Ken je vak!
Uit dit dossier
(AdviesAlert Inkomen in VVP 6) De voorbije maanden zagen ontwikkelingen inzake betaald ouderschapsverlof, pensioen bij scheiding en nabestaandenpensioen. De...
(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in VVP 6-2021) Wat wil je in het nieuwe jaar allemaal doen en realiseren? En hoe wil je je klanten nog beter van dienst zijn? De valkuil...
(Jack Vos en Sjoerd Arntzen in VVP 6) Het beter gebruiken van data in verzekeringsland is een belangrijke trend. Hoe zorgt u ervoor dat deze trend ook uw ‘friend’...
Altijd re-integratie en melden bij verzekeraar
(Angelo Wiegmans in VVP 6) Regelmatig komen wij relaties tegen die tijdens een verzuimdossier niets hebben ondernomen voor een re-integratiedossier. Tijdens bijvoorbeeld...
(Richard Meinders, SVC Groep, in VVP 6) Hoe graag wij het ook willen, klanten die een huis willen kopen zitten niet te wachten op een uitgebreid financieel advies...
(Lindenhaeghe in katern Ken je Vak! in VVP 6) In juli 2021 werd een deel van Nederland geplaagd door extreem hoog water en grote overstromingen. De gevolgen van...
Wetsvoorstel opkoopbescherming
(Lindenhaeghe in katern Ken je Vak! in VVP 6) Het kabinet heeft besloten om de opkoop van woningen door beleggers voor verhuur aan banden te leggen. Er komt dus...
Kennis van de adviseur is kennis van de klant
HYPOTHEKEN – In deze klacht voert de geldverstrekker het beleid dat aandelen niet vallen onder de definitie ‘vrij beschikbaar vermogen’. De consument...

Einde procedure na ontbinden VOF?
HYPOTHEKEN – Een consument heeft een klacht over zijn advieskantoor. Het kantoor is een vennootschap onder firma met drie vennoten. De klacht richt zich meer...

Vervallen risico-opslag na nieuwe WOZ-waarde
HYPOTHEKEN – De geldverstrekker in deze uitspraak hanteert risico-opslagen gebaseerd op de LTV. In de voorwaarden is opgenomen dat de consument een waardestijging...
(Hergen Dutrieux in VVP 6) Het jaar loopt ten einde, altijd het perfecte moment om de balans op te maken en – vooral – vooruit te blikken. Omdat er...
De verzekeringspot verwijt de ketel?
(Paul Burger, Turien & Co., in Ken je vak! VVP 4-2021) Hoe duurzaam is onze eigen corebusiness, het ontzorgen en helpen van klanten en het schadeherstel? Nederland...
Een klantcultuur geeft energie
(Sonja Stalfoort, PuurKlant in Ken je vak! VVP 4-2021) Een klantcultuur begint met passie voor de klant voelen en deze oprecht willen helpen. Dat klinkt heel simpel,...
Continu verbeteren met waardige rivalen
(Jelle Bartels, Next Step Factory, in VVP 4-2021) Het is niet altijd makkelijk om anderen als waardige rivalen te zien. Vooral als we ze niet leuk vinden. Toch...
Mooi resultaat en een tevreden klant
(Angelo Wiegmans, Bedrijf Plus, in VVP 4-2021) Hoe belangrijk het is om relaties actief te blijven begeleiden, blijkt uit dit voorbeeld van een kinderdagverblijf...
Kansen met data in de adviesmarkt, deel 1
(Jack Vos, Building Blocks, en Sjoerd Arntzen, Betterin2Business, in VVP 4-2021) Het beter gebruiken van data in verzekeringsland is een belangrijke trend. Hoe...
Verleng de wettelijke bedenktermijn
(Hergen Dutrieux, Viisi Hypotheken, in VVP 4-2021) De tweedeling op de huizenmarkt neemt toe en de wanhoop groeit. Er zijn starters die (te) grote financiële...
Wijzigingen assurantiebelasting per 1-1-2022
(Adfiz in katern Ken je vak! in VVP 4-2021) Met ingang van 1 januari 2022 zijn ook adviseurs die zowel provisie als een directe klantvergoeding (bijvoorbeeld een...
De branche verandert, maar niet vanzelf
(Martin Koot, MoneyView, in VVP 03-2021) De branche verandert, stap(je) voor stap(je). Vanzelf ging en gaat dit niet, niet bij de banken en verzekeraars en niet...

KLACHTPLICHT – De consument heeft niet tijdig nadat hij dit had moeten ontdekken geklaagd over de door hem gestelde gebrekkige prestatie van de tussenpersoon....

Mededelingsplicht geldt tot moment van sluiten
MEDEDELINGSPLICHT – Het niet melden door de consumenten aan de verzekeraar dat brief en polis geen juiste weergave van het aanvraagproces zijn, levert geen...

Klant trekt opdracht tussentijds in
HYPOTHEKEN – Wat is de situatie indien de klant de Overeenkomst Tot Dienstverlening intrekt nadat de adviseur met zijn werkzaamheden is begonnen maar voordat...
Verhuren woning? Kifid onbevoegd
HYPOTHEKEN – Buy-to-let komt steeds vaker voor. Ook bij die financiering kunnen er tussen de (toekomstige) eigenaar van de woning en de geldverstrekker geschillen...
Verschil tussen voorlopige en definitieve terugbetaalnota
HYPOTHEKEN – Het is een regelmatig terugkerende klacht. De consument vraagt hoe hoog bij vervroegde aflossing de boeterente is. Vervolgens blijkt dat na aflossing...
Leiding die niet naar behoren werkt is defect
OPSTALVERZEKERING – Consument vordert vergoeding van de schade aan zijn voor- en achtertuin als gevolg van een kapotte afvoerleiding. De schade is veroorzaakt...
Events
Quote van de dag

WIA in beweging betekent niet alleen bijsturen, maar ook durven bouwen aan een fundament dat wel toekomstbestendig is.
Marjol Nikkels (Sensio Opleidingen) in Ken je vak! VVP 2-2025
Stelling
Ondernemen wordt financieel adviseur in Nederland onmogelijk gemaakt.
Laatste reacties
- 15-07-2025 Eindelijk heeft lang geduurd. Onnodig en tijdrovend voor de maatschappij...
- 09-07-2025 Betreft wijzigingsregeling hypothecair krediet 2026. Ingangsdatum:...
- 08-07-2025 Verkiezingsstunt van VVD, die er voor zorgt dat jongeren met...
- 08-07-2025 Beste Pepijn, je verdient je leven lang al geld met activiteiten...
VVP 2-2025

VVP 2-2025 biedt weer volop inspiratie en kennis aan financieel adviseurs, onder meer in het katern Bijzondere en nieuwe risico’s. Inlevingsvermogen is cruciaal bij het afdekken van deze risico’s, vertellen Marnix Bokhorst (Bokhorst Verzekeringen), Maurice Jongen (Assicuro Assuradeuren) en Gabri Hessels (Noventas).
De hooggewaardeerde rubriek Ken je vak! barstensvol praktijkkennis ontbreekt uiteraard niet.
Digitale verzekeraars, B2B-insurtech, embedded insurance, ze rukken snel op. Wat zijn de kansen voor het adviesvak? Jack Vos (Onesurance) schetst ze.
Ondertussen blijkt keer op keer: de behoefte aan écht blijft. Die troef moeten adviseurs hoe dan ook blijven uitspelen.
“Heren, kijk verder dan alleen de cijfers”, zegt Romany Staring (Visie op Hypotheken & Verzekeringen) in de rubriek Vrouw & Advies.
De paarse krokodil is alive and kicking, constateert Pepijn van Kleef (MoneyView) aan de hand van zijn ervaringen bij het verzekeren van zijn energieopslagsysteem.
Bekijk de inhoudSpecial Business Support 2025

Tot de nok toe gevuld met praktijkinformatie, ondernemerstips en inspiratie: de VVP-special Business Support 2025. De vijf doorgewinterde leden van het VVP Ondernemerspanel (Ewald Bary, Robin van Beem, Edwin Bosma, Richard Meinders en Jack Vos) laten heel concreet zien hoe je als adviseur je onderneming verder kunt brengen. De adviseurs uit de rubrieken Frisse Blik Expert Panel en Uit de adviespraktijk vertellen hoe zij business support inzetten en waar nog te winnen valt. Aandacht voor AI, hét onderwerp van dit moment, ontbreekt uiteraard niet ("Samen maken mens en machine het verschil"). Werk & Co geeft uiterst praktische tips voor het vinden en binden van personeel. Jos Besselink (WijZijnLoek ) schetst de kansen bij AOV-advies.
Verder in deze special bijdragen van onder meer Elise Bleukens in de rubriek Vrouw & Advies, Henk Jansen (hoe word je een betere ondernemer?), Fred de Jong (HAN), Michael Mackaaij (voorzitter Contactgroep Automatisering) en de kennispartners ASN Bank, HypotheekCompany, Nh1816 en TAF.
Bekijk de inhoud