Wat doet u eigenlijk?
Waarom mag de voetballer vele miljoenen per jaar verdienen? Omdat wij met zijn allen zien dat hij op het beslissende moment net dat tikje met zijn schoen geeft waardoor ‘we’ winnen en trots en blij zijn. Waarom mag een zanger vele miljoenen per jaar verdienen? Omdat ‘wij’ speciaal voor hem naar het Ziggo Dome gaan en door zijn zang een fantastische avond hebben.
Waarom hebben wij dan zo een moeite met een CEO van een bank die een paar miljoen krijgt? Omdat ‘we’ de bank ooit hebben gered? Dus een particulier die in de schuldhulpverlening is gekomen, mag nooit meer een hoog salaris verdienen? Want ‘we’ hebben hem tenslotte ooit financieel gered!
Waarom wel de voetballer en artiest en niet de CEO Zou het kunnen dat het verschil is dat we bij de een zien wat hij doet en bij de ander niet? Want wat doet zo een CEO eigenlijk de hele dag? Maakt hij echt het verschil waardoor de wedstrijd wordt beslist? Of is hij uitwisselbaar en hoeft bij wisseling van de wacht alleen de naam in het jaarverslag veranderd te worden?
Vroeger toen alles beter was, kenden de adviseurs de bazen van de verzekeraars met wie ze zaken deden. Was er een grote bijeenkomst van adviseurs dan waren ook de Van Rijns, Walstra's, Van Leeuwens, Mossen en al die andere persoonlijkheden aanwezig. Niet om even snel hun neus te laten zien, maar zij waren gewoon de hele bijeenkomst aanwezig. Aanwezig, omdat ze interesse hadden in hun ‘tussenpersonen’ en gedurende de dag talloze nuttige contacten legden. Want de bazen ‘verkochten’ hun bedrijf ook nog zelf aan het intermediair.
‘We’ zagen die topmensen. Vaak zelfs nog vergezeld van hun partner. We konden met hen praten en voelden ons met hen verbonden. .
Hoe anders is de situatie tegenwoordig. Neem honderd adviseurs en leg hun de vraag voor of ze de namen kennen van de ‘Nederlandse bazen’ van de vijftien grootste verzekeraars? Als ik het goed taxeer, kent de meerderheid van de adviseurs de meerderheid van de bazen van verzekeraars niet meer.
Maar het gaat verder. ‘We’ hebben ook geen idee meer wat de bazen doen. Doordat al de concerns zo groot zijn geworden, weten de accountmanagers die de adviseurs nog af en toe zien, ook niet zo goed wat hun CEO nu eigenlijk echt doet. En ook de binnendienstmedewerkers kennen hun baas niet en weten niet echt wat hij doet.
Zou het echt toeval zijn dat wanneer in Adfiz onderzoek bij financieel adviseurs de kwaliteit van verzekeraars wordt gemeten het aantal kleine verzekeraars maar herkenbare aanvoerders naar vaak hoog gewaardeerd worden?
Ik vind niet dat de baas een hoog salaris mag hebben omdat hij zelf het salarisformulier invult. Ook niet omdat hij vriendjes is met de commissarissen. Maar wel wanneer hij echt verschil maakt. Verschil, omdat zijn schoen net die fantastische verandering veroorzaakt of omdat medewerkers voor hem persoonlijk door het vuur gaan. Die invalshoek heb ik de afgelopen periode in alle discussies gemist. Hoe dat komt? Misschien omdat we geen idee meer hebben wat een CEO eigenlijk zo een hele dag doet. En dat is de schuld van de CEO zelf! Wil een concern zijn CEO op internationaal niveau belonen dan zal een deel van het PR-budget moeten worden gebruikt om permanent te laten zien wat de echte betekenis is van deze CEO.
Reactie toevoegen
Resultaten DFO-onderzoek Serviceproviders 2024
Bureau DFO heeft de resultaten van zijn Serviceprovider Onderzoek 2024 gepubliceerd. Per categorie worden de volgende serviceproviders als hoogst gewaardeerd: Hypotheken...
Helft klanten van adviseurs is neutraal over hoogte provisie
(Update 10 oktober). Wat een financieel adviseur allemaal bij schadeverzekeringen voor de klant doet is onvoldoende bekend bij het publiek. Zowel bij mensen zonder...
Winnaars DFO Performance Onderzoek Aanbieders 2024
Bureau DFO heeft de winnaars bekend gemaakt van zijn Performance Onderzoek Aanbieders 2024, uitgevoerd in samenwerking met Attentikmarketing. Hypotheken: 1. Obvion,...
Van polis naar preventie: de duurzame toekomst van verzekeren
"Tien jaar geleden werd vernieuwing in de verzekeringswereld vooral aangejaagd door de schijnbaar onbegrensde mogelijkheden van technologie. Nu is er een fundamentelere...
Volledige transparantie over tarieven
(Frisse Blik Expert Panel, VVP 3-2024) “Ik ben volledig transparant over mijn tarieven en leg uit wat de klant hiervoor mag verwachten. Nog nooit heeft een...
Laat zien wat je voor de klant doet
(Frisse Blik Expert Panel, VVP 3-2024) “Persoonlijk heb ik geen enkel bezwaar tegen actieve provisietransparantie. Laat maar zien wat je allemaal voor de...
(Frisse Blik Expert Panel, VVP 3-2024) “Ik volg de beloningsdiscussie zijdelings, maar ben er niet mee bezig. Ik focus mij op mijn klanten en mijn portefeuille...
(Frisse Blik Expert Panel, VVP 3-2024) “Ik kan niet elke minuut declareren bij mijn klanten en dat wil ik ook niet. Als ik met een ‘stopwatch’...
Babette Porcelijn: samen op weg naar een happy 2050
Het happy 2050 scenario van Babette Porcelijn is een masterplan voor een veilige en fijne toekomst. Alles wat invloed heeft op ons geluk komt in samenhang voorbij:...
Transparantie zegt niets over kwaliteit
(Frisse Blik Expert Panel, VVP 3-2024) “Actieve provisietransparantie gaat het gesprek met de klant over de daadwerkelijke dienstverlening niet op gang brengen....