Zorgplicht

Uit dit dossier

Zorgplicht reikt verder dan je denkt

Zorgplicht reikt verder dan je denkt

(Rubriek 'Jouw vakbekwaamheid' door Lindenhaeghe in Ken je vak! VVP 2-2024) Een klant neemt gedurende zijn leven meerdere financiële beslissingen, maar voor...

Adviseur zegde wijselijk niet toe de allerbeste polis te adviseren

Adviseur zegde wijselijk niet toe de allerbeste polis te adviseren

(Rechtspraak) De afgesloten verzekering moet in dit geval volgens de Rechtbank Gelderland als passend worden aangemerkt. De tussenpersoon heeft dus geen fout gemaakt...

Maak arbeidsongeschiktheid bespreekbaar

Maak arbeidsongeschiktheid bespreekbaar

(Lindenhaeghe in katern Veilig Wonen in VVP 6-2023) Met een toename in eenpersoonshuishoudens en de groei van het aantal zzp’ers, zijn de financiële...

Een ORV, daar red je levens mee!

Een ORV, daar red je levens mee!

(Partner in kennis Dazure in katern Veilig Wonen in VVP 6-2023) Veilig wonen, dat is in het huidige tijdperk iets wat helaas steeds minder mensen kunnen beamen....

Op de koffie bij nabestaanden

Op de koffie bij nabestaanden

(Indra Frishert, Dazure, in VVP 5) Als een overlijdensrisicoverzekering tot uitkering is gekomen, wordt het dossier uiteindelijk gesloten. Logisch, zul je denken...

In zeven stappen aan de slag met actief klantbeheer

In zeven stappen aan de slag met actief klantbeheer

(Adfiz in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Veel adviseurs willen aan de slag met actief klantbeheer, zodat zij ook na het afsluiten van een financieel...

Praktijktips Actief Klantbeheer

Praktijktips Actief Klantbeheer

(Praktijktips Actief Klantbeheer in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Financiële professionals helpen bij het informeren, initiëren, implementeren...

Doe meer voor minder klanten

Doe meer voor minder klanten

(Adviseur Maurice van den Hemel in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) “Neem minder klanten in beheer zodat je daadwerkelijk al je klanten kent...

Geef klanten een wow-gevoel

Geef klanten een wow-gevoel

(Partners in Kennis Faster Forward en Nationale Hypotheekbond in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) AH verrast klanten met gratis producten, Uber Eats...

Van (re)actief naar generatief

Van (re)actief naar generatief

(Jack Vos, Onesurance, in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Veel kantoren handelen in de waan van de dag voornamelijk nog reactief. Bij actief klantbeheer...

Aan de slag met klantsignalen

Aan de slag met klantsignalen

(Partner in Kennis ABN AMRO in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Nieuwe hypotheekklanten krijgen vaak de meeste aandacht, maar ook na het passeren...

In goede maar ook in slechte tijden

In goede maar ook in slechte tijden

(Michel Ligtlee, Vereniging Eigen Huis, in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Ruim één jaar geleden hebben diverse marktpartijen het manifest...

Het fundament van de financiële gezondheid van consument en adviseur

Het fundament van de financiële gezondheid van consument en adviseur

(Partner in Kennis ING in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) De woning-en hypothekenmarkt is altijd in beweging. Dan is er niet altijd voldoende tijd...

De omvang van de dienstverlening tijdens de looptijd

De omvang van de dienstverlening tijdens de looptijd

(Advocaat Robin van Beem in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Er is de laatste jaren veel gezegd en geschreven over de dienstverlening van bemiddelaars...

Laatste woord over nazorg nog niet gezegd

Laatste woord over nazorg nog niet gezegd

(Toon Berendsen, VVP, in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) De Kifid Commissie van Beroep duidde de reikwijdte van de nazorg volgens de Wft. Maar daarmee...

Leef je klant

Leef je klant

(Partner in Kennis Nh1816 in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Zet een streep door het woord ‘beheer’ en omarm het woord ‘contact’....

Zorgplicht start waar zorgwil tekortschiet

Zorgplicht start waar zorgwil tekortschiet

(Adviseur Chris de Bruin in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) In de ideale wereld van financiële dienstverlening komt zorgplicht niet aan de orde....

“We gaan adviseurs nog beter helpen bij klantbediening”

“We gaan adviseurs nog beter helpen bij klantbediening”

(Partner in Kennis Nationale-Nederlanden in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Nationale-Nederlanden heeft de ambitie de best gewaardeerde intermediaire...

Klant heeft nog veel meer te bieden

Klant heeft nog veel meer te bieden

(Rondetafelgesprek VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) De waan van de dag drukt actief klantbeheer wel eens naar de achtergrond. Zeker als klanten in...

Actief klantbeheer collectief stimuleren

Actief klantbeheer collectief stimuleren

(Marieke van Zuien, stichting Actief Klantbeheer in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Als het gaat om de invulling van wat in de sector al geruime...

Begin gewoon

Begin gewoon

(Adviseur Andrë Feijs in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) “De opbrengsten van actief klantbeheer zijn heel duidelijk: betere bedrijfscontinuïteit,...

Klantbeheer is de basis van je onderneming

Klantbeheer is de basis van je onderneming

(Adviseur Remco van Os, VOEP Hypotheken en Verzekeringen,  in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) “Wij zijn juist gegroeid door klantbeheer....

Hoe het ook kan…

Hoe het ook kan…

(Mark Boskamp, Dukers & Baelemans in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022)  Regelmatig confronteer ik financieel planners en adviseurs met de...

Kort op de bal

Kort op de bal

(Adviseur Marton Overbeeke in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Als je kort op de bal speelt, loopt de klant niet onnodig lang risico; of blijven zijn...

AFM gelooft niet in checklist nazorg

AFM gelooft niet in checklist nazorg

(Uit VVP 01-2022) De AFM gaf eind vorig jaar haar interpretatie van het wft-verschil tussen informeren en adviseren. Maar opmerkelijk was vooral de nadere duiding...

Events

VIP Congres 2024

3 september 2024 - 3 september 2024

Lees meer

Finale VVP Advies Award 2024

1 oktober 2024 - 1 oktober 2024

Lees meer
Quote van de dag
Het is aan ons adviseurs om huizenzoekers realisme bij te brengen, zeker wanneer ze geen eigen geld of overwaarde mee kunnen nemen.

Het is aan ons adviseurs om huizenzoekers realisme bij te brengen, zeker wanneer ze geen eigen geld of overwaarde mee kunnen nemen.

Adviseur George van Lith op www.kop-munt.nl

Stelling

Waanidee dat consumenten het allemaal makkelijk zelf kunnen en willen

VVP 03-2024
VVP 03-2024

Wees geen ‘Sam de Schademan’, stelt Martin Koot (MoneyView) in VVP 3-2024. Advies hoort het verdienmodel te zijn van de financieel adviseur. Ook deze VVP barst weer van de voorbeelden van adviseurs voor wie actieve provisietransparantie überhaupt geen issue is, omdat zij uitgaan van klant in plaats van product. “De vraag of een provisieverbod goed is of niet, past niet bij ons adviseurs op sneakers”, aldus Pieter IJdo van Ferzekerd.

Uiteraard ook in deze VVP rubrieken als Actueel op de korrel, Ken je vak!, Vrouw en Advies en Duurzaam advies in de praktijk.

Onno Bloemers (First Day Advisory Group) gaat op zoek naar de duurzame toekomst van verzekeren.

In het katern Hypotheken schetsen leidende adviesketens kansen op de hypotheekmarkt en weerlegt Ronald Tiemessen (Eigen Huis Geldzaken) de ChatGPT-prompt dat de waarde van hypotheekadvies wordt overschat.

Bekijk de inhoud
Special De Waarde van Advies
Special De Waarde van Advies

De waarde van financieel advies is onmiskenbaar, maar het blijft belangrijk haar uit te dragen. Actieve provisietransparantie, schrijft Adfiz in de VVP-special De Waarde van Advies 2024, kan in die zin zelfs worden gezien als een blessing in disguise.

Brancheorganisaties Adfiz en NVHP, toezichthouder AFM en kennispartners ARAG, Avéro Achmea, Nationale-Nederlanden en Nh1816 stellen in de special vast dat de rol van de financieel adviseur onverminderd groot is. Belangrijk is wel dat adviseurs meebewegen met maatschappelijke en technologische ontwikkelingen.

De adviseurs die in de special aan het woord komen, zijn Coen van Ham (Vanbreda Risk & Benefits), Maurice van den Hemel (business consultant), Ron Heuts (ZekerHeuts), André van Luijk (Bureau van Luijk) en Barbara Stoopman (Nouveau Consultancy). Zij geven onder meer voorbeelden van situaties waarin hun advies het verschil maakte.

Bekijk de inhoud
Nieuwsbrief
Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Meld je dan hier aan voor de nieuwsbrief!
 
Special Digitale Innovatie
Special Financieel Vitaal
Special Actief Klantbeheer 2022
Special Samen Sterker / Innovatie 2022
Special Fusies & Overnames 2022
Special Adviesvak als cruciaal beroep
Special Duurzaam Adviseren
Special Business Support
ARAG-special Vertrouwen op het recht
Special Bijzondere Risico's
Special Verzekerd van je huis!