Aansprakelijkheidsverzekeringen toegevoegd aan Kifid Kennis

Kifid 2024

Kifid heeft aan de reeks Kennis een themadocument toegevoegd over de aansprakelijkheidsverzekering: ‘Ik voel me rot over schade die ik heb verooraakt maar mijn verzekeraar zegt dat ik niet aansprakelijk ben’.

In dit kennisdocument geeft Kifid inzicht in wat consumenten kunnen verwachten als zij andermans spullen beschadigen en dit melden bij hun aansprakelijkheidsverzekeraar. Wanneer vergoedt de verzekeraar die schade wel, en waarom mogelijk niet?  Aan de hand van praktijkvoorbeeld is te lezen dat bij een ongelukkige samenloop van omstandigheden iemand niet aansprakelijk kan zijn en dat de verzekeraar dan geen schade vergoedt. En dat dit anders is, wanneer de veroorzaker van de schade iets te verwijten valt.

Doel van Kifid Kennis is om geïnteresseerden inzicht te geven in de manier waarop Kifid met klachten over een bepaald onderwerp omgaat. Inmiddels belicht Kifid Kennis meer dan 30 verschillende onderwerpen, te vinden via https://www.kifid.nl/kennis/

Reactie toevoegen

 

Reacties

Berend Tooms - Tooms Beheer 6 september 2024

Een “omgekeerde” werkwijze? Eerst kijken of er dekking op de polis en dan kijken of de wet vindt dat je aansprakelijk bent. Als je wettelijk niet aansprakelijk bent, welke grond is er dan? Soms ben je volgens de wet wel aansprakelijk, maar zal de verzekering geen dekking bieden. En idd, dat bepaal je niet zelf. Men, doorgaans de adviseur/verzekeraar, legt eerst de situatie langs de wet en kijkt dan of de polis dekking biedt en, niet belangrijk, hoeveel. Het is immers een wettelijke aansprakelijkheidsverzekering. Die kent soms een uitbreiding, maar dat zijn incidenten. Dan ontbreekt er dat het verstandig kan zijn om eerst te kijken of de benadeelde zelf verzekerd is voor de schade. Een vraag die altijd gesteld wordt en soms groot voordeel oplevert. Uitleg kost wat tijd, maar is dan meteen duidelijk. Zelf kan men wellicht tegen nieuwwaarde verzekerd zijn, terwijl de wet mbt aansprakelijkheid bepaalt dat men, populair gesteld, hersteld moet worden in het vermogen direct voor de schade. Dagwaarde dus. Die kan wel eens heel erg tegenvallen. Inderdaad een mooie verzekering, waar veel over te vertellen valt, veel plezier van kan hebben, maar ook veel discussie.

Meer over
Kifid publiceert themadocument over wanbetaling

Kifid publiceert themadocument over wanbetaling

Aan de reeks Kifid Kennis op op de site een nieuw themadocument toegevoegd met de titel ‘Mag de verzekeraar mijn schadeverzekering beëindigen als ik te...

Diefstal handtas met veertien mille eigen schuld

Diefstal handtas met veertien mille eigen schuld

(Kifid-uitspraak 2025-0091) De handtas van de partner van de consument is uit de hal van hun woning gestolen. De verzekeraar heeft dekking geweigerd omdat de partner...

Schending zorgplicht kost adviseur 75 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 75 mille

(Kifid-einduitspraak 2024-0480B) De Geschillencommissie oordeelt in de einduitspraak dat de adviseur een bedrag van 75.000 euro vermeerderd met de wettelijke rente...

Oud zeer...

Oud zeer...

(Kifid-uitspraak GC 2025-0047) De consument vordert kosten voor het vervangen van een balk en de bijkomende kosten van de stukadoor en schilder als gevolg van brand....

Ziekte of overlijden schoonmoeder geen verzekerde gebeurtenis

Ziekte of overlijden schoonmoeder geen verzekerde gebeurtenis

(Kifid-uitspraak GC 2025-0036) De consument heeft vanwege de verslechterende fysieke en mentale gesteldheid van zijn schoonmoeder en haar latere overlijden een reis...

Gebrekkig afdichtrubber bezorgt autoverzekerde natte voeten

Gebrekkig afdichtrubber bezorgt autoverzekerde natte voeten

(Kifid-uitspraak GC 2025-0025) Na een hevige regenbui is er water de auto van de consument binnengelopen. Hierdoor heeft er een aantal centimeters water op de bodemplaat...

Kras leidt niet tot enig functieverlies computer

Kras leidt niet tot enig functieverlies computer

(Kifid-uitspraak GC 2025-0022) Tijdens het schoonmaken is er een kras ontstaan op het scherm van de computer van de consument. De gevolmachtigde heeft een expert...

Te laat geklaagd

Te laat geklaagd

(Kifid-uitspraak GC 2025-0023) De consument heeft in 2018 een verzekeringspakket afgesloten. In 2023 had de partner van de consument voor een geschil met haar werkgever...

Extra energie- en waterkosten na lekkage hoeven niet te worden vergoed

Extra energie- en waterkosten na lekkage hoeven niet te worden vergoed

(Kifid-uitspraak GC 2024-1138) De consument vordert vergoeding van de hoge energie- en waterkosten die hij moet betalen vanwege de lekkage van de warmwaterleiding....

Adviseur hoeft adres en gezinssamenstelling niet jaarlijks proactief te checken

Adviseur hoeft adres en gezinssamenstelling niet jaarlijks proactief te checken

(Kifid-uitspraak GC 2024-1140) De consumenten vinden dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden door hen niet uit te nodigen voor een onderhoudsgesprek...