Weggeëvalueerd

Albert van der Poll roze blouse

Er bereiken mij veel vragen, bij opgave van advieskosten haakt overgrote meerderheid meteen af.

Voorbeeldje: potentiële klant wil hypotheek met hoge rente oversluiten (goedkoper in de maand), daar belt hij voor. Avondlijk inventarisatiebezoek: resultaat dikke woekerpolis, hypotheekrente loopt volgend jaar toch al af, in huidige situatie dreigt verkoop woning op pensioendatum: polis brengt veel te weinig op, risicodekking is veel te duur. Verwarring alom, het wordt een latertje. Kunt u nog een keer terugkomen met een voorstel wat er dan zou moeten? Ja hoor (klant is in handen gevallen van een struikrover met AFM-vergunning, dus een beetje brancheverantwoordelijkheid nemen).

Met een woekerpolisvrij snelberekeningetje lasten-na-rentedaling en orv toetsberekening avond 2 terug. In hoofdlijnen aangegeven: omzetten polis is plus 47.000 eindkapitaal - bij hetzelfde droevige rendement, dus vast nog méér, op de risicoverzekering kan bijna 6.000 bespaard de komende 15 jaar, met aflossen uit de rentedaling kan dus BIJ EXACT DEZELFDE MAANDLAST bereikt worden dat de woning niet verkocht hoeft, integendeel men kan vrij goedkoop wonen op de pensioendatum.

 

Er zijn van die dagen dat je echt denkt dat je een nuttig en dankbaar beroept hebt.

 

Daarna kapotte grammofoonplaattechniek: als u precies wilt weten hoe dit zit, moet u mij opdracht geen voor advies plus bemiddeling in dezen, de kosten zijn 950 euro.

 

Klant blijft maar vissen: welke maatschappij dan, welk product dan, hoe moet dat dan? Kant B opgezet: ik kan u prima helpen deze situatie te verbeteren maar dat is circa tien uur werk ( ik ben inmiddels al bijna vier uur bezig, maar vooruit maar). Dus voordat ik aan de slag ga wil ik een getekende opdracht tot dienstverlening.

 

Aangezien ik geen kant C heb op mijn grammofoonplaat is het eindresultaat dat de klant het teveel geld vindt, en eerst nog maar een kennis gaat raadplegen, want die werkt op het gemeentehuis, en heeft overal verstand van. Ik twee avonden voor niks op pad. Klant niet geholpen. En straks van de regen in de drup.

 

Nou ben ik benieuwd onder welke vorm van vooruitgang dit soort, veel voorkomende situaties gaat worden weggeëvalueerd.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Geert Hoek - 22 juni 2016

ik (her) ken dit soort avonden en gesprekken. Bij het maken van de afspraak laat ik al weten dat er tegenwoordig advieskosten in rekening worden gebracht , maar ik kostenloos een kop koffie bij ze kom halen of aanbied op mijn kantoor. daarna is het stukken verzamelen en een inventarisatie lijstje opstellen. als alles aan mijn kant ligt pak ik de voorwaarden, dienstenwijzer(s) DVD en de machtiging voor incasso. dan komt de uitleg van heden en verleden en uiteindelijk pas bij de vraag ....wat veel ....waarom is dat ? daarna mijn uitleg over de diplomaplichten en de kennis en ervaring die geborgd is en ....U wenst toch een goed advies en niet wederom ellende?? . in het verleden wist u het niet en betaalde u teveel ...simpel rekensommetje van een AO verzekering of provisie van een woekerpolis waar jaren lang teveel provisie op wordt verdiend. NU in tegenstelling ...... u weet wat ik doe en ik moet het allemaal vastleggen en verantwoorden. WINST ?? aan klantzijde ! wilt u hier even tekenen?? dan kan ik mijn werk voor u gaan doen en u financieel leed besparen. koffie kopje aan de kant en de machtiging neerleggen en........als het te lang duurt ...alles inpakken en opstappen. prettige avond verder ...ik hoor wel als u zover bent. En oh ja ... ik ga zeker niet nog een keer kostenloos koffie drinken.. Evalueren?? dat doe ik na ieder klantgesprek ...met een kop koffie op kantoor.

Adfiz: "Kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder te maken"

Adfiz: "Kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder te maken"

"Mijn oproep aan adviseurs, maar zeker ook aan verzekeraars, toezichthouder en politiek is deze: de kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder...

Ontevreden klant moet toch deel adviesvergoeding betalen

Ontevreden klant moet toch deel adviesvergoeding betalen

(Kifid-uitspraak GC 2023-939) De consument heeft op een gegeven moment zijn contacten met de adviseur beëindigd en via een andere hypotheekadviseur een financiering...

Kabinet betreurt afzien van algeheel provisieverbod bij retailbeleggen

Kabinet betreurt afzien van algeheel provisieverbod bij retailbeleggen

Het kabinet vindt het jammer dat er geen algeheel provisieverbod komt bij retailbeleggen. De Europese Commissie heeft haar voorstel terzake afgezwakt. De minister:...

Provisieverbod in Retail Investment Strategy afgezwakt maar kritiek blijft

Provisieverbod in Retail Investment Strategy afgezwakt maar kritiek blijft

Hoewel het provisieverbod uit de voorgestelde Retail Investment Strategy van de Europese Commissie in adviesverband is verdwenen, blijven Insurance Europe en andere...

Niet gemaakte advieskosten niet fiscaal aftrekbaar

Niet gemaakte advieskosten niet fiscaal aftrekbaar

(Kifid-uitspraak GC 2023-0188) De consument heeft hypotheekadvies ingewonnen bij de adviseur (Advitas). Door een fout van de adviseur is geen hypothecaire geldlening...

Adfiz: "Nederland roepende in woestijn met pleidooi voor Europees provisieverbod"

Adfiz: "Nederland roepende in woestijn met pleidooi voor Europees provisieverbod"

“Vinden jullie harmonisatie ook zo belangrijk als de rest van Europa een provisieverbod afwijst?” Die vraag stelt Adfiz-directeur Enno Wiertsema aan...

Helft denkt dat hypotheekadviseur nog steeds afsluitprovisie krijgt

Helft denkt dat hypotheekadviseur nog steeds afsluitprovisie krijgt

Hypotheekadviseurs krijgen naast hun fee ook nog afsluitprovisie. Dat denkt 52,3 procent van de respondenten in onderzoek van De Hypotheekshop naar misverstanden...

Adviseur beëindigt zelf opdracht, geen honorarium

Adviseur beëindigt zelf opdracht, geen honorarium

(Kifid-uitspraak GC 2022-0972) De consumenten hebben zich tot de adviseur gewend voor advies en bemiddeling inzake de financiering van de door hen aangekochte woning....

1.995 euro advieskosten niet te veel voor kleine verhoging hypotheek

1.995 euro advieskosten niet te veel voor kleine verhoging hypotheek

(Kifid-uitspraak GC 2022-0716)De consument stelt dat de adviseur een te hoog bedrag in rekening brengt voor een relatief kleine wijziging van de hypothecaire geldlening...

Ook compact advies is advies

Ook compact advies is advies

(Kifid-uitspraak GC 2022-0607) De consument heeft een hypothecaire geldlening bij de bank. Voor een verbouwing wilde hij deze aanvullen met een hypothecaire geldlening...