Aanrijding mondt steeds vaker uit in ruzie

Botsing autoschade graphic via Pixabay

DAS ziet een stijging in het aantal aanrijdingen zonder letsel waarbij discussie ontstaat over de schuldvraag. In 2024 werden bijna 7.500 aanrijdingszaken gemeld waarin onenigheid bestond over wie verantwoordelijk was voor het incident. Dit is een toename van vijf procent ten opzichte van 2023.

Rembrandt Groenewegen, specialist verkeersrecht bij DAS: "Mensen realiseren zich steeds meer dat schuld bij een ongeluk grote financiële gevolgen kan hebben, zoals geen vergoeding van de schade aan hun eigen auto of een hogere verzekeringspremie. Daarom willen mensen minder snel schuld toegeven.

"Is men het niet eens met de informatie op het schadeaangifteformulier? Teken het formulier dan niet. Of maak een voorbehoud bij kopje 14 ‘Mijn opmerkingen’. Voor deze opmerkingen teken alleen jij en niet de andere partij.”

Het niet of onvoldoende verlenen van voorrang blijft de grootste oorzaak van verkeersongevallen. Dit omvat situaties zoals het wegrijden uit parkeerstand, wisselen van rijstrook, keren, en het negeren van haaientanden of een rood verkeerslicht.

Reactie toevoegen

 
Jeroen Zohlandt nieuwe CEO DAS

Jeroen Zohlandt nieuwe CEO DAS

Jeroen Zohlandt is de opvolger van Hanneke Jukema als CEO van DAS. Zohlandt was werkzaam bij AIG en heeft meer dan 25 jaar ervaring in de verzekeringsbranche. Hij...

Ook als executeur recht op rechtsbijstand

Ook als executeur recht op rechtsbijstand

(Kifid-uitspraak GC 2025-0475A) De consument is als kleinzoon door zijn grootouders in hun nalatenschap benoemd tot erfgenaam en executeur. Een kind van de...

Nh1816 introduceert iClaim platform

Nh1816 introduceert iClaim platform

Nh1816 is per 1 april 2025 gestart met het iClaim platform de afwikkeling van autoschaden. Rob Vissers, senior manager Operations bij Nh1816: "iClaim biedt functionaliteiten...

Hanneke Jukema vertrekt als CEO van DAS

Hanneke Jukema vertrekt als CEO van DAS

DAS kondigt aan dat CEO Hanneke Jukema per 1 mei haar functie neerlegt. Na twee termijnen van vier jaar is conform de Corporate Governance code en in goed overleg...

Meeste schadeclaims door gezinsauto Volvo V40

Meeste schadeclaims door gezinsauto Volvo V40

"De Volvo V40 voert de lijst aan van auto’s met de meeste schadeclaims. Opmerkelijk omdat het model juist wordt gezien als een ideale gezinsauto", aldus onderzoek...

Kifid: roekeloos rijden niet bewezen, bumperkleven wel

Kifid: roekeloos rijden niet bewezen, bumperkleven wel

(Kifid-uitspraak 2025-0093)  De auto van de consument is betrokken geweest bij een aanrijding met twee andere voertuigen. Volgens de consument is de tegenpartij...

Uitsluiten juridische hulp bij conflicten over invaren aan verzekeraar

Uitsluiten juridische hulp bij conflicten over invaren aan verzekeraar

Het uitsluiten van rechtsbijstand bij conflicten over invaren in het nieuwe pensioenstelsel is een keuze die verzekeraars mogen maken, antwoordt minister Van Hijum...

Stijging woonconflicten en klachten dropshipping

Stijging woonconflicten en klachten dropshipping

Na een jarenlange daling was er in 2024 sprake van een stijging van het aantal juridische hulpvragen. Dat blijkt uit de Juridische Barometer 2024 van Stichting Achmea...

Adviseur hoeft adres en gezinssamenstelling niet jaarlijks proactief te checken

Adviseur hoeft adres en gezinssamenstelling niet jaarlijks proactief te checken

(Kifid-uitspraak GC 2024-1140) De consumenten vinden dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden door hen niet uit te nodigen voor een onderhoudsgesprek...

Uitgevlogen...

Uitgevlogen...

(Kifid-uitspraak GC 2024-1142) De consument klaagt de consument over het voorbehoud van de uitvoerder van de rechtsbijstand dat de dekking is beperkt tot landen...