Markt
Uit dit dossier

Verdienen, vernieuwen en vakmanschap
Verdienen, vernieuwen en vakmanschap blijven ook in de tweede helft van 2018 de drie strategische thema’s voor schadeverzekeraars. Waar schadeverzekeraars...

Chubb stelt Kempe als manager zakelijke tak aan
Mondiale verzekeraar Chubb heeft Alex Kempe benoemd tot Property & Casualty Manager Benelux. De P&C-Manager moet bijdragen aan Chubb’s plannen om de...

Voor wie doen we het allemaal?
Financieel dienstverleners willen graag klantgericht zijn. Toch ligt de focus in de terugblik op een jaar nagenoeg alleen op de financiële resultaten. Doe...

Manifesto is geen traditionele accountant. Met het verzorgen van de administratie alleen maak je namelijk allang het verschil niet meer. Hoe dan wel? Door persoonlijk...

Mogelijk gemaakt door… uw adviseur
Kansen genoeg voor adviseurs en verzekeraars. Het is niet alleen de verzekeringswereld die verandert, ook de financiële situatie van klanten verandert. De...

Klantkennis sleutel tot succes
Het intermediair staat dichtbij de klant, heeft vaak een lokale functie en de waardepropositie is bijna altijd die van customer intimacy. Toch is er voor het intermediair...

Naar een klantgerichte cultuur
De assurantietussenpersoon is tevreden over zijn eigen klantgerichtheid, maar is veel minder te spreken over de klantgerichtheid van zijn businesspartners. Dat...

1. Wat verstaat u onder klantgerichtheid? Niet simpel de klant als persoon centraal stellen maar dat wat er werkelijk toe doet. Het klantbelang, daar gaat...

Een paar jaar geleden mocht ik een opdrachtgever helpen met een interessante vraag. De grootste klant daagde mijn opdrachtgever uit om meer te leveren dan de jaarlijkse...

CFD kondigde onlangs de introductie aan van een cryptomunt, de morecoin. Het bleek een 1-aprilgrap. Maar zou zo’n munt werkelijk iets toevoegen in de financiële...

Robot geeft voor, adviseur scoort
Uw dienstverlening als financieel adviseur voor de consument bestaat uit drie delen: het inventarisatiegedeelte, de analyse en het aandragen van mogelijke oplossingen....

Klanten weten onvoldoende wat ze verzekerd hebben. Ze missen nazorg en ze willen bij de communicatie kunnen kiezen tussen digitaal en papier. Dat zijn enkele van...

Zoveel geld naar tussenpersoon?!
Geen thema dat de gemoederen in de bedrijfstak zo vaak in beweging heeft gebracht, en nog brengt, als provisie. Dat terwijl er volgens sommigen helemaal geen provisievraagstuk...

Generalist is dood, leve de specialist
De wereld verandert in rap tempo. Pakweg dertig jaar geleden was kantoorautomatisering nog lang niet massaal doorgevoerd, stond het internetgebruik in de kinderschoenen...

Voor elke klant het juiste kanaal
Of het nu om execution only, online geautomatiseerd advies of een adviseur gaat, elke klant heeft recht op het juiste kanaal. Dat wil zeggen dat het voor klanten...

Weg met regels, ga voor de klant
“Kunstmatige intelligentie is de volgende aardverschuiving, groter dan de introductie van e-mail of IPhone. En ook nu kan niemand nog overzien hoe die aardverschuiving...

Diep duiken, niet verplicht informeren
De meest overtrokken zorgplicht is wel de wettelijk verplichte informatie. Die gaat ervan uit, dat een consument beslissingen neemt op basis van financiële...

Wat zijn woning en inboedel waard?
Woonverzekeringen, zoals de inboedelverzekering en de woonhuisverzekering, zijn bezitsverzekeringen. Dit type heeft een verzekerd object. Bij de woonhuisverzekering...

Zeven vragen aan.... Marjolein van der Stad
Zeven vragen aan Marjolein van der Stad, Aon Risk Solutions (Uit VVP 02 - 2018) 1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek? Als adviseur zit...

Financieel adviseur is zilveren kogel
De financieel adviseur is de ideale persoon om proactief klanten in beweging te krijgen. Dat blijkt zonneklaar uit het AFM-rapport ‘Experimenten: samen leren...

We kunnen er helaas niet omheen: ‘blockchain is het einde voor de middle man’. Ik vraag me af of degenen die dit van de daken schreeuwen, beseffen...

Lennart van Gastel doet niets liever dan ondernemen. In welke sector, dat maakt hem niet uit. Zo is Van Gastel volop actief in de gastvrijheidsindustrie in Ggouda....

ATP verpestte wittebroodsweken
Het verzekeringsbedrijf ligt nog vaak onder vuur. Maar bladerend door oude VVP’s kan de conclusie toch niet anders zijn dat er, hoewel het altijd beter kan...

Klantgericht zijn, hoe doe je dat eigenlijk?
Sinds de start van de crisis die onze branche van financiële dienstverlening trof, wordt de term ‘klant centraal’ veel gebruikt. Om de klant centraal...

Informeren, analyseren, oplossen
Wie hebben belang bij een kwalitatief hoogstaand advies? Allereerst de klant, hij is immers de consument van de geleverde dienstverlening. Ook de financieel adviseur,...
Events
Quote van de dag

Jouw taak is het bewaken van de lange termijn, absoluut. Dat maakt jou geen 'groene' kruisvaarder, moraalridder of milieuactivist. Dat maakt jou een complete financiële adviseur.
Daniël Nieuwenhuizen (ROMEO) op www.kop-munt.nl
Stelling
Ik ben terughoudend in adviezen over verduurzaming koopwoningen
Laatste reacties
- 24-06-2025 Het is jammer dat DNB nog geen onderzoek heeft gedaan naar de...
- 24-06-2025 Ik lees en vrees eindcontrole door adviseur die ingenomen standpunten...
- 24-06-2025 De AFM is opgericht in maart 2002 en omstreeks 2006 moest het...
- 24-06-2025 Ben benieuwd. Tot nu lijkt het soms dat menselijke interactie...
VVP 2-2025

VVP 2-2025 biedt weer volop inspiratie en kennis aan financieel adviseurs, onder meer in het katern Bijzondere en nieuwe risico’s. Inlevingsvermogen is cruciaal bij het afdekken van deze risico’s, vertellen Marnix Bokhorst (Bokhorst Verzekeringen), Maurice Jongen (Assicuro Assuradeuren) en Gabri Hessels (Noventas).
De hooggewaardeerde rubriek Ken je vak! barstensvol praktijkkennis ontbreekt uiteraard niet.
Digitale verzekeraars, B2B-insurtech, embedded insurance, ze rukken snel op. Wat zijn de kansen voor het adviesvak? Jack Vos (Onesurance) schetst ze.
Ondertussen blijkt keer op keer: de behoefte aan écht blijft. Die troef moeten adviseurs hoe dan ook blijven uitspelen.
“Heren, kijk verder dan alleen de cijfers”, zegt Romany Staring (Visie op Hypotheken & Verzekeringen) in de rubriek Vrouw & Advies.
De paarse krokodil is alive and kicking, constateert Pepijn van Kleef (MoneyView) aan de hand van zijn ervaringen bij het verzekeren van zijn energieopslagsysteem.
Bekijk de inhoudSpecial Duurzaam Advies 2025

De VVP-special Duurzaam Advies 2025 barst uit zijn voegen van concrete praktijktips en tools om consument en ondernemer te kunnen bijstaan met duurzaam advies én om het eigen bedrijf te verduurzamen en daarmee toekomstbestendig te maken. De boodschap: duurzaamheid is here to stay en je kunt echt vandaag al het verschil maken.
INSVER, het instituut voor verduurzaming van de verzekeringsbranche, stáát, nu is het volgens het nieuwe bestuur tijd voor de volgende fase. In de special biedt INSVER ook een stappenplan en praktische tips. Samen met Adfiz beschrijft INSVER de impact van circulariteit op risicomanagement en -advies.
Uiteraard ontbreken adviseurs niet. Het Verbond van Verzekeraars beschrijft de stappen op weg naar duurzaam schadeherstel als norm. Iris van Asselt (Studio Duurzaam Wonen) beschrijft regeneratieve en circulaire opties (R-Ladder).
Bekijk de inhoud