Ken je vak!
Uit dit dossier
Cruciale rol adviseur bij relatiebeëindiging
(Adfiz in Ken je vak! VVP 5-6 2024) In het hypotheekgesprek komen veel onderwerpen aan de orde. De klant wil uiteraard alles weten over onderwerpen als de mogelijke...
Ken je vak: Medewerkers Aandelenplan
(Rutger Westenburg, Westenburg Bedrijfsadvies, in Ken je vak! VVP 5-6 2024) Onlangs werd mij gevraagd: hoe kan ik mijn key medewerkers meer bij mijn bedrijf betrekken?...
(Sonja Stalfoort van Puur Klant in katern Ken je Vak! in VVP 4, 2023) De klant centraal, authentiek, betrokken, klantgericht, op maat. De kans is groot dat een...
De eigenwoningregeling: leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker…
(Lindenhaeghe in Ken je vak! in VVP 4, 2023) Iedere hypotheekadviseur (her)kent het wel: de worsteling met de eigenwoningregeling bij het uitwerken van een...
Duurzaam schadeherstel, hoe zit dat nu eigenlijk?
(Paul Burger van Ideële Verzekeringen in katern Ken je Vak! in VVP 4, 2023) In de praktijk kom ik er regelmatig achter dat er binnen onze sector onduidelijkheid...
Ontdek je onderscheidende kracht
(Jelle Bartels van The Main Thing in katern 'Ken je Vak! in VVP 4, 2023) Volgens onderzoek van Bureau DFO willen adviseurs de komende tijd hun meerwaarde voor...
(Adfiz in katern Ken je vak! in VVP 4, 2023) In 2022 heeft Adfiz samen met de HAN University of Applied Science onderzoek gedaan naar de potentie van duurzaam...
(Mieke Dadema van Soepel.org in katern Ken je Vak! in VVP 4, 2023. In mijn vorige column had ik een prijsvraag uitgeschreven. Altijd een goed middel om te kijken...
HYPOTHEKEN – De consument heeft contact gezocht met zijn adviseur. Hij geeft aan zijn hypothecaire lening bij zijn geldverstrekker te willen verhogen voor...

Eensporig rentebeleid binnen groep
HYPOTHEKEN – De wetgever wil geen ‘lokkertjes’ op het gebied van hypotheekrente. Omdat te voorkomen bepaalt artikel 81a Bgfo het volgen - de:...

HYPOTHEKEN – Het kan verleidelijk zijn. De klant stelt de adviseur aan-sprakelijk en gaat naar Kifid, maar de adviseur heeft eigenlijk ook nog wel een appeltje...
(Jelle Bartels in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Het kijken naar een kampvuur is ontspannend en meditatief. Het helpt om stress te verminderen en een gevoel van rust...
(Björn Jalving in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Wat er voor mij in het afgelopen jaar het meest veranderd is op het gebied van duurzaamheid is de verankering...
Betaalbaarheid versus haalbaarheid
(Lindenhaeghe in Katern Ken je vak! in VVP 3, 2023) Zet drie mensen in één kamer, geef ze allemaal exact hetzelfde inkomen en dezelfde vaste lasten,...
Maar dan gaat het toch nog heel snel mis…
(Mieke Dadema in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Ik heb nooit schade, dus ik lees nooit de voorwaarden van mijn eigen verzekeringen. Ik lees die alleen beroepsmatig...
Mogen verhuren is gunst, geen recht
(Rubriek Ken je Vak! in VVP 3, 2023) HYPOTHEKEN – De consument is het niet eens met het feit dat de bank hem geen toestemming geeft zijn woning, waarvoor...
(Adfiz in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Voor werkgevers wordt het verplicht een werkwijze te hebben en toe te passen waarin ze aangeven hoe ze het wervings- en selectieproces...

Online acties vragen van consument extra aandacht
(Rubriek Ken je vak! in VVP 3, 2023) COMMUNICATIE – De digitale ontwikkelingen stellen consumenten in staat om, vaker dan in het verleden mogelijk was,...
(Sonja Stalfoort van PuurKlant in VVP 2) Elk bedrijf heeft een uniek eigen verhaal, maar wordt dit verhaal ook verteld? Klanten willen graag weten waarom je doet...
(Adviseur Paul Burger in VVP 2) De wereldbevolking is vorig jaar de acht miljard gepasseerd. Dit was mij al bekend, maar wat ik niet wist is dat van alle mensen...
(Jelle Bartels van Next Step Factory in VVP 2) Een goede financieel adviseur helpt mensen beslissingen nemen over hun financiën. Maar hoe geef je goed advies...
Zomaar een voorbeeld van telefonisch contact tussen een verzekerde en verzekeraar. Hoe je met belscripten je klanten kwijt kunt raken. Ja, hallo! Met Mieke....

(Angelo Wiegmans van Bedrijf Plus in VVP 2) Werkgevers kunnen een verzuimverzekering afsluiten met een Poortwachtergarantie. Zo’n garantie klinkt aantrekkelijk,...

(Annemieke Postema van AOVdokter in Katern Ken je Vak! in VVP 2) Een adreswijziging wordt vaak gezien als een eenvoudige, niet adviesgevoelige mutatie die zich...
Regeling klokkenluiders verplicht
(Adfiz in Ken je Vak! in VVP 2) Op 18 februari is de Wet bescherming klokkenluiders van kracht geworden. Deze nieuwe wet is een aanscherping van de eerdere Wet...
Events
Quote van de dag

Organisaties moeten nu investeren in AI-beleid, bewustwording en ethische kaders, om straks niet achter de feiten aan te lopen.
Adil Bohoudi, managing director Conclusion AI 360
Stelling
Ik ben terughoudend in adviezen over verduurzaming koopwoningen
Laatste reacties
- 24-06-2025 Ik lees en vrees eindcontrole door adviseur die ingenomen standpunten...
- 24-06-2025 De AFM is opgericht in maart 2002 en omstreeks 2006 moest het...
- 24-06-2025 Ben benieuwd. Tot nu lijkt het soms dat menselijke interactie...
- 12-06-2025 Als sinds 1994 hoor ik dat ons advieswerk (verzekeringen en hypotheke)...
VVP 2-2025

VVP 2-2025 biedt weer volop inspiratie en kennis aan financieel adviseurs, onder meer in het katern Bijzondere en nieuwe risico’s. Inlevingsvermogen is cruciaal bij het afdekken van deze risico’s, vertellen Marnix Bokhorst (Bokhorst Verzekeringen), Maurice Jongen (Assicuro Assuradeuren) en Gabri Hessels (Noventas).
De hooggewaardeerde rubriek Ken je vak! barstensvol praktijkkennis ontbreekt uiteraard niet.
Digitale verzekeraars, B2B-insurtech, embedded insurance, ze rukken snel op. Wat zijn de kansen voor het adviesvak? Jack Vos (Onesurance) schetst ze.
Ondertussen blijkt keer op keer: de behoefte aan écht blijft. Die troef moeten adviseurs hoe dan ook blijven uitspelen.
“Heren, kijk verder dan alleen de cijfers”, zegt Romany Staring (Visie op Hypotheken & Verzekeringen) in de rubriek Vrouw & Advies.
De paarse krokodil is alive and kicking, constateert Pepijn van Kleef (MoneyView) aan de hand van zijn ervaringen bij het verzekeren van zijn energieopslagsysteem.
Bekijk de inhoudSpecial Duurzaam Advies 2025

De VVP-special Duurzaam Advies 2025 barst uit zijn voegen van concrete praktijktips en tools om consument en ondernemer te kunnen bijstaan met duurzaam advies én om het eigen bedrijf te verduurzamen en daarmee toekomstbestendig te maken. De boodschap: duurzaamheid is here to stay en je kunt echt vandaag al het verschil maken.
INSVER, het instituut voor verduurzaming van de verzekeringsbranche, stáát, nu is het volgens het nieuwe bestuur tijd voor de volgende fase. In de special biedt INSVER ook een stappenplan en praktische tips. Samen met Adfiz beschrijft INSVER de impact van circulariteit op risicomanagement en -advies.
Uiteraard ontbreken adviseurs niet. Het Verbond van Verzekeraars beschrijft de stappen op weg naar duurzaam schadeherstel als norm. Iris van Asselt (Studio Duurzaam Wonen) beschrijft regeneratieve en circulaire opties (R-Ladder).
Bekijk de inhoud