Weggeëvalueerd

Albert van der Poll roze blouse

Er bereiken mij veel vragen, bij opgave van advieskosten haakt overgrote meerderheid meteen af.

Voorbeeldje: potentiële klant wil hypotheek met hoge rente oversluiten (goedkoper in de maand), daar belt hij voor. Avondlijk inventarisatiebezoek: resultaat dikke woekerpolis, hypotheekrente loopt volgend jaar toch al af, in huidige situatie dreigt verkoop woning op pensioendatum: polis brengt veel te weinig op, risicodekking is veel te duur. Verwarring alom, het wordt een latertje. Kunt u nog een keer terugkomen met een voorstel wat er dan zou moeten? Ja hoor (klant is in handen gevallen van een struikrover met AFM-vergunning, dus een beetje brancheverantwoordelijkheid nemen).

Met een woekerpolisvrij snelberekeningetje lasten-na-rentedaling en orv toetsberekening avond 2 terug. In hoofdlijnen aangegeven: omzetten polis is plus 47.000 eindkapitaal - bij hetzelfde droevige rendement, dus vast nog méér, op de risicoverzekering kan bijna 6.000 bespaard de komende 15 jaar, met aflossen uit de rentedaling kan dus BIJ EXACT DEZELFDE MAANDLAST bereikt worden dat de woning niet verkocht hoeft, integendeel men kan vrij goedkoop wonen op de pensioendatum.

 

Er zijn van die dagen dat je echt denkt dat je een nuttig en dankbaar beroept hebt.

 

Daarna kapotte grammofoonplaattechniek: als u precies wilt weten hoe dit zit, moet u mij opdracht geen voor advies plus bemiddeling in dezen, de kosten zijn 950 euro.

 

Klant blijft maar vissen: welke maatschappij dan, welk product dan, hoe moet dat dan? Kant B opgezet: ik kan u prima helpen deze situatie te verbeteren maar dat is circa tien uur werk ( ik ben inmiddels al bijna vier uur bezig, maar vooruit maar). Dus voordat ik aan de slag ga wil ik een getekende opdracht tot dienstverlening.

 

Aangezien ik geen kant C heb op mijn grammofoonplaat is het eindresultaat dat de klant het teveel geld vindt, en eerst nog maar een kennis gaat raadplegen, want die werkt op het gemeentehuis, en heeft overal verstand van. Ik twee avonden voor niks op pad. Klant niet geholpen. En straks van de regen in de drup.

 

Nou ben ik benieuwd onder welke vorm van vooruitgang dit soort, veel voorkomende situaties gaat worden weggeëvalueerd.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Geert Hoek - 22 juni 2016

ik (her) ken dit soort avonden en gesprekken. Bij het maken van de afspraak laat ik al weten dat er tegenwoordig advieskosten in rekening worden gebracht , maar ik kostenloos een kop koffie bij ze kom halen of aanbied op mijn kantoor. daarna is het stukken verzamelen en een inventarisatie lijstje opstellen. als alles aan mijn kant ligt pak ik de voorwaarden, dienstenwijzer(s) DVD en de machtiging voor incasso. dan komt de uitleg van heden en verleden en uiteindelijk pas bij de vraag ....wat veel ....waarom is dat ? daarna mijn uitleg over de diplomaplichten en de kennis en ervaring die geborgd is en ....U wenst toch een goed advies en niet wederom ellende?? . in het verleden wist u het niet en betaalde u teveel ...simpel rekensommetje van een AO verzekering of provisie van een woekerpolis waar jaren lang teveel provisie op wordt verdiend. NU in tegenstelling ...... u weet wat ik doe en ik moet het allemaal vastleggen en verantwoorden. WINST ?? aan klantzijde ! wilt u hier even tekenen?? dan kan ik mijn werk voor u gaan doen en u financieel leed besparen. koffie kopje aan de kant en de machtiging neerleggen en........als het te lang duurt ...alles inpakken en opstappen. prettige avond verder ...ik hoor wel als u zover bent. En oh ja ... ik ga zeker niet nog een keer kostenloos koffie drinken.. Evalueren?? dat doe ik na ieder klantgesprek ...met een kop koffie op kantoor.

"Fiscale behandeling advies moet terug naar niveau van voor provisieverbod"

"Fiscale behandeling advies moet terug naar niveau van voor provisieverbod"

Bevorder de toegankelijkheid van advies en breng de fiscale behandeling van advies terug naar het niveau van voor het provisieverbod. Dat is de boodschap van Enno...

Geldbelangen wil provisieverbod bij consumptief krediet

Geldbelangen wil provisieverbod bij consumptief krediet

Stichting Geldbelangen pleit opnieuw voor een provisieverbod bij consumptief krediet. Het pleidooi is ingebracht in de consultatie 'Besluit analyse vakbekwaamheidsbouwwerk'. Geldbelangen:...

CFD wil dat minister conclusies provisieverbod heroverweegt

CFD wil dat minister conclusies provisieverbod heroverweegt

"Wat is het volgende balletje dat het Verbond van Verzekeraars gaat opwerpen? Dat de eerbiedigende werking van doorlopende provisie maar moet worden afgeschaft omdat...

Rust keert terug aan provisiefront

Rust keert terug aan provisiefront

De rust aan het provisiefront is teruggekeerd, in ieder geval voorlopig. Het provisieverbod is geëvalueerd en minister Hoekstra ziet op basis van de uitkomsten...

Adfiz vraagt aandacht voor kwetsbare klanten

Adfiz vraagt aandacht voor kwetsbare klanten

"Ik roep de politiek op om zich geen zand in de ogen te laten strooien. Maar om oog te hebben voor wat kwetsbare klanten werkelijk nodig hebben: een adviseur", aldus...

OvFD: "Minister te kort door de bocht"

OvFD: "Minister te kort door de bocht"

De OvFD vindt het "te kort door de bocht dat geconcludeerd wordt dat er geen problemen zijn vastgesteld met betrekking tot de toegankelijkheid van advies onder...

Fred de Jong: “Gemiste kans”

Fred de Jong: “Gemiste kans”

Onderzoeker Fred de Jong vindt het jammer dat het ministerie van Financiën de uitkomsten van de evaluatie van het provisieverbod niet oppakt om mensen te actief...

Evaluatie provisieverbod leidt niet tot nieuwe inzichten

Evaluatie provisieverbod leidt niet tot nieuwe inzichten

De evaluatie van het provisieverbod heeft niet tot nieuwe inzichten geleid, ook niet met betrekking tot schadeverzekeringen. Minister Hoekstra: "De evaluatie geeft...

Uitkomsten evaluatie provisieverbod nog in januari

Uitkomsten evaluatie provisieverbod nog in januari

Minister Hoekstra verwacht de (langverwachte) uitkomsten van de evaluatie van het provisieverbod nog in januari naar de Tweede Kamer te sturen. Dat is op te maken...

"Ophouden over kosten en meer kijken naar de waarde van goed advies"

"Ophouden over kosten en meer kijken naar de waarde van goed advies"

"We moeten ophouden over de kosten en meer kijken naar de waarde van goed advies." Dat zegt Adfiz-directeur Enno Wiertsema in een interview met het blad Activa van...