Leren van kifid-uitspraken

Uit dit dossier

Klant moet adviesrapport krijgen

Klant moet adviesrapport krijgen

HYPOTHEKEN - In de praktijk komt het nog regelmatig voor dat klanten van hun adviseur geen schriftelijk adviesrapport ontvangen. Eén van de onderdelen in...

Geen actieve informatieplicht voor bank

Geen actieve informatieplicht voor bank

HYPOTHEKEN - In deze zaak treedt de bank op als geldverstrekker. De consument verwijt de bank dat deze de consument niet heeft geattendeerd op het feit dat hij...

Consument moet schade onderbouwen

Consument moet schade onderbouwen

SCHADE - In deze casus wijst een rechtsbijstandsverzekeraar het verzoek tot dekking af. Nadat de consument zich tot KiFiD heeft gewend, erkent de verzekeraar het...

Adviseur moet aanbod documenteren

Adviseur moet aanbod documenteren

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN HYPOTHEKEN - Consument sluit een hypotheek. Op dat moment heeft de geldverstrekker de optie van boetevrij bij verkoop of een (beperkte)...

Coulance bepleit bij foutje opgave

Coulance bepleit bij foutje opgave

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN SCHADE - In deze klacht gaat het om een consument die te goeder trouw bij het aanvragen van een verzekering een verkeerde opgave doet...

Collegiale tip geen officieel advies

Collegiale tip geen officieel advies

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN HYPOTHEKEN - Het tijdens werktijd op een financieel advieskantoor aan een collega vragen wat verstandig is om te doen met de eigen hypotheek,...

Afkoop vereist geen toestemming partner

Afkoop vereist geen toestemming partner

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN LEVEN - De echtgenoot van de consument heeft in 2002 een gemengde overlijdensrisicoverzekering afgesloten. Hij was enig verzekeringnemer...

Claim ORV na vijf jaar verjaard

Claim ORV na vijf jaar verjaard

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN LEVEN - In 2006 sluiten consument en zijn echtgenote een betalingsbeschermer in een via AFAB bij DSB afgesloten lening. De koopsom hiervoor...

Verzekeraar moet duidelijk zijn over dekking

Verzekeraar moet duidelijk zijn over dekking

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN SCHADE - In november 2016 sluit de consument een autoverzekering. De ingangsdatum is 1 januari 2017. Verzekeraar heeft het beleid om...

Beschermende maatregel kost consument geld

Beschermende maatregel kost consument geld

HYPOTHEKEN - Artikel 81a Besluit Gedragstoezicht financiële ondernemingen Wft luidt: ‘Een aanbieder van een hypothecair krediet offreert voor een consument...

Schoondochter informeren ‘onzorgvuldig’

Schoondochter informeren ‘onzorgvuldig’

LEVEN - Welke informatie mag de verzekeraar aan wie verstrekken? Met de invoering van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) op 25 mei a.s., zal die...

Adviseur niet aansprakelijk voor aanpassing ORV

Adviseur niet aansprakelijk voor aanpassing ORV

LEVEN - In deze uitspraak gaat het om een consument die in 2015 in verband met zijn scheiding, onder meer de verzekerde som van zijn overlijdensrisicoverzekering...

Alle kosten voor één partij is te kort door de bocht

Alle kosten voor één partij is te kort door de bocht

SCHADE - In deze uitspraak gaat het om een schade waarmee vrijwel elk financieel advieskantoor met enige regelmaat te maken krijgt. Automobilist B neemt op een...

Geen rechtsbijstand na verwijderen muur

Geen rechtsbijstand na verwijderen muur

SCHADE - In de voorwaarden van de rechtsbijstandverzekering is opgenomen, dat er géén rechtsbijstand wordt verleend bij het voeren van verweer tegen...

Consument moet geschil zelf met aannemer regelen

Consument moet geschil zelf met aannemer regelen

HYPOTHEKEN - De hypothecaire financiering vindt plaats via een bouwdepot. De consument geeft op enig moment de aanbieder opdracht om van een nota van een leverancier...

Hotelbed is geen ziekenhuisbed

Hotelbed is geen ziekenhuisbed

SCHADE - De consument heeft een reisverzekering. De verzekeringsvoorwaarden bepalen onder meer dat, wanneer de verzekerde tijdens de reis in een ziekenhuis wordt...

Rentestand van extranet telt niet

Rentestand van extranet telt niet

HYPOTHEKEN - Extranet is een communicatiekanaal tussen geldverstrekker en adviseur. De adviseur kan zijn adviezen aan de consument mede baseren op de informatie...

Consument heeft geen recht op vergoeding huurwaarde

Consument heeft geen recht op vergoeding huurwaarde

  SCHADE - De consument heeft een woonhuisverzekering. Door lekkage bij de buren dienen herstelwerkzaamheden in zijn woning plaats te vinden. Gedurende een...

Consument met beleggingspand is bedrijf

Consument met beleggingspand is bedrijf

SCHADE - De consument heeft een rechtsbijstandverzekering waarin hij als privépersoon is verzekerd. In 2016 koopt hij een recreatiewoning voor 147.500 euro....

Recht schadevergoeding verjaart na 5 jaar

Recht schadevergoeding verjaart na 5 jaar

HYPOTHEKEN - Hoe lang kan een klant de adviseur aansprakelijk stellen voor verkeerd gegeven adviezen? Waar het gaat om verjaring, legt de Geschillencommissie artikel...

