ABN Amro bij compensatie wurgkrediet toch verder terug in de tijd
ABN Amro heeft besloten de compensatie wurgkredieten te berekenen vanaf 2001. De bank: "Het kost ons wel extra tijd om dit goed te kunnen uitvoeren. De tijdlijnen kunnen hierdoor nog veranderen. Zodra er meer duidelijkheid is, passen we de data aan."
Aanvankelijk wilde ABN Amro niet verder terug gaan dan 2008.
De bank: "We hebben in eerste instantie in overleg met de Consumentenbond gekozen voor een uitvoerbare compensatie-aanpak vanaf 1 januari 2008. Hiermee konden we een grote groep digitaal en snel compenseren. Uit verschillende onderzoeken in de afgelopen maanden hebben we gezien dat het met extra inspanningen mogelijk is om gegevens van klanten uit de periode van vóór 2008 te achterhalen of reconstrueren. Daarom hebben we besloten om daar waar dat kan de compensatie vanaf 2001 aan te bieden. Waar we niet de volledige gegevens hebben, doen we zo goed mogelijk ons best een goede inschatting te maken. Waar we geen enkele gegevens hebben, kunnen we geen inschatting maken en dus geen compensatie aanbieden."
Eerste stap in goede richting
Stichting Geldbelangen vindt de stap van ABN Amro “een eerste in de goede richting. Hoewel Kifid zegt dat er vanaf begin contract moet worden gerekend (in bepaalde gevallen dus ook vanaf de jaren negentig) heeft Geldbelangen er vrede mee als dat vanaf 2001 is. De overheid bepaalde tot het jaar 2000 wat de maximum rente op kredieten mocht zijn, dus het valt niet te verwachten dat in die periode veel schade is ontstaan. Maar dat ABN Amro nog geen rente op rente vergoedt, maakt dat de consument nog steeds niet voldoende gecompenseerd wordt”.
Over dit onderdeel loopt nog een klachtzaak tegen de bank bij Kifid, waarin eind januari uitspraak wordt verwacht. Volgens Geldbelangen kan het niet anders dan dat de uitspraak in het voordeel van de klager uitvalt.
Reactie toevoegen
FNV vindt bod ABN Amro ver beneden de maat
FNV noemt het bod van ABN Amro voor een loonsverhoging van 3,25 procent per jaar en een eenmalig bedrag van 2.000 euro bruto een schoffering voor de medewerkers. Vorige...
Klant heeft nog veel meer te