ABN Amro bij compensatie wurgkrediet toch verder terug in de tijd

Euro's 50 via Pixabay

ABN Amro heeft besloten de compensatie wurgkredieten te berekenen vanaf 2001. De bank: "Het kost ons wel extra tijd om dit goed te kunnen uitvoeren. De tijdlijnen kunnen hierdoor nog veranderen. Zodra er meer duidelijkheid is, passen we de data aan."

Aanvankelijk wilde ABN Amro niet verder terug gaan dan 2008.

De bank: "We hebben in eerste instantie in overleg met de Consumentenbond gekozen voor een uitvoerbare compensatie-aanpak vanaf 1 januari 2008. Hiermee konden we een grote groep digitaal en snel compenseren. Uit verschillende onderzoeken in de afgelopen maanden hebben we gezien dat het met extra inspanningen mogelijk is om gegevens van klanten uit de periode van vóór 2008 te achterhalen of reconstrueren. Daarom hebben we besloten om daar waar dat kan de compensatie vanaf 2001 aan te bieden. Waar we niet de volledige gegevens hebben, doen we zo goed mogelijk ons best een goede inschatting te maken. Waar we geen enkele gegevens hebben, kunnen we geen inschatting maken en dus geen compensatie aanbieden."

Eerste stap in goede richting

Stichting Geldbelangen vindt de stap van ABN Amro “een eerste in de goede richting. Hoewel Kifid zegt dat er vanaf begin contract moet worden gerekend (in bepaalde gevallen dus ook vanaf de jaren negentig) heeft Geldbelangen er vrede mee als dat vanaf 2001 is. De overheid bepaalde tot het jaar 2000 wat de maximum rente op kredieten mocht zijn, dus het valt niet te verwachten dat in die periode veel schade is ontstaan. Maar dat ABN Amro nog geen rente op rente vergoedt, maakt dat de consument nog steeds niet voldoende gecompenseerd wordt”.

Over dit onderdeel loopt nog een klachtzaak tegen de bank bij Kifid, waarin eind januari uitspraak wordt verwacht. Volgens Geldbelangen kan het niet anders dan dat de uitspraak in het voordeel van de klager uitvalt.

 

Reactie toevoegen

 
ABN Amro geeft 'groen blaadje' aan duurzame adviseurs

ABN Amro geeft 'groen blaadje' aan duurzame adviseurs

ABN Amro toont alle duurzame adviseurs met een 'groen blaadje' in de eigen adviseurzoeker op de intermediaire website van ABN Amro. Vorig jaar introduceerde ABN...

ABN Amro: hypotheekrente zal licht dalen

ABN Amro: hypotheekrente zal licht dalen

ABN Amro houdt er rekening mee dat de hypotheekrente licht zal dalen. Dit ondersteunt het sentiment op de woningmarkt, omdat het de leencapaciteit van huizenkopers...

ABN Amro lanceert Transitielening

ABN Amro lanceert Transitielening

ABN Amro biedt mkb-klanten de Transitielening aan. Bij deze nieuwe leenvorm voor financieringen van één miljoen tot 25 miljoen euro wordt het rentetarief...

Rondetafel duurzaamheid: Versnellen verduurzaming kan alleen gezamenlijk

Rondetafel duurzaamheid: Versnellen verduurzaming kan alleen gezamenlijk

Hoe kunnen we als financiële sector verduurzaming versnellen? Dat was de hamvraag tijdens het door Financieel Zeker georganiseerde rondetafelgesprek in Cultuur...

ABN Amro verwijst niet naar Kifid, maar schendt zorgplicht niet

ABN Amro verwijst niet naar Kifid, maar schendt zorgplicht niet

(Kifid-uitspraak GC 2022-1007) ABN Amro heeft verzuimd een ontevreden klant te verwijzen naar Kifid (of de burgerlijke rechter), maar is daarmee niet tekortgeschoten...

Praktijktips Actief Klantbeheer

Praktijktips Actief Klantbeheer

(Praktijktips Actief Klantbeheer in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Financiële professionals helpen bij het informeren, initiëren, implementeren...

Aan de slag met klantsignalen

Aan de slag met klantsignalen

(Partner in Kennis ABN AMRO in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Nieuwe hypotheekklanten krijgen vaak de meeste aandacht, maar ook na het passeren...

FNV vindt bod ABN Amro ver beneden de maat

FNV vindt bod ABN Amro ver beneden de maat

FNV noemt het bod van ABN Amro voor een loonsverhoging van 3,25 procent per jaar en een eenmalig bedrag van 2.000 euro bruto een schoffering voor de medewerkers. Vorige...

Klant heeft nog veel meer te bieden

Klant heeft nog veel meer te bieden

(Rondetafelgesprek VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) De waan van de dag drukt actief klantbeheer wel eens naar de achtergrond. Zeker als klanten in...

FNV Finance: actiebereidheid medewerkers ABN Amro enorm

FNV Finance: actiebereidheid medewerkers ABN Amro enorm

Volgens FNV Finance is de actiebereidheid onder medewerkers van ABN Amro groot. Dit omdat het eindbod van de bank voor 5 procent extra loon over twee jaar "volstrekt...