Aanmaning luistert nauw

Kifid NIEUW 1

(Kifid-uitspraak GC 2025-0458) De verzekeraar heeft de verzekeringen van de consument beëindigd omdat de consument de premie niet heeft betaald. De Geschillencommissie is van oordeel dat de aanmaning van de verzekeraar tot betaling van de premie niet voldoet aan artikel 7:934 BW en dat de verzekeringen daarom niet rechtsgeldig zijn beëindigd. De klacht is gegrond. De vorderingen worden gedeeltelijk toegewezen.

De commissie "is van oordeel dat de aanmaning van de verzekeraar niet voldoet aan artikel 7:934 Burgerlijk Wetboek. In dat artikel staat het volgende: 'Het niet nakomen van de verplichting tot betaling van de vervolgpremie kan eerst leiden tot beëindiging of schorsing van de verzekeringsovereenkomst of de dekking, nadat de schuldenaar na de vervaldag onder vermelding van de gevolgen van het uitblijven van betaling vruchteloos is aangemaand tot betaling binnen een termijn van veertien dagen, aanvangende de dag na de aanmaning.'

"Uit artikel 7:943 lid 3 BW volgt dat artikel 7:934 BW van semi-dwingend recht is. Dit betekent dat niet ten nadele van de consument van dit artikel kan worden afgeweken. Indien dus niet op de wettelijk voorgeschreven wijze is aangemaand, is de schorsing van de dekking of de beëindiging van de verzekeringsovereenkomst niet ingetreden.

"Artikel 7:934 BW vereist dus dat een aanmaning minimaal de volgende informatie moet bevatten: 1) een termijn van ten minste veertien dagen waarbinnen alsnog de premie moet worden voldaan; 2) wanneer de termijn van veertien dagen, ook wel respijttermijn genaamd, aanvangt; en 3) wat de gevolgen zijn wanneer niet binnen veertien dagen na aanvang van de termijn wordt betaald.

"In de brief van de verzekeraar van 31 augustus 2023 staat dat er geen dekking is bij schade en dat de consument de premie zo snel mogelijk moet betalen om te voorkomen dat de verzekeringen worden beëindigd. Maar in de brief is niet vermeld dat de consument veertien dagen de tijd heeft om het bedrag te betalen. Omdat de verzekeraar de verzekerde niet rechtsgeldig heeft aangemaand, mocht de verzekeraar de verzekeringen niet beëindigen."

De verzekeraar heeft voorgesteld om de melding van de beëindiging van de verzekeringen in de systemen aan te passen naar een beëindiging met wederzijds goedvinden.

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Weigering bank valt adviseur niet te verwijten

Weigering bank valt adviseur niet te verwijten

(Kifid-uitspraak GC 2025-0853) Anders dan de consument betoogt, is het niet aan de adviseur te wijten dat de consument geen gebruik heeft kunnen maken van de meeneemregeling....

Beroep op verjaring behaagt Kifid niet

Beroep op verjaring behaagt Kifid niet

(Kifid-uitspraak GC 2025-0846) De vraag die de Geschillencommissie moet beantwoorden is of de verzekeraar het verzoek om rechtsbijstand van de consument voor het...

Schade door herstel eigen gebrek niet gedekt

Schade door herstel eigen gebrek niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2025-0841) De consument heeft een claim ingediend bij de verzekeraar voor schade die is ontstaan aan een deurslot, deur, deurpost en schilderwerk....

Oorzaak schade onbekend, dan geen uitkering

Oorzaak schade onbekend, dan geen uitkering

(Kifid-uitspraak GC 2025-0833) De consument heeft een beroep gedaan op haar verzekering in verband met een scheur in haar aanrechtblad. De verzekeraar heeft...

'Yes' in appje adviseur leidt tot misverstand maar geen schade

'Yes' in appje adviseur leidt tot misverstand maar geen schade

(Kifid-uitspraak GC 2025-0830) Doordat de adviseur op hun Whatsapp-bericht van 25 oktober 2024 met “Yes” antwoordde, dachten de consumenten dat de hypotheekaanvraag...

Verzekeraar doet vergeefs beroep op verjaring

Verzekeraar doet vergeefs beroep op verjaring

(Kifid-uitspraak GC 2025-0823) De consument heeft de uitvoerder om rechtsbijstand verzocht omdat zij recht meent te hebben op ruim 30 jaar achterstallige loonbetalingen...

Verzekeraar mocht klant vragen minder beroep op polis te doen

Verzekeraar mocht klant vragen minder beroep op polis te doen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0819) De consument heeft een brief ontvangen van verzekeraar waarin staat dat hij meer dan gemiddeld een beroep doet op zijn rechtsbijstandverzekering...

CFD-rapport leren van Kifid-uitspraken

CFD-rapport leren van Kifid-uitspraken

CFD heeft alle Kifid-uitspraken van de afgelopen drie jaar geanalyseerd, om te leren waar voor financieel adviseurs nu de grootste risico's liggen. Schending van...

Klant kon weten van polisvoorwaarden

Klant kon weten van polisvoorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2025-0795) De consument klaag erover dat haar bij het afsluiten van de verzekering geen informatie is verstrekt door de verzekeraar over...

Schade aan taxushaag ontstond geleidelijk

Schade aan taxushaag ontstond geleidelijk

(Kifid-uitspraak GC 2025-0786) Waterschade aan taxushaag na periode van neerslag. Tussen partijen staat ter discussie of de verzekeraar op basis van de voorwaarden...