. De aandacht gaat dus logischerwijs uit naar het segment consumenten met een goed inkomen /vermogen of mensen die op het punt staan een belangrijke transactie te doen zoals de aankoop van een woning.

 

Ik heb begrepen dat de heer Dijsselbloem onderzoekt of het aanbieden van standaard producten een oplossing kan bieden. Hierin heb ik zelf minder vertrouwen. Om dit te laten slagen zijn er aanbieders nodig die hierin mee willen gaan. Als aanbieder kun je je dan alleen nog op prijs onderscheiden. Lijkt mij dat ze hiervoor niet in de rij staan.

Daarbij heb ik vanuit mijn praktijk de ervaring dat het grootste financiële risico niet zit in de producten die worden afgesloten maar in de onjuiste keuzes die gemaakt worden. En dit is nu waar een adviseur van waarde kan zijn door inzicht te bieden, kennis over te dragen en kritisch te zijn bij de keuzes die de consument maakt.

 

Toch denk ik dat er diverse zaken zijn die wel een positieve invloed hebben op de bereikbaarheid van financieel advies voor de consument.
- aanbieders zouden nog aanzienlijke efficiencyslagen moeten maken om de kosten van bemiddeling te drukken zodat er meer middelen resteren voor advies;
- de regeldrang beperken. Geef nieuwe initiatieven de ruimte en bepaal duidelijk wie waarvoor de verantwoordelijkheid draagt. De aanbieder voor haar product, de bemiddelaar voor de keuze en afwikkeling van het product, de adviseur voor diens advies en de consument voor het al dan niet gebruikmaken van advies en bemiddelingsbegeleiding;
- adviseurs zouden meer moeten focussen op de waarde die ze toevoegen en minder op de productbemiddeling.

 

Natuurlijk is deze lijst niet volledig echter een herinvoering van de provisie zie ik dus persoonlijk niet als oplossing.

Reactie toevoegen

 
AFM antwoordt op brief Neutralis

AFM antwoordt op brief Neutralis

De AFM heeft geantwoord op de vrijdag op VVP Online gepubliceerde brief van Neutralis. Volgens Ozewald Wanrooij van Neutralis laat de AFM de klant de vrije keuze,...

Neutralis: wij kunnen niet voldoen aan afm-eis

Neutralis: wij kunnen niet voldoen aan afm-eis

Neutralis heeft recent de vergunning voor het bemiddelen en adviseren in inkomensverzekeringen opgezegd. De AFM sommeert Neutralis de portefeuille over te dragen...

Verspilde energie

Verspilde energie

De afgelopen maanden hebben veel collega’s zich op de diverse fora geroerd in de beloningsdiscussie rondom de komende evaluatie van het provisieverbod. Naar...

Dialoogsessie Dag van het Topadvies 'Persoonlijk geluk als adviesmodel' Ozewald Wanrooij

Dialoogsessie Dag van het Topadvies 'Persoonlijk geluk als adviesmodel' Ozewald Wanrooij

"In 2009 vroegen mijn compagnon Leon Brummelhuis en ik ons af waar wij als adviseurs gelukkig van werden. Dat was in ieder geval niet het invullen van de stapels...

Dijsselbloem handhaaft provisiegebod bij kredieten

Dijsselbloem handhaaft provisiegebod bij kredieten

De kwestie van de wurgkredieten is volgens minister Dijsselbloem van Financiën geen reden om provisie bij kredieten te verbieden. Hoe dan ook wil hij de evaluatie...

Banken: liever transparantie dan provisieverbod in zakelijke markt

Banken: liever transparantie dan provisieverbod in zakelijke markt

Banken zien liever provisietransparantie dan een provisieverbod in de zakelijke markt. Dat schrijven zij in hun reactie op de inmiddels gesloten consultatie 'Effectiviteit...

ACM wil uitbreiding provisieverbod

ACM wil uitbreiding provisieverbod

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) pleit voor uitbreiding van de bescherming van de kleinzakelijke klant tegenover financiële dienstverleners. "Een...

Consumentenbond: "provisieverbod leidt niet altijd tot meer onafhankelijke advisering"

Consumentenbond: "provisieverbod leidt niet altijd tot meer onafhankelijke advisering"

"Met de introductie van het provisieverbod beoogde de overheid dat rechtstreekse betaling door de klant zou leiden tot meer onafhankelijke advisering. Dat blijkt...

"Wrr heeft weinig oog voor positieve ontwikkeling"

"Wrr heeft weinig oog voor positieve ontwikkeling"

Het Verbond van Verzekeraars ziet het rapport 'Samenleving en financiële sector in evenwicht' van de WRR als een ondersteuning van de koers die de sector heeft...

Persoonlijk geluk als businessmodel voor adviseurs

Persoonlijk geluk als businessmodel voor adviseurs

De bemiddelaar is dood, leve de geluksadviseur, zo betoogde adviseur Ozewald Wanrooij in VVP 5. Hij ontwikkelde samen met zijn compagnon de Gelukkig Leven Test,...