Lagere premie hoeft niet gecommuniceerd

Lagere premie hoeft niet gecommuniceerd

  LEVEN - De consument heeft in 2009 een overlijdensrisicoverzekering afgesloten. Nadien verlaagt de verzekeraar haar premies voor nieuwe overlijdensrisicoverzekeringen....

Verzekeraar draait niet op voor ‘onkunde’ klant

Verzekeraar draait niet op voor ‘onkunde’ klant

LEVEN - Wijlen de echtgenoot van een consument sluit in januari 2015 via execution only een direct ingaande garantielijfrente bij een verzekeraar. De consument...

Adviseur moet betalen voor nutteloze verzekering

Adviseur moet betalen voor nutteloze verzekering

LEVEN - Een financieel adviseur behoort in het kader van nazorg zijn klant actief en op eigen initiatief te waarschuwen indien de verzekering geen dekking meer...

Garantieverlies hoeft niet gemeld

Garantieverlies hoeft niet gemeld

LEVEN - In 1999 sluit consument een verzekering met een gegarandeerd kapitaal, bij in leven zijn op pensioendatum, van 463.492 euro. Eind 2009 ontvangt de consument...

Berekening belastingteruggave moet kloppen

Berekening belastingteruggave moet kloppen

HYPOTHEKEN - Adviseurs zullen bij de aanvraag van een hypothecaire geldlening in het algemeen ook uitspraken doen over de fiscale consequenties van hun adviezen...

Events

VVP Vakevent Inkomen 2024

2 juli 2024 - 2 juli 2024

Lees meer

Finale VVP Advies Award 2024

1 oktober 2024 - 1 oktober 2024

Lees meer
Quote van de dag
Zou u boarden in een vliegtuig dat uitsluitend door AI-technologie wordt bestuurd?

Zou u boarden in een vliegtuig dat uitsluitend door AI-technologie wordt bestuurd?

Adfiz-directeur Enno Wiertsema dient ChatGTP van repliek in nieuwe VVP

Stelling

Wet toekomst pensioenen niet meer ter discussie stellen

Recente editie
Recente editie

VVP 2-2024 introduceert nieuwe gezichten in die o zo leuke rubriek ‘Uit de adviespraktijk’: Christian Dijkhof (Dijkhof & Partners, HypotheekCompany, OvFD), Thomas van Uunen (Thomas verzekert) en Dorthe Verheijden (Bij Verheijden). “Er is zoveel wat beter kan”, aldus Dorthe.

Adfiz-directeur Enno Wiertsema neemt het op tegen ChatGPT. “Zou u boarden in een vliegtuig dat uitsluitend door AI-technologie wordt bestuurd?”

Het vrouwenquotum mag ambitieuzer en zeker breder, zegt Pascale van Heugten (La Confiante) in de rubriek ‘Vrouw & Advies’. Sanne Geerts vertelt hoe Geerts verduurzaamt.

In de praktijkrubriek Ken je vak! onder meer AI in de adviespraktijk, aan de slag met zorgplicht, een eerste bespreking van het OCTAS-rapport en aandacht voor de problematiek van de duurzame drager.

In het katern Pensioen & Vermogen verslagen van de kennissessies op het gelijknamige VVP-event van 19 maart. Uiteraard ook aandacht voor de algemene inleidingen door Theo Gommer ( “Verplichtstelling afschaffen en pensioenplicht invoeren”) en Hubrien Meijaard (‘Kies voor écht duurzaam beleggen”).

Bekijk de inhoud
Special Duurzaam Advies
Special Duurzaam Advies

Duurzaamheid is een onderdeel van modern ondernemerschap. Iedere adviseur zal actie moeten ondernemen. Aldus Kees Dullemond (INSVER) in de special Duurzaam Advies 2024, een nauwe samenwerking van VVP en het instituut voor verduurzaming van de financiële sector. De special barst van de tips, praktijkinfo en handige checklists om verduurzaming in het eigen bedrijf vorm te geven én om de klant aan het verduurzamen te krijgen.

Adviseurs Mieke Dadema, Thomas Paardekooper, Alexander Vugts, André Vugts en Paul Burger vertellen hoe zij duurzaam advies in de praktijk brengen. “Duurzaamheid draait om duurzame relaties”, aldus Dadema.

Verder bijdragen van onder meer Adfiz (‘Advies kan duurzaam gedrag verbeteren”), Fred de Jong (“Duurzaam advies aan mkb is integraal”) en het Verbond van Verzekeraars (“Deze transitie gaat alle klanten raken”).

In een rondetafel stellen kennispartners AnsvarIdéa/Turien &Co.,Evi Van Lanschot, INSVER, MainPlus, Obvion: “De wereld verandert, dat is een gegeven, maar wij kunnen nu samen al de richting bepalen.”

Bekijk de inhoud
Nieuwsbrief
Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Meld je dan hier aan voor de nieuwsbrief!
 
Special Digitale Innovatie
Special Financieel Vitaal
Special Actief Klantbeheer 2022
Special Samen Sterker / Innovatie 2022
Special Fusies & Overnames 2022
Special Adviesvak als cruciaal beroep
Special Duurzaam Adviseren
Special Business Support
ARAG-special Vertrouwen op het recht
Special Bijzondere Risico's
Special Verzekerd van je huis!