Wij doen (niet) aan filterbubbels

Esther Vuijsters nieuw 2018 200

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe)

Het zou zomaar het woord van 2019 kunnen worden: de filterbubbel. Het woord stamt weliswaar al uit 2011 - toen verscheen het boek The Filter Bubble van internetactivist Ali Pariser - maar sinds een groot dagblad er onlangs een artikel over publiceerde, duikt het woord opeens overal op.

You-loop

Een filterbubbel, ook wel informatieluchtbel, laat zich het best omschrijven als een you-loop: een afgesloten nieuwsomgeving waarbij een website-algoritme bepaalt welke informatie u wilt zien. Het algoritme baseert zich hierbij op uw locatie, eerder klikgedrag en zoekgeschiedenis en vormt zo een bubbel om de gebruiker.

Bubblybubbly

Nou zijn we anno 2019 niet onbekend met bubbels – naast mediabubbels, huizenbubbels en Brusselse bubbels hebben wij zelfs een eigen financiële bubbel – maar zo’n filterbubbel dat is toch nog weer nét even wat anders. Daarbij gaat het niet om tijdelijk en door onszelf gecreëerde fata morgana, maar om een gevaarlijke, oncontroleerbare computervijand die ons als makke schapen in steeds nauwere ruimtes drijft. Althans, daar waarschuwt Ali Pariser voor.

Schokkend

Ik ben eens gaan googelen op filterbubbel en vond, naast het foute voorbeeld van Blendle waarbij mensen betalen om artikelen te laten voorselecteren, ook een verwijzing naar Het financieele dagblad. Het schijnt namelijk dat Het Financieele Dagblad werkt aan (…spannend muziekje… ) gepersonaliseerde nieuwsbrieven. Ik weet niet hoe schokkend u dat vindt, bubbeltechnisch gezien, maar ik vind het eerder bijzonder om te constateren dat Het Financieele Dagblad kennelijk nog geen gepersonaliseerde nieuwbrieven hééft. Stel je voor hoeveel meuk je moet doorworstelen, voordat je bij de artikelen van je keuze komt!

Polarisatie

‘Ja maar…’ hoor ik Ali Pariser en zijn volgelingen al roepen, ‘het is wat anders wanneer je geen vrije keus meer hebt, als het algoritme gaat kiezen! Dan ligt polarisatie op de loer!’

En juist dát valt dus reuze mee. Volgens Sanne Kruikemeier (Onderzoeker politieke communicatie en journalistiek) gebruiken we over het algemeen veel nieuwsbronnen naast en door elkaar. Of het nou gaat om politiek, financieel of mondiaals nieuws: Twitter komt naast het Journaal, Facebook naast een krant. Gaten genoeg dus in de filterbubbel.

Gerustgesteld

Gerustgesteld (na het raadplegen van verschillende bronnen uiteraard) sluit ik deze blog dus af. Ik kan onze gepersonaliseerde mailings naast meer algemene nieuwsbrieven gewoon blijven versturen, u bepaalt uw eigen filter wel. U ben tenslotte kritisch genoeg om zelf te betalen wat u leest.

Neem nou deze blog. Die las u ook geheel vrijwillig en zonder filter. Toch?

Reactie toevoegen

 
Meer over
Nee? Dan ben je dus niet duurzaam!

Nee? Dan ben je dus niet duurzaam!

(Door Esther Vuijsters van Lindenhaeghe in VVP Special Duurzaam Adviseren 2021) Zoals bij alles dat in de mode is, wil iedereen een (tarwe)graantje meepikken....

Stilstaan is achteruitgaan (blog Lindenhaeghe)

Stilstaan is achteruitgaan (blog Lindenhaeghe)

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Stilstaan is achteruitgaan. Sommige uitdrukkingen worden zó vaak gebruikt dat ze wel waar móeten zijn. Toch? Niet...

Gedeelde besluitvorming (blog Lindenhaeghe)

Gedeelde besluitvorming (blog Lindenhaeghe)

(Blog Lindenhaeghe door Esther Vuijsters) Onlangs las ik een artikel over ‘gedeelde besluitvorming’. Over hoe belangrijk het is om samen met de klant...

Verhalen, haakjes en bruggetjes (blog Lindenhaeghe)

Verhalen, haakjes en bruggetjes (blog Lindenhaeghe)

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) In het artikel Zo krijgt je bedrijf een ziel (onderdeel van Lindenhaeghe On Tour) zoomt Willem Vreeswijk in op het woord...

Online examinering hoort er gewoon bij (blog Lindenhaeghe)

Online examinering hoort er gewoon bij (blog Lindenhaeghe)

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Eindelijk is het dan zover: het zonnetje schijnt en de temperaturen stijgen! En dat niet alleen: de terrasjes zijn open, we...

Waarom vindt jouw klant beleggen ‘eng’? (Blog Lindenhaeghe)

Waarom vindt jouw klant beleggen ‘eng’? (Blog Lindenhaeghe)

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Laatst luisterde ik een podcast van de universiteit van Nederland. De centrale vraag was: waarom hebben we het monster van...

AVG-tips voor Client Officers (blog Lindenhaeghe)

AVG-tips voor Client Officers (blog Lindenhaeghe)

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Een Data Protection Officer (DPO) behoedt een organisatie voor problemen die zich kunnen voordoen als de AVG-regels niet worden...

YES! WE HAVE LIFT OFF

YES! WE HAVE LIFT OFF

(Blog door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) We have lift off: de VVP Academy - een samenwerkingsverband tussen VVP, Lindenhaeghe, Beeckestijn, CustomerTalk en C-profile...

Dik van Velzen: de meester is niet meer

Dik van Velzen: de meester is niet meer

(Blog door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) We kennen het van artiesten. Van beroemde mensen. Mensen die een stempel drukten op een bepaalde muzieksoort- of kunststroming....

Pak die gratis leerkans! (Blog Lindenhaeghe)

Pak die gratis leerkans! (Blog Lindenhaeghe)

(Door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Met de tijdelijke subsidieregeling NL Leert Door kan (min of meer) iedereen met een relatie tot de arbeidsmarkt een gratis...