Ken je vak!

Uit dit dossier

Hoe gebruik je data optimaal?

Hoe gebruik je data optimaal?

(Jack Vos en Sjoerd Arntzen in VVP 6) Het beter gebruiken van data in verzekeringsland is een belangrijke trend. Hoe zorgt u ervoor dat deze trend ook uw ‘friend’...

Altijd re-integratie en melden bij verzekeraar

Altijd re-integratie en melden bij verzekeraar

(Angelo Wiegmans in VVP 6) Regelmatig komen wij relaties tegen die tijdens een verzuimdossier niets hebben ondernomen voor een re-integratiedossier. Tijdens bijvoorbeeld...

Dromen waarmaken

Dromen waarmaken

(Richard Meinders, SVC Groep, in VVP 6) Hoe graag wij het ook willen, klanten die een huis willen kopen zitten niet te wachten op een uitgebreid financieel advies...

Regeling WTS juli 2021

Regeling WTS juli 2021

(Lindenhaeghe in katern Ken je Vak! in VVP 6) In juli 2021 werd een deel van Nederland geplaagd door extreem hoog water en grote overstromingen. De gevolgen van...

Wetsvoorstel opkoopbescherming

Wetsvoorstel opkoopbescherming

(Lindenhaeghe in katern Ken je Vak! in VVP 6) Het kabinet heeft besloten om de opkoop van woningen door beleggers voor verhuur aan banden te leggen. Er komt dus...

Kennis van de adviseur is kennis van de klant

Kennis van de adviseur is kennis van de klant

HYPOTHEKEN – In deze klacht voert de geldverstrekker het beleid dat aandelen niet vallen onder de definitie ‘vrij beschikbaar vermogen’. De consument...

Einde procedure na ontbinden VOF?

Einde procedure na ontbinden VOF?

HYPOTHEKEN – Een consument heeft een klacht over zijn advieskantoor. Het kantoor is een vennootschap onder firma met drie vennoten. De klacht richt zich meer...

Vervallen risico-opslag na nieuwe WOZ-waarde

Vervallen risico-opslag na nieuwe WOZ-waarde

HYPOTHEKEN – De geldverstrekker in deze uitspraak hanteert risico-opslagen gebaseerd op de LTV. In de voorwaarden is opgenomen dat de consument een waardestijging...

Lieve kerstman…

Lieve kerstman…

(Hergen Dutrieux in VVP 6) Het jaar loopt ten einde, altijd het perfecte moment om de balans op te maken en – vooral – vooruit te blikken. Omdat er...

De verzekeringspot verwijt de ketel?

De verzekeringspot verwijt de ketel?

(Paul Burger, Turien & Co., in Ken je vak! VVP 4-2021) Hoe duurzaam is onze eigen corebusiness, het ontzorgen en helpen van klanten en het schadeherstel? Nederland...

Een klantcultuur geeft energie

Een klantcultuur geeft energie

(Sonja Stalfoort, PuurKlant in Ken je vak! VVP 4-2021) Een klantcultuur begint met passie voor de klant voelen en deze oprecht willen helpen. Dat klinkt heel simpel,...

Continu verbeteren met waardige rivalen

Continu verbeteren met waardige rivalen

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in VVP 4-2021) Het is niet altijd makkelijk om anderen als waardige rivalen te zien. Vooral als we ze niet leuk vinden. Toch...

Mooi resultaat en een tevreden klant

Mooi resultaat en een tevreden klant

(Angelo Wiegmans, Bedrijf Plus, in VVP 4-2021) Hoe belangrijk het is om relaties actief te blijven begeleiden, blijkt uit dit voorbeeld van een kinderdagverblijf...

Kansen met data in de adviesmarkt, deel 1

Kansen met data in de adviesmarkt, deel 1

(Jack Vos, Building Blocks, en Sjoerd Arntzen, Betterin2Business, in VVP 4-2021) Het beter gebruiken van data in verzekeringsland is een belangrijke trend. Hoe...

Verleng de wettelijke bedenktermijn

Verleng de wettelijke bedenktermijn

(Hergen Dutrieux, Viisi Hypotheken, in VVP 4-2021) De tweedeling op de huizenmarkt neemt toe en de wanhoop groeit. Er zijn starters die (te) grote financiële...

Wijzigingen assurantiebelasting per 1-1-2022

Wijzigingen assurantiebelasting per 1-1-2022

(Adfiz in katern Ken je vak! in VVP 4-2021) Met ingang van 1 januari 2022 zijn ook adviseurs die zowel provisie als een directe klantvergoeding (bijvoorbeeld een...

De branche verandert, maar niet vanzelf

De branche verandert, maar niet vanzelf

(Martin Koot, MoneyView, in VVP 03-2021) De branche verandert, stap(je) voor stap(je). Vanzelf ging en gaat dit niet, niet bij de banken en verzekeraars en niet...

Te laat

Te laat

KLACHTPLICHT – De consument heeft niet tijdig nadat hij dit had moeten ontdekken geklaagd over de door hem gestelde gebrekkige prestatie van de tussenpersoon....

Mededelingsplicht geldt tot moment van sluiten

Mededelingsplicht geldt tot moment van sluiten

MEDEDELINGSPLICHT – Het niet melden door de consumenten aan de verzekeraar dat brief en polis geen juiste weergave van het aanvraagproces zijn, levert geen...

Klant trekt opdracht tussentijds in

Klant trekt opdracht tussentijds in

HYPOTHEKEN – Wat is de situatie indien de klant de Overeenkomst Tot Dienstverlening intrekt nadat de adviseur met zijn werkzaamheden is begonnen maar voordat...

Verhuren woning? Kifid onbevoegd

Verhuren woning? Kifid onbevoegd

HYPOTHEKEN – Buy-to-let komt steeds vaker voor. Ook bij die financiering kunnen er tussen de (toekomstige) eigenaar van de woning en de geldverstrekker geschillen...

Verschil tussen voorlopige en definitieve terugbetaalnota

Verschil tussen voorlopige en definitieve terugbetaalnota

HYPOTHEKEN – Het is een regelmatig terugkerende klacht. De consument vraagt hoe hoog bij vervroegde aflossing de boeterente is. Vervolgens blijkt dat na aflossing...

Leiding die niet naar behoren werkt is defect

Leiding die niet naar behoren werkt is defect

OPSTALVERZEKERING – Consument vordert vergoeding van de schade aan zijn voor- en achtertuin als gevolg van een kapotte afvoerleiding. De schade is veroorzaakt...

Verhogen arbeidsparticipatie van werknemers in de WIA

Verhogen arbeidsparticipatie van werknemers in de WIA

(Lindenhaeghe, rubriek Permanent Actueel in VVP 4-2021) De Stichting van de Arbeid heeft in juli 2020 een adviesrapport geschreven over het verhogen van de arbeidsparticipatie...

Elektrische fiets en de AVB

Elektrische fiets en de AVB

Een voorbeeld: bij Pizzeria Milano worden elektrische fietsen gebruikt bij het thuisbezorgen van maaltijden. Stel dat de bezorger met deze fiets een schuldschade...

Events

VVP Vakevent Inkomen 2024

2 juli 2024 - 2 juli 2024

Lees meer

Finale VVP Advies Award 2024

1 oktober 2024 - 1 oktober 2024

Lees meer
Quote van de dag
Zou u boarden in een vliegtuig dat uitsluitend door AI-technologie wordt bestuurd?

Zou u boarden in een vliegtuig dat uitsluitend door AI-technologie wordt bestuurd?

Adfiz-directeur Enno Wiertsema dient ChatGTP van repliek in nieuwe VVP

Stelling

Wet toekomst pensioenen niet meer ter discussie stellen

Recente editie
Recente editie

VVP 2-2024 introduceert nieuwe gezichten in die o zo leuke rubriek ‘Uit de adviespraktijk’: Christian Dijkhof (Dijkhof & Partners, HypotheekCompany, OvFD), Thomas van Uunen (Thomas verzekert) en Dorthe Verheijden (Bij Verheijden). “Er is zoveel wat beter kan”, aldus Dorthe.

Adfiz-directeur Enno Wiertsema neemt het op tegen ChatGPT. “Zou u boarden in een vliegtuig dat uitsluitend door AI-technologie wordt bestuurd?”

Het vrouwenquotum mag ambitieuzer en zeker breder, zegt Pascale van Heugten (La Confiante) in de rubriek ‘Vrouw & Advies’. Sanne Geerts vertelt hoe Geerts verduurzaamt.

In de praktijkrubriek Ken je vak! onder meer AI in de adviespraktijk, aan de slag met zorgplicht, een eerste bespreking van het OCTAS-rapport en aandacht voor de problematiek van de duurzame drager.

In het katern Pensioen & Vermogen verslagen van de kennissessies op het gelijknamige VVP-event van 19 maart. Uiteraard ook aandacht voor de algemene inleidingen door Theo Gommer ( “Verplichtstelling afschaffen en pensioenplicht invoeren”) en Hubrien Meijaard (‘Kies voor écht duurzaam beleggen”).

Bekijk de inhoud
Special Duurzaam Advies
Special Duurzaam Advies

Duurzaamheid is een onderdeel van modern ondernemerschap. Iedere adviseur zal actie moeten ondernemen. Aldus Kees Dullemond (INSVER) in de special Duurzaam Advies 2024, een nauwe samenwerking van VVP en het instituut voor verduurzaming van de financiële sector. De special barst van de tips, praktijkinfo en handige checklists om verduurzaming in het eigen bedrijf vorm te geven én om de klant aan het verduurzamen te krijgen.

Adviseurs Mieke Dadema, Thomas Paardekooper, Alexander Vugts, André Vugts en Paul Burger vertellen hoe zij duurzaam advies in de praktijk brengen. “Duurzaamheid draait om duurzame relaties”, aldus Dadema.

Verder bijdragen van onder meer Adfiz (‘Advies kan duurzaam gedrag verbeteren”), Fred de Jong (“Duurzaam advies aan mkb is integraal”) en het Verbond van Verzekeraars (“Deze transitie gaat alle klanten raken”).

In een rondetafel stellen kennispartners AnsvarIdéa/Turien &Co.,Evi Van Lanschot, INSVER, MainPlus, Obvion: “De wereld verandert, dat is een gegeven, maar wij kunnen nu samen al de richting bepalen.”

Bekijk de inhoud
Nieuwsbrief
Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Meld je dan hier aan voor de nieuwsbrief!
 
Special Digitale Innovatie
Special Financieel Vitaal
Special Actief Klantbeheer 2022
Special Samen Sterker / Innovatie 2022
Special Fusies & Overnames 2022
Special Adviesvak als cruciaal beroep
Special Duurzaam Adviseren
Special Business Support
ARAG-special Vertrouwen op het recht
Special Bijzondere Risico's
Special Verzekerd van je huis!