Ken je vak!

Uit dit dossier

Verschil tussen voorlopige en definitieve terugbetaalnota

Verschil tussen voorlopige en definitieve terugbetaalnota

HYPOTHEKEN – Het is een regelmatig terugkerende klacht. De consument vraagt hoe hoog bij vervroegde aflossing de boeterente is. Vervolgens blijkt dat na aflossing...

Leiding die niet naar behoren werkt is defect

Leiding die niet naar behoren werkt is defect

OPSTALVERZEKERING – Consument vordert vergoeding van de schade aan zijn voor- en achtertuin als gevolg van een kapotte afvoerleiding. De schade is veroorzaakt...

Verhogen arbeidsparticipatie van werknemers in de WIA

Verhogen arbeidsparticipatie van werknemers in de WIA

(Lindenhaeghe, rubriek Permanent Actueel in VVP 4-2021) De Stichting van de Arbeid heeft in juli 2020 een adviesrapport geschreven over het verhogen van de arbeidsparticipatie...

Elektrische fiets en de AVB

Elektrische fiets en de AVB

Een voorbeeld: bij Pizzeria Milano worden elektrische fietsen gebruikt bij het thuisbezorgen van maaltijden. Stel dat de bezorger met deze fiets een schuldschade...

Beloningstransparantie

Beloningstransparantie

(Christel van Bommel-Versluijs in Ken je vak! VVP 3-2021) Sinds de discussie de afgelopen tijd over de provisie die adviseurs ontvangen van leveranciers van energiezuinige...

Bouw aan vertrouwensteams

Bouw aan vertrouwensteams

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 3-2021) Een vertrouwensteam bouw je niet op de hei, maar hier en nu midden in je bedrijf. Het hoeft niet...

Tijd voor een nationaal algoritme

Tijd voor een nationaal algoritme

(Hergen Dutrieux, Viisi, in VVP 3-2021) Als ondernemer ben je van nature positief ingesteld. Klagen en ageren horen daar minder bij, de blik vooruit, naar de onbegrensde...

De Advies BVm

De Advies BVm

(Björn Jalving, Turien & Co., in Ken je vak! in VVP 3-2021) Als het aan het demissionair kabinet ligt, dan wordt de BVm een nieuwe ondernemingsvorm. De...

Stel jij de tweede vraag?

Stel jij de tweede vraag?

(Bram Grundmeijer, KLAP, in Ken je vak! in VVP 3-2021) Ik daag je uit… Beoordeel een klant niet op zijn gedrag, standpunten of primaire behoeften. Ga samen...

Geen CIS-registratie bij pechhulp

Geen CIS-registratie bij pechhulp

(Door Lindenhaeghe in  VVP 3-2021) Het bestuur van de Stichting CIS heeft verzekeraars gevraagd om pechhulp niet langer te registreren in CIS. Oude meldingen...

Tijdelijke versoepeling RVU-regeling

Tijdelijke versoepeling RVU-regeling

(Door Lindenhaeghe in  VVP 3-2021) Werkgevers mogen van 1 januari 2021 tot en met 31 december 2025 hun oudere werknemers die maximaal 36 maanden verwijderd...

Consistentie geeft vertrouwen

Consistentie geeft vertrouwen

(Door Sonja Stalfoort, PuurKlant, VVP 3-2021) Mensen die zich consistent gedragen, worden vaak als betrouwbaar gezien. Dit werkt voor bedrijven niet anders. Inconsistentie...

Wijs op de WBTR

Wijs op de WBTR

(Adfiz in katern Ken je vak! in VVP 3-2021) Op 1 juli 2021 is de Wet bestuur en toezicht rechtspersonen (WBTR) in werking getreden. Een wet die tot doel heeft...

Adviseur hoeft geen juridische ondersteuning te bieden

Adviseur hoeft geen juridische ondersteuning te bieden

PLEZIERVAARTUIGENVERZEKERING – De consument is van mening dat de tussenpersoon (Kuiper Verzekeringen) en de gevolmachtigde (Kuiper Assuradeuren) de op hem...

Direct toezicht = rechtstreekse zorg

Direct toezicht = rechtstreekse zorg

REISVERZEKERING – De consument claimt schade op zijn reisverzekering na diefstal van twee fietsen tijdens een reis in Spanje. De fietsen waren na toestemming...

Dekkingsstandpunt niet aan adviseur

Dekkingsstandpunt niet aan adviseur

WOONHUISVERZEKERING – De consument heeft in de woning een lekkage van het riool gehad. Hierdoor is afvalwater de kruipruimte in gestroomd. Hij heeft kosten...

Aankloppen met klacht tegen deurwaarder

Aankloppen met klacht tegen deurwaarder

PRIVACY – Kifid behandelde onlangs een privacyklacht tegen een deurwaarder. Een deurwaarder is weliswaar geen financieel dienstverlener, maar in dit geval...

Gebruik van het woord advies

Gebruik van het woord advies

HYPOTHEKEN – In deze uitspraak verzorgde de adviseur een omzetting van een hypotheek. Tussen de adviseur en de klant ontstaat verschil van mening over de vraag...

Tussentijdse beëindiging opdracht

Tussentijdse beëindiging opdracht

HYPOTHEKEN – Wat is de juridische situatie indien een adviseur, op verzoek van de consument, start met het adviestraject maar de consument tussentijds de opdracht...

Foutje bedankt?

Foutje bedankt?

HYPOTHEKEN – Indien een aanbieder in een offerte een aanbod doet maar daarin een fout maakt, mag de consument de aanbieder aan die offerte houden? In deze...

Gedwongen verhuizing?

Gedwongen verhuizing?

(Advocaat Maya Spetter, Spetter Advocaat & Mediator, in Ken je vak! in VVP 2-2021). In 2007 komen twee fietsers met elkaar in botsing. Het slachtoffer loopt...

Dominant cause

Dominant cause

CAMPERVERZEKERING – De consument heeft een beroep op zijn camperverzekering gedaan vanwege een afgewaaid panoramadak. a.s.r. heeft de claim afgewezen met een...

Resterende jaarpremie

Resterende jaarpremie

PAARDENVERZEKERING – Op 3 juli 2020 is het paard van de consument geeuthanaseerd en om die reden is de verzekering per die datum beëindigd. De bemiddelaar...

Voldoende belang

Voldoende belang

KLASSIEKERVERZEKERING – Kifid laat de Europeesche de klassiekerverzekering herstellen van een Alfa Romeo Spider. De Geschillencommissie: “Tussen partijen...

Dure schending zorgplicht

Dure schending zorgplicht

ZORGPLICHT – Als na het afsluiten van een nieuwe overlijdensrisicoverzekering een carenzperiode gaat lopen, moet de assurantietussenpersoon de (aspirant)verzekeringnemer...

Events

Adfiz Nieuwjaarsbijeenkomst

12 januari 2023 - 12 januari 2023

Lees meer
Quote van de dag
Monetaire waardering van de natuur stelt ons in staat om natuurwaarde écht mee te laten tellen, op weg naar een economie die opereert binnen de grenzen van de planeet.

Monetaire waardering van de natuur stelt ons in staat om natuurwaarde écht mee te laten tellen, op weg naar een economie die opereert binnen de grenzen van de planeet.

Roel Nozeman, expet biodiversiteit ASN Bank

Stelling

Ontbreken diploma’s bij financieel dienstverleners keihard afstraffen

Recente editie
Recente editie

Volg je hart. En succes is vallen en opstaan. Aldus in VVP 5-2022 de financieel adviseurs Juffrouw Polis, Rick Guitjens en André van Luijk in de rubriek ‘Uit de adviespraktijk’. Doe vooral ook de dingen waar je goed in bent, meent Van Luijk. Verder in deze VVP onder meer een pleidooi van Mieke Dadema (soepel.org) voor duidelijke verzekeringstaal. Uiteraard ook veel aandacht voor de finale van de VVP Advies Award 2022, gewonnen door Jähnig + Ter Braak. ORV is nog belangrijker dan wij dachten, constateert Indra Frishert (Dazure) na gesprekken met nabestaanden van verzekerden. Moeten we als sector vaker doen, dat soort keukentafelgesprekken, meent Martin Koot (MoneyView). Om het échte belang van verzekeren niet uit het oog te verliezen. In de rubriek ‘Ken je vak!’ bespreekt Marjol Nikkels (CS Opleidingen) de vereenvoudigde WIA-keuring 60-plussers.

Ook in VVP 5 het katern Vermogensbeheer. Waar liggen de kansen voor financieel adviseurs op de beleggingsmarkt?

Bekijk de inhoud
Special Actief Klantbeheer
Special Actief Klantbeheer

Actief klantbeheer, zie het niet als een last maar een lust waar zowel klant als adviseur beter van worden. Dat is de boodschap van de VVP-special Actief Klantbeheer. Voorzitter Marieke van Zuien van de Stichting Actief Klantbeheer, waar ook VVP bij is aangesloten, noemt het belangrijk actief klantbeheer collectief te stimuleren. Maar er is geen enkele reden om niet nu al actief klantbeheer op te pakken als individueel kantoor. Begin er vooral gewoon mee, zoals financieel planner André Feijs zegt. “Actief klantbeheer hoort bij je professionaliteit als financiële coach en expert”, aldus de rondetafel met kennispartners. In de special veel praktijktips en artikelen van onder meer financieel adviseur Chris de Bruin (‘Zorgplicht start waar zorgwil tekortschiet’), advocaat Robin van Beem (‘Maak duidelijke afspraken met de klant over de doorlopende dienstverlening’) en Michel Ligtlee van Vereniging Eigen Huis (‘Juist bestaande klanten kunnen nu extra aandacht gebruiken door de gestegen vaste laten’).

Bekijk de inhoud
Nieuwsbrief
Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Meld je dan hier aan voor de nieuwsbrief!
 
Special Adviesvak als cruciaal beroep
Special Duurzaam Adviseren
Special Business Support
ARAG-special Vertrouwen op het recht
Special Bijzondere Risico's
Special Duurzaamheid & Innovatie
Special Verzekerd van je huis!
Special Cyber
Special Digitale Transformatie
Special Business Support
Special Slimmer Adviseren
Special Automatisering
Special Klantgerichtheid