Wij doen (niet) aan filterbubbels

Esther Vuijsters nieuw 2018 200

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe)

Het zou zomaar het woord van 2019 kunnen worden: de filterbubbel. Het woord stamt weliswaar al uit 2011 - toen verscheen het boek The Filter Bubble van internetactivist Ali Pariser - maar sinds een groot dagblad er onlangs een artikel over publiceerde, duikt het woord opeens overal op.

You-loop

Een filterbubbel, ook wel informatieluchtbel, laat zich het best omschrijven als een you-loop: een afgesloten nieuwsomgeving waarbij een website-algoritme bepaalt welke informatie u wilt zien. Het algoritme baseert zich hierbij op uw locatie, eerder klikgedrag en zoekgeschiedenis en vormt zo een bubbel om de gebruiker.

Bubblybubbly

Nou zijn we anno 2019 niet onbekend met bubbels – naast mediabubbels, huizenbubbels en Brusselse bubbels hebben wij zelfs een eigen financiële bubbel – maar zo’n filterbubbel dat is toch nog weer nét even wat anders. Daarbij gaat het niet om tijdelijk en door onszelf gecreëerde fata morgana, maar om een gevaarlijke, oncontroleerbare computervijand die ons als makke schapen in steeds nauwere ruimtes drijft. Althans, daar waarschuwt Ali Pariser voor.

Schokkend

Ik ben eens gaan googelen op filterbubbel en vond, naast het foute voorbeeld van Blendle waarbij mensen betalen om artikelen te laten voorselecteren, ook een verwijzing naar Het financieele dagblad. Het schijnt namelijk dat Het Financieele Dagblad werkt aan (…spannend muziekje… ) gepersonaliseerde nieuwsbrieven. Ik weet niet hoe schokkend u dat vindt, bubbeltechnisch gezien, maar ik vind het eerder bijzonder om te constateren dat Het Financieele Dagblad kennelijk nog geen gepersonaliseerde nieuwbrieven hééft. Stel je voor hoeveel meuk je moet doorworstelen, voordat je bij de artikelen van je keuze komt!

Polarisatie

‘Ja maar…’ hoor ik Ali Pariser en zijn volgelingen al roepen, ‘het is wat anders wanneer je geen vrije keus meer hebt, als het algoritme gaat kiezen! Dan ligt polarisatie op de loer!’

En juist dát valt dus reuze mee. Volgens Sanne Kruikemeier (Onderzoeker politieke communicatie en journalistiek) gebruiken we over het algemeen veel nieuwsbronnen naast en door elkaar. Of het nou gaat om politiek, financieel of mondiaals nieuws: Twitter komt naast het Journaal, Facebook naast een krant. Gaten genoeg dus in de filterbubbel.

Gerustgesteld

Gerustgesteld (na het raadplegen van verschillende bronnen uiteraard) sluit ik deze blog dus af. Ik kan onze gepersonaliseerde mailings naast meer algemene nieuwsbrieven gewoon blijven versturen, u bepaalt uw eigen filter wel. U ben tenslotte kritisch genoeg om zelf te betalen wat u leest.

Neem nou deze blog. Die las u ook geheel vrijwillig en zonder filter. Toch?

Reactie toevoegen

 
Meer over
Op tijd opladen

Op tijd opladen

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Dachten we dat we eruit waren, blijkt het toch weer anders. Een burn-out wordt namelijk niet veroorzaakt doordat we te veel...

Zonder ‘branddriehoek’ geen reactie (blog Lindenhaeghe)

Zonder ‘branddriehoek’ geen reactie (blog Lindenhaeghe)

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) In al het ‘soft skills’-geweld waarmee we tegenwoordig om de oren geslagen worden, zouden we bijna vergeten dat...

Inspirerend! Boeiend! Vernieuwend! Duh.

Inspirerend! Boeiend! Vernieuwend! Duh.

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) In de tijd dat ik zelf nog als financieel adviseur werkte, werd ik wel eens moe van al die workshops, masterclasses en bijeenkomsten...

Dat geeft niet...

Dat geeft niet...

Dat geeft niet…(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Het is toch elk jaar weer een gedoe, zo’n nieuwe PE-periode. Voor de financieel adviseurs, de opleiders...

Agent Disclaimer heeft zijn bonnenboekje paraat

Agent Disclaimer heeft zijn bonnenboekje paraat

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Het heeft even geduurd, maar het ei is gelegd: de wijzigingen rond het vakbekwaamheidsbouwwerk zijn definitief. Alle adviseurs...

Zeg eens eerlijk, zit jij nog op je plek?

Zeg eens eerlijk, zit jij nog op je plek?

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Het is een bekend trucje: stel je eens voor dat je een gesprek voert met jouw achtjarige ik. Wat zou dat kind van toen, nú...