Hypotheek

Uit dit dossier

Schermdelen: gemak en tijdwinst

Schermdelen: gemak en tijdwinst

(VVP 02-2020) In deze nieuwe rubriek over digitale dienstverlening gaan medewerkers van de Nationale Hypotheekbond of haar dochterondernemingen in gesprek met...

Risico-opslag over maar één deel aanpassen

Risico-opslag over maar één deel aanpassen

HYPOTHEKEN – In 2006 sluit de consument een hypothecaire geldlening. De geldlening bestaat uit een aflossingsvrij leningdeel en een spaarhypotheek. Op de totale...

Geen contractuele verplichting

Geen contractuele verplichting

HYPOTHEKEN – Op 23 juli 2019 brengt de bank een renteverlengingsvoorstel uit. In de toelichting is hierbij de volgende zin opgenomen: “Een stijging...

Bank mag risico-opslag verhogen

Bank mag risico-opslag verhogen

HYPOTHEKEN – In verband met de financiering van de aankoop van een recreatiewoning sluit de consument in 2009 een hypothecaire geldlening van 122.000 euro....

Levenpolis niet voor achterstallige betalingen

Levenpolis niet voor achterstallige betalingen

HYPOTHEKEN – De consument heeft een hypothecaire geldlening. Daarnaast heeft de consument een levensverzekering. De verzekering wordt verpand aan de geldverstrekker....

Opmerkelijk

Opmerkelijk

HYPOTHEKEN – In januari 2017 neemt de financieel adviseur de portefeuille over van een collega. In 2002 heeft deze collega de consument geadviseerd over en...

Aflossingsblij, maar niet aflossingsverplicht!

Aflossingsblij, maar niet aflossingsverplicht!

De AFM geeft in een brief aan welke inspanning zij verwacht van geldverstrekkers in het dossier aflossingsvrije hypotheken. Dit moet resulteren in inzicht in de...

Oversluiten naar hogere rente. Toch boeterente!

Oversluiten naar hogere rente. Toch boeterente!

In deze klacht heeft de consument in 2015 een hypotheek afgesloten die bestaat uit zeven leningdelen. Vijf leningdelen worden tegen 2,5 procent afgesloten en twee...

Wanneer is er sprake van advies?

Wanneer is er sprake van advies?

HYPOTHEKEN – Wanneer kan van een uiting van een aanbieder of financieel advieskantoor gesteld worden dat dit een “advies” is? Dit antwoord is...

Vooruitbetaling van rente: Geschillencommissie gaat om

Vooruitbetaling van rente: Geschillencommissie gaat om

HYPOTHEKEN – Sinds enige jaren staat de Belastingdienst toe dat de hypotheekrente tot maximaal zes maanden vooruitbetaald wordt. In 2016 heeft de Geschillencommissie...

Terugroepactie Hypotheek: product of advies?

Terugroepactie Hypotheek: product of advies?

Onlangs kreeg ik van mijn autofabrikant een schrijven met het vriendelijke verzoek om een afspraak te maken. Er zat mogelijk een niet deugdelijk onderdeel in mijn...

Hoezo aflossingsblij?

Hoezo aflossingsblij?

De Familie Mulder werd bepaald niet ‘aflossingsblij’ van de brief die zij kreeg van haar bank over de aflossingsvrije hypotheek. Gelukkig werd de soep...

Bij spoed meerdere offertes opvragen

Bij spoed meerdere offertes opvragen

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN HYPOTHEKEN  Indien de consument belang heeft om op korte termijn zekerheid te krijgen of hij een hypothecaire geldlening kan verkrijgen...

Schade of gebrekkige dienstverlening en dus korting op de nota?

Schade of gebrekkige dienstverlening en dus korting op de nota?

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN HYPOTHEKEN  Omdat de omgevingsvergunning voor de nieuwbouwwoning nog niet rond is, moet de consument aan de geldverstrekker verlenging...

Samen zorgen dat consument meer van hypotheken weet

Samen zorgen dat consument meer van hypotheken weet

Stellen consumenten de juiste vragen aan de financieel adviseur? Wat weten ze eigenlijk over hypotheken? Angela Eijlander van Centraal Beheer en Mark de Rijke...

Eerste hulp bij arbeidsongeschiktheid

Eerste hulp bij arbeidsongeschiktheid

Het bespreken van het risico op arbeidsongeschiktheid in het hypotheekadvies kost vaak veel uitleg en dus tijd. Er is een ontelbaar aantal scenario’s en...

Bank hoeft spaarsaldo niet mee te rekenen

Bank hoeft spaarsaldo niet mee te rekenen

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN HYPOTHEKEN  Geldverstrekker en consument zijn bij het aangaan van de hypothecaire geldlening overeengekomen dat bij verkoop van...

Geldverstrekker heeft geen actieve onderhoudsplicht

Geldverstrekker heeft geen actieve onderhoudsplicht

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN HYPOTHEKEN  Consumenten hebben in 2008 een hypothecaire geldlening afgesloten van 218.100 euro. Tegelijkertijd wordt een spaarrekening...

Versoepel beleid voor scheidende koppels

Versoepel beleid voor scheidende koppels

Hypotheekverstrekkers moeten soepeler omgaan met beheer en acceptatie voor gescheiden klanten, schrijft Sander de Loo -directeur van de Zorgeloosch Groep- in vakblad...

Bank hoeft niet te lenen voor aflossing

Bank hoeft niet te lenen voor aflossing

HYPOTHEKEN – In 2014 sluit de consument een hypotheek voor 395.000 euro bij de geldverstrekker waarbij de rente voor twintig jaar is vastgesteld op 4,3 procent....

Overeenkomst gaat boven online info

Overeenkomst gaat boven online info

HYPOTHEKEN – De consument heeft een hypothecaire geldlening bij een geldverstrekker afgesloten. In de offerte en de voorwaarden van deze lening is opgenomen,...

Energiebesparing in advies meenemen

Energiebesparing in advies meenemen

Voor de financiering van energiebesparende maatregelen mag extra worden geleend. Los van de voordelen voor het milieu, kan dit voor huiseigenaren op een voordelige...

Geldverstrekker mag met ex praten

Geldverstrekker mag met ex praten

HYPOTHEKEN - In 2005 sluit de consument met haar toenmalige partner een hypotheek bij de geldverstrekker. In 2007 komt een einde aan deze relatie. In 2015 verzoekt...

Klant moet adviesrapport krijgen

Klant moet adviesrapport krijgen

HYPOTHEKEN - In de praktijk komt het nog regelmatig voor dat klanten van hun adviseur geen schriftelijk adviesrapport ontvangen. Eén van de onderdelen in...

Geen actieve informatieplicht voor bank

Geen actieve informatieplicht voor bank

HYPOTHEKEN - In deze zaak treedt de bank op als geldverstrekker. De consument verwijt de bank dat deze de consument niet heeft geattendeerd op het feit dat hij...

Events

Starship Advice: a great place to work

15 juni 2021 - 15 juni 2021

Lees meer

VVP Vakevent Inkomen

14 december 2020 - 14 december 2020

Lees meer

Winnen, verliezen, opstaan en weer doorgaan; de belangrijkste lessen voor (advies)ondernemers

9 februari 2021 - 9 februari 2021

Lees meer
Quote van de dag

Als ze alles van me kunnen weten - hoe vaak ik bij een sportschool kom, hoeveel stappen ik zet, hoe hoog mijn hartslag is, hoe stabiel mijn bloeddruk is - voldoet een verzekeraar dan nog wel aan het solidariteitsbeginsel?

Catelijne Muller, voorzitter Alliantie voor AI, op www.verzekeraars.nl

Stelling

Wie op vakantie gaat naar oranje of rood gebied, moet zelf op inkomensblaren zitten

Recente editie
Recente editie

In VVP 3 onder meer het 'katern 'Letselschade' in samenwerking met Allianz Benelux en met uitstekende vakverhalen van onder meer advocaat Maya Spetter, één van de weinige advocaten in Nederland gespecialiseerd in de juridische afwikkeling van vliegtuigongevallen. Ze maakt deel uit van het Rechtsbijstandsteam MH17.

Peter Wormskmap (Helder Beheer) gaat in deze editie tijdens zijn wandelingen in gesprek met adviseurs over de gevolgen van de coronacrisis. Is er sprake van een ‘nieuw normaal’? Of keren we snel terug naar het ‘oude normaal’? Op een wandeltocht van Oost naar West verkent Wormskamp de (crisis)situatie bij adviserend Nederland. In dit eerste deel spreekt hij onder meer met Joost Nijhuis van ’t Raedthuys Financiële Diensten, Marcel Kool van Mijn Financieel Advies en Martijn Schouten van Helder Makelaars Hypotheek en Verzekeringen.

Verder in deze editie het vakkatern 'Ken je vak!', aandacht voor local heroes, start-ups, het volmachtkanaal, digitalisering, innovatie en visies van onder meer de AFM en Bianca Knispel (Nationale-Nederlanden).

Bekijk de inhoud
Special Digitale Transformatie
Special Business Support
VVP 02-2020
VVP 02-2020

Enkele nieuwe rubrieken in VVP 2: Volmachtbedrijf Centraal in samenwerking met de NVGA en Startup in samenwerking met VKG. Uiteraard aandacht voor corona: bedreiging of kans? Als altijd ook weer veel praktijkinfo (onder meer van adviseurs Frank Boute, Peggy van der Smitte en Barbara Stoopman in Uit de praktijk) en ondernemersinspiratie (waaronder 'Hoe innovatief is uw organisatie?'). Ook in VVP 2 het katern 'Advies op afstand'. Met concrete tools. Independer gaat in op haar robo-advies bij hypotheken.

Bekijk de inhoud
Nieuwsbrief
Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Meld je dan hier aan voor de nieuwsbrief!
 
Special Klantgerichtheid
Special Automatisering
Special Slimmer Adviseren