Weggeëvalueerd

Albert van der Poll roze blouse

Er bereiken mij veel vragen, bij opgave van advieskosten haakt overgrote meerderheid meteen af.

Voorbeeldje: potentiële klant wil hypotheek met hoge rente oversluiten (goedkoper in de maand), daar belt hij voor. Avondlijk inventarisatiebezoek: resultaat dikke woekerpolis, hypotheekrente loopt volgend jaar toch al af, in huidige situatie dreigt verkoop woning op pensioendatum: polis brengt veel te weinig op, risicodekking is veel te duur. Verwarring alom, het wordt een latertje. Kunt u nog een keer terugkomen met een voorstel wat er dan zou moeten? Ja hoor (klant is in handen gevallen van een struikrover met AFM-vergunning, dus een beetje brancheverantwoordelijkheid nemen).

Met een woekerpolisvrij snelberekeningetje lasten-na-rentedaling en orv toetsberekening avond 2 terug. In hoofdlijnen aangegeven: omzetten polis is plus 47.000 eindkapitaal - bij hetzelfde droevige rendement, dus vast nog méér, op de risicoverzekering kan bijna 6.000 bespaard de komende 15 jaar, met aflossen uit de rentedaling kan dus BIJ EXACT DEZELFDE MAANDLAST bereikt worden dat de woning niet verkocht hoeft, integendeel men kan vrij goedkoop wonen op de pensioendatum.

 

Er zijn van die dagen dat je echt denkt dat je een nuttig en dankbaar beroept hebt.

 

Daarna kapotte grammofoonplaattechniek: als u precies wilt weten hoe dit zit, moet u mij opdracht geen voor advies plus bemiddeling in dezen, de kosten zijn 950 euro.

 

Klant blijft maar vissen: welke maatschappij dan, welk product dan, hoe moet dat dan? Kant B opgezet: ik kan u prima helpen deze situatie te verbeteren maar dat is circa tien uur werk ( ik ben inmiddels al bijna vier uur bezig, maar vooruit maar). Dus voordat ik aan de slag ga wil ik een getekende opdracht tot dienstverlening.

 

Aangezien ik geen kant C heb op mijn grammofoonplaat is het eindresultaat dat de klant het teveel geld vindt, en eerst nog maar een kennis gaat raadplegen, want die werkt op het gemeentehuis, en heeft overal verstand van. Ik twee avonden voor niks op pad. Klant niet geholpen. En straks van de regen in de drup.

 

Nou ben ik benieuwd onder welke vorm van vooruitgang dit soort, veel voorkomende situaties gaat worden weggeëvalueerd.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Geert Hoek - 22 juni 2016

ik (her) ken dit soort avonden en gesprekken. Bij het maken van de afspraak laat ik al weten dat er tegenwoordig advieskosten in rekening worden gebracht , maar ik kostenloos een kop koffie bij ze kom halen of aanbied op mijn kantoor. daarna is het stukken verzamelen en een inventarisatie lijstje opstellen. als alles aan mijn kant ligt pak ik de voorwaarden, dienstenwijzer(s) DVD en de machtiging voor incasso. dan komt de uitleg van heden en verleden en uiteindelijk pas bij de vraag ....wat veel ....waarom is dat ? daarna mijn uitleg over de diplomaplichten en de kennis en ervaring die geborgd is en ....U wenst toch een goed advies en niet wederom ellende?? . in het verleden wist u het niet en betaalde u teveel ...simpel rekensommetje van een AO verzekering of provisie van een woekerpolis waar jaren lang teveel provisie op wordt verdiend. NU in tegenstelling ...... u weet wat ik doe en ik moet het allemaal vastleggen en verantwoorden. WINST ?? aan klantzijde ! wilt u hier even tekenen?? dan kan ik mijn werk voor u gaan doen en u financieel leed besparen. koffie kopje aan de kant en de machtiging neerleggen en........als het te lang duurt ...alles inpakken en opstappen. prettige avond verder ...ik hoor wel als u zover bent. En oh ja ... ik ga zeker niet nog een keer kostenloos koffie drinken.. Evalueren?? dat doe ik na ieder klantgesprek ...met een kop koffie op kantoor.

AFM duidt niet-geldelijke beloning nader

AFM duidt niet-geldelijke beloning nader

Aan de hand van een nieuw aantal vragen en antwoorden schetst de AFM wat zij kwalificeert als niet-geldelijke beloning en wanneer zo’n beloning wel en niet...

Terechte rekening adviseur na voortijdige beëindiging opdracht

Terechte rekening adviseur na voortijdige beëindiging opdracht

(Kifid-uitspraak GC 2021-0385) De rekening die de hypotheekadviseur indiende na voortijdige beëindiging door de consumenten van de opdracht tot advies en bemiddeling...

Consument claimt ten onrechte lagere advieskosten

Consument claimt ten onrechte lagere advieskosten

(Kifid-uitspraak GC 2020-1061) Consument heeft een klacht ingediend, omdat de factuur voor de advieskosten van de adviseur (4.985 euro) afwijkt van hetgeen volgens...

"Hypotheekadviseurs omzeilen massaal provisieverbod"

"Hypotheekadviseurs omzeilen massaal provisieverbod"

“Adviseren over duurzaamheid is goed, maar het mag niet zo zijn dat het adviseurskantoor een verkoopkanaal is voor commerciële aanbieders van panelen...

Consument tijdig geïnformeerd over advieskosten

Consument tijdig geïnformeerd over advieskosten

(Kifid-uitspraak GC 2020-835) Consument heeft zich beklaagd over de advieskosten die hij heeft moeten betalen aan de Rabobank bij het aangaan van een nieuwe hypothecaire...

MiFID II: Financiën tegen extra beleggerscategorie

MiFID II: Financiën tegen extra beleggerscategorie

Het ministerie van Financiën is tegen een nieuwe categorie semiprofessionele beleggers in MiFID II, schrijft ze in reactie op een EU-consultatie. Financiën:...

CFD: "Zoveelste bom onder het gelijke speelveld"

CFD: "Zoveelste bom onder het gelijke speelveld"

De zoveelste bom onder het gelijke speelveld. Dat is volgens CFD het kabinetsplan de kennis- en ervaringstoets bij een hypotheekverhoging af te schaffen. CFD-voorzitter...

AFM-boetes voor Vivat voor overtreden provisieregels

AFM-boetes voor Vivat voor overtreden provisieregels

De AFM heeft SRLEV en Vivat Schadeverzekeringen een boete opgelegd van in totaal 400.000 euro (200.000 euro per verzekeraar). Dit omdat beide verzekeraars in april...

Term verkoopadviseur niet uit te leggen aan Henk en Ingrid

Term verkoopadviseur niet uit te leggen aan Henk en Ingrid

"De consument mag in de toekomst gaan kiezen tussen een onafhankelijk financieel adviseur, een zelfstandig financieel adviseur en een verkoopadviseur. Nou, dat belooft...

Elke 3 jaar oversluiten, is dat dan de gewenste praktijk?

Elke 3 jaar oversluiten, is dat dan de gewenste praktijk?

Financieel adviseur Albert van der Poll plaatst in een reactie op VVP Online vraagtekens bij de Kifid-uitspraak dat een adviseur zijn klant de afgelopen jaren...