Van lockdown naar locked in

Esther Vuijsters 4

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Tijdens de coronacrisis en de bijbehorende lockdowns riepen we allemaal het hardst dat we hybride gingen werken en dat het kantoorleven, as we know it, zou eindigen. Nooit gingen we weer volledig terug naar kantoor. Hoe denken we daar nu over, zo’n drie maanden na de laatste lockdown?

Alle goede voornemens ten spijt, het is opvallend hoe makkelijk - en snel - sommige bedrijven (en werknemers) weer teruggaan naar het oude normaal. Allemaal de weg op, de file in, hup naar kantoor. De rij voor de koffieautomaat is terug en de verkoudheidsvirussen ook. Ik heb mensen gesproken waar een officiële e-mail (‘van bovenaf’) een einde maakte aan het ‘thuiswerkbeleid’ en waar meetings niet langer online (of hybride) geaccepteerd werden. De discussie over de thuiswerkvergoeding maakte plaats voor het gesprek over de noodzaak van een verhoogde kilometervergoeding en drie maanden na de laatste lockdown zitten veel werknemers alweer locked in achter hun bureau.

Het post-coronatijdperk is een uitdaging. Voor iedereen en op vele vlakken. Neem nou Koningsdag in Maastricht. Steeds als de Koning zijn vuist tot een boks gevormd had, wilde er iemand een hand. En als hij zijn hand uitstak, kwam er een boks terug. Ik herken dat. Herken die twijfel. Ik had me nog zo voorgenomen niet meer mee te gaan in ‘de drie zoenen’ maar toch heb ik de eerste smakkerds alweer te pakken. Samen met een heel naar verkoudheidsvirus.

Zoeken

Het is een lastige situatie waarin we allemaal zoekende zijn. Want wat doe je als iemand met uitgestrekte armen op je afkomt en zijn hoofd naar je toebuigt? Deins je achteruit? Lekker aardig. En wanneer je de vergelijking doortrekt naar je werk: wat doe je als al je collega’s weer naar kantoor gaan omdat dat verwacht wordt? Blijf jij dan stug thuiswerken? Zelfs als je leidinggevende het liever niet heeft?

Het valt me op dat het hebben van een keus na de lange periode van (gedeeltelijk) thuiswerken, lijkt te zijn voorbehouden aan specifieke bedrijven en bedrijfstakken. Bedrijven met veel jonge medewerkers/startups, overheden, bedrijven waarbij er veel oog is voor werkgeluk en het welzijn van de medewerker en bedrijven waarbij de dienstverlening (of het product) zich heeft ontwikkeld gedurende de coronacrisis.

Of een combinatie van deze zaken. Neem nou Lindenhaeghe Opleidingen: onze Virtual Classroom-trainingen zijn ondertussen niet meer weg te denken uit ons assortiment. Het is natuurlijk fantastisch dat professionals dezer dagen de keus hebben hoe ze studeren: op locatie of thuis. En het zou heel gek zijn als we dan als werkgever tegen onze mensen zouden zeggen: trainen kan op afstand maar je werk niet. Dus werken wij grotendeels hybride.

Kiezen blijft hopelijk mogelijk

Het zal de komende tijd voor bedrijven best even zoeken zijn naar een modus tussen het oude en het nieuwe normaal. Waarbij ik voor iedereen hoop dat een keus maken mogelijk blijft. Want verandering van spijs doet eten: na een dag lekker gefocust werken thuis, is het op kantoor dynamisch en gezellig.

Ik prijs me dus gelukkig dat ik bij een flexibele werkgever werk. Waar oud en nieuw normaal niet bestaat en eigenlijk alles ‘gewoon normaal’ is.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Humor in de branche is belangrijk

Humor in de branche is belangrijk

Humor in de branche is belangrijk, betoogt Esther Vuijsters in de nieuwe blog van Lindenhaeghe op VVP Online. Vuijsters: "Tijdens een recente analyse van onze social...

Ontwikkel jezelf: omarm een training

Ontwikkel jezelf: omarm een training

(Door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) De Training Ontspannen Presenteren is nog maar net gestart of ik heb mijn eerste learning al te pakken: dit leer je niet uit...

Wie zwijgt stemt niet toe (blog Lindenhaeghe)

Wie zwijgt stemt niet toe (blog Lindenhaeghe)

De tijd dat bedrijven Jan en Alleman zonder actieve toestemming nieuwsbrieven en commerciële e-mails konden toesturen, is voorbij. Dat is al een tijdje zo,...

Robotisering van kennis en… pizza?

Robotisering van kennis en… pizza?

De techniek neemt een vlucht en het is aan ons om naast de voordelen ook de nadelen te zien. Kritisch blijven. Mens blijven. En vooral: in het belang van de klant...

Niets veranderlijker dan het weer. Hoewel….

Niets veranderlijker dan het weer. Hoewel….

Blog door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe Niets is veranderlijker dan het weer. Nou ja, misschien de website van het CDFD dan. Want daar verrassen ze ons momenteel...