Wij doen (niet) aan filterbubbels

Esther Vuijsters nieuw 2018 200

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe)

Het zou zomaar het woord van 2019 kunnen worden: de filterbubbel. Het woord stamt weliswaar al uit 2011 - toen verscheen het boek The Filter Bubble van internetactivist Ali Pariser - maar sinds een groot dagblad er onlangs een artikel over publiceerde, duikt het woord opeens overal op.

You-loop

Een filterbubbel, ook wel informatieluchtbel, laat zich het best omschrijven als een you-loop: een afgesloten nieuwsomgeving waarbij een website-algoritme bepaalt welke informatie u wilt zien. Het algoritme baseert zich hierbij op uw locatie, eerder klikgedrag en zoekgeschiedenis en vormt zo een bubbel om de gebruiker.

Bubblybubbly

Nou zijn we anno 2019 niet onbekend met bubbels – naast mediabubbels, huizenbubbels en Brusselse bubbels hebben wij zelfs een eigen financiële bubbel – maar zo’n filterbubbel dat is toch nog weer nét even wat anders. Daarbij gaat het niet om tijdelijk en door onszelf gecreëerde fata morgana, maar om een gevaarlijke, oncontroleerbare computervijand die ons als makke schapen in steeds nauwere ruimtes drijft. Althans, daar waarschuwt Ali Pariser voor.

Schokkend

Ik ben eens gaan googelen op filterbubbel en vond, naast het foute voorbeeld van Blendle waarbij mensen betalen om artikelen te laten voorselecteren, ook een verwijzing naar Het financieele dagblad. Het schijnt namelijk dat Het Financieele Dagblad werkt aan (…spannend muziekje… ) gepersonaliseerde nieuwsbrieven. Ik weet niet hoe schokkend u dat vindt, bubbeltechnisch gezien, maar ik vind het eerder bijzonder om te constateren dat Het Financieele Dagblad kennelijk nog geen gepersonaliseerde nieuwbrieven hééft. Stel je voor hoeveel meuk je moet doorworstelen, voordat je bij de artikelen van je keuze komt!

Polarisatie

‘Ja maar…’ hoor ik Ali Pariser en zijn volgelingen al roepen, ‘het is wat anders wanneer je geen vrije keus meer hebt, als het algoritme gaat kiezen! Dan ligt polarisatie op de loer!’

En juist dát valt dus reuze mee. Volgens Sanne Kruikemeier (Onderzoeker politieke communicatie en journalistiek) gebruiken we over het algemeen veel nieuwsbronnen naast en door elkaar. Of het nou gaat om politiek, financieel of mondiaals nieuws: Twitter komt naast het Journaal, Facebook naast een krant. Gaten genoeg dus in de filterbubbel.

Gerustgesteld

Gerustgesteld (na het raadplegen van verschillende bronnen uiteraard) sluit ik deze blog dus af. Ik kan onze gepersonaliseerde mailings naast meer algemene nieuwsbrieven gewoon blijven versturen, u bepaalt uw eigen filter wel. U ben tenslotte kritisch genoeg om zelf te betalen wat u leest.

Neem nou deze blog. Die las u ook geheel vrijwillig en zonder filter. Toch?

Reactie toevoegen

 
Meer over
De financieel adviseur als mossel

De financieel adviseur als mossel

(door Mike Schilperoort, algemeen directeur Lindenhaeghe) Als ik naar het huidige vakbekwaamheidsbouwwerk kijk, moet ik altijd denken aan de evolutietheorie van...

Een zieke nabije toekomst

Een zieke nabije toekomst

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) (Black Mirror-fans, pas op! Dit artikel bevat spoilers.) Het mooist aan de serie Black Mirror vind ik toch wel de omschrijving:...

Passie voor het vak

Passie voor het vak

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Natuurlijk gaan we bij Lindenhaeghe door het vuur als het om onze cursisten gaat. Of ze nou een PE-training van drie uur volgen...

De klant repareren

De klant repareren

(blog door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Als je tegenwoordig top-of-mind bij je klant wil blijven, zul je op de één of andere manier een onuitwisbare...

Humor in de branche is belangrijk

Humor in de branche is belangrijk

Humor in de branche is belangrijk, betoogt Esther Vuijsters in de nieuwe blog van Lindenhaeghe op VVP Online. Vuijsters: "Tijdens een recente analyse van onze social...

Ontwikkel jezelf: omarm een training

Ontwikkel jezelf: omarm een training

(Door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) De Training Ontspannen Presenteren is nog maar net gestart of ik heb mijn eerste learning al te pakken: dit leer je niet uit...

Wie zwijgt stemt niet toe (blog Lindenhaeghe)

Wie zwijgt stemt niet toe (blog Lindenhaeghe)

De tijd dat bedrijven Jan en Alleman zonder actieve toestemming nieuwsbrieven en commerciële e-mails konden toesturen, is voorbij. Dat is al een tijdje zo,...

Robotisering van kennis en… pizza?

Robotisering van kennis en… pizza?

De techniek neemt een vlucht en het is aan ons om naast de voordelen ook de nadelen te zien. Kritisch blijven. Mens blijven. En vooral: in het belang van de klant...

Niets veranderlijker dan het weer. Hoewel….

Niets veranderlijker dan het weer. Hoewel….

Blog door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe Niets is veranderlijker dan het weer. Nou ja, misschien de website van het CDFD dan. Want daar verrassen ze ons momenteel...