Aantal klachten over uitvaartverzekeringen verdubbeld

AFM gebouw

Het aantal klachten over uitvaart-, reis en rechtsbijstandverzekeringen is afgelopen jaar fors gestegen. Dat blijkt uit de uitvraag die de AFM voor de derde keer heeft gedaan. Het aantal klachten bij uitvaartverzekeringen steeg in 2020 van 8.100 naar 16.900. Bij reisverzekeringen ging het aantal klachten van 6.600 naar 7.400, bij rechtsbijstand van 4.300 naar 4.900.

In totaal hebben 172 aanbieders van verzekeringen afgerond 154.000 klachten gerapporteerd. Dit is een daling van bijna negen procent ten opzichte van 2019. Gelijk aan dat jaar komt ongeveer de helft van de klachten (69.000 klachten) uit de deelmarkt Zorg, wat ook de grootste deelmarkt is gemeten naar aantal polissen en premieomvang. Het aantal klachten nam wel af, met bijna 20 procent ten opzichte van het aantal in 2019.

Na Zorg volgen de deelmarkten Schade (55.000 klachten) en Leven (30.000 klachten).

Na zorgklachten vallen de meeste klachten in de categorieën Uitvaart, Motorrijtuigen, Brand & Zaken en Schade overig. Over schadeverzekeringen werd iets minder geklaagd dan in 2019. De hoeveelheid grieven over levensverzekeringen steeg met vijftien procent, met name door de stijging van het aantal klachten over uitvaartverzekeringen. Ook waren er meer klachten over de orv. De daling van het aantal klachten over beleggingsverzekeringen zette door, net als bij levensverzekeringen met een spaarcomponent.

De rapportage geeft geen inzicht in het waarom van toe- en afname. Ook wordt niet aangegeven hoeveel klachten succesvol waren.

De AFM-klachtenrapportage geeft wel inzicht in het aantal geregistreerde klachten per fase van de dienstverlening. Bij de levens-, schade- en zorgverzekeringen komen de meeste klachten binnen over de fase schadeafhandeling-uitkering. Bijna de helft (46 procent) van de klachten hebben daarop betrekking. 

De AFM heeft ook navraag gedaan naar de duur van de afhandeling van de klachten. Gemiddeld gebeurde dat in 2020 in 29 dagen. Dat is een verdubbeling in tijd ten opzichte van het jaar ervoor. Dit is vooral op conto van de afhandelingsduur van de klachten over uitvaartverzekeringen. Er zijn ook producten waar de klachtenafhandeling vlotter verloopt, bijvoorbeeld bij reisverzekeringen waar de gemiddelde doorlooptijd tien dagen is.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Marktmonitor 2025 van start voor ruim 6.100 adviseurs en bemiddelaars

Marktmonitor 2025 van start voor ruim 6.100 adviseurs en bemiddelaars

Op 17 februari start het invullen van de Marktmonitor adviseurs & bemiddelaars (MMAB). De totale groep van ruim 6.100 adviseurs en bemiddelaars die de digitale...

AFM sluit zich aan bij Nationale Coalitie Financiële Gezondheid

AFM sluit zich aan bij Nationale Coalitie Financiële Gezondheid

De AFM heeft zich aangesloten bij de Nationale Coalitie Financiële Gezondheid (NCFG). ADe NCFG is een coalitie van publieke en private organisaties die samen...

Kredietaanbieders van buiten Nederland niet gebonden aan maximum kredietvergoeding

Kredietaanbieders van buiten Nederland niet gebonden aan maximum kredietvergoeding

In een zaak van de AFM tegen een online flitskredietaanbieder oordeelde de rechter dat elders in Europa gevestigde aanbieders van online flitskrediet niet gebonden...

AFM waarschuwt consumenten voor Frank Wim Brugman

AFM waarschuwt consumenten voor Frank Wim Brugman

De AFM waarschuwt consumenten voor Frank Wim Brugman die volgens de toezichthouder illegaal actief is als vermogensbeheerder. Hij beschikt niet over een vergunning...

Afhankelijkheid big tech heeft grote impact op financiële sector

Afhankelijkheid big tech heeft grote impact op financiële sector

De AFM constateert dat de ontwikkelingen op het gebied van digitalisering, duurzaamheid en internationalisering steeds sneller gaan en een steeds grotere impact...

Convenant AFM en DSI verlengd

Convenant AFM en DSI verlengd

De AFM en Stichting DSI hebben het convenant over vakbekwaamheid verlengd. Dit convenant, dat sinds 2018 van kracht is, richt zich op medewerkers die adviseren of...

AFM-brief mogelijke vergunningplicht bij bemiddelen in groepsverzekeringen

AFM-brief mogelijke vergunningplicht bij bemiddelen in groepsverzekeringen

De AFM heeft een brief ontwikkeld om marktpartijen die gebruik maken van groepsverzekeringen erop te wijzen dat er mogelijk een vergunningplicht gaat gelden. De...

“Hypotheekfraude blijkt een relatief makkelijk verdienmodel”

“Hypotheekfraude blijkt een relatief makkelijk verdienmodel”

“Hypotheekfraude blijkt een relatief makkelijk verdienmodel.” Dat schrijft de AFM in haar onlangs verschenen Trendzicht 2025. De toezichthouder: “Hoewel...

Embedded finance laat meerwaarde adviseur onverlet

Embedded finance laat meerwaarde adviseur onverlet

(AFM in VVP-special Business Innovation 2024) Je auto voor een uur verzekeren tegen inbraak op een parkeerterrein, of direct een reisverzekering afsluiten bij...

Toekomstbestendige FD-sector vraagt om verantwoorde groei

Toekomstbestendige FD-sector vraagt om verantwoorde groei

In Sector in beeld Financieel dienstverleners 2024 vraagt de AFM vooral aandacht voor zaken die noodzakelijk zijn voor toekomstbestendige groei van een onderneming....