Aanwendingsmogelijkheden lijfrentekapitaal schriftelijk vastleggen
Een adviseur moet de aanwendingsmogelijkheden van vrijkomende lijfrentekapitaal schriftelijk vastleggen. Dat oordeelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening in de vrijdag gepubliceerde tussenuitspraak 2018-795
De Commissie stelt vast dat "de Bank weliswaar een dossier heeft vervaardigd in het kader van het door Consument gesloten bankspaarproduct, maar dat uiteindelijk onvoldoende vast is komen te staan dat Consument door de betrokken adviseur expliciet erop is gewezen dat door de keuze voor dit product geen gebruik meer kon worden gemaakt van de gunstige(r) aanwendingsmogelijkheden op basis van het voormalige fiscale regime van vóór 1992, waaronder het schenken van de lijfrente- uitkeringen aan de kinderen. In dat geval zou geen schenkingsbelasting verschuldigd zijn en ook (veel) minder inkomstenbelasting. De Bank heeft in ieder geval geen documenten kunnen overleggen waaruit onomstotelijk kan worden opgemaakt dat dit met Consument is besproken.
"Naar het oordeel van de Commissie mag geen twijfel kunnen bestaan of een dergelijke essentieel onderwerp van gesprek is geweest tussen Consument en de Bank. In dat kader had derhalve schriftelijk moeten worden vastgelegd dat Consument was geïnformeerd over de verschillende aanwendingsmogelijkheden, waaronder de verzekeringsconstructie waarbij het fiscale regime kon worden behouden."
Reactie toevoegen
Meer over
Meldplicht geldt ook niet meewerken aan schadebehandeling
Een consument moet bij de aanvraag van een verzekering ook melden dat hem in het verleden een verzekering is opgezegd wegens het niet meewerken aan een schadebehandeling...
Serviceverlening goed omschrijven
Financieel adviseurs dienen hun serviceverlening helder te omschrijven. Dat geeft de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening een adviseur mee in Uitspraak...
Revisie brengt geen verandering in ouderdom motor
Een revisie brengt geen verandering in de ouderdom van een motor, stelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2019-130. De...
Zorgplicht: consument heeft ook verantwoordelijkheid
Een adviseur heeft zorgplicht, maar de polishouder moet de adviseur wel de benodigde informatie verschaffen om de zorgplicht te kunnen uitvoeren. Aldus de Geschillencommissie...
Een klant met autoschade die niet meer kan worden hersteld, heeft dubbel pech. Hij moet toch het eigen risico voldoen, aldus de Geschillencommissie Financiële...
Dat er ook wel eens een duik in de waterbak werd genomen, maakt niet dat de waterbak niet in de eerste plaats als vijver dienst doet en ook als zodanig gekwalificeerd...
Adviseur hoeft 30 mille provisie niet terug te storten
Een consument die 30 mille provisie terug wilde van zijn adviseur krijgt nul op het rekest bij de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid). Anders...
Gestolen autobagage langer dan 24 uur achtergelaten niet gedekt
Omdat de consument de bagage langer dan 24 uur heeft achtergelaten in de auto, is volgens Kifid geen dekking volgens de voorwaarden van de doorlopende reisverzekering...
De verzekerde had haar tas met fotospullen en reisdocumenten in de trein niet in het bagagerek boven haar hoofd mogen plaatsen, maar had de tas op de grond moeten...
Product voortdurend toetsen op passendheid
Een adviseur schendt de zorgplicht door niet periodiek de passendheid van het product voor de consument te toetsen. Aldus de Geschillencommissie Financiële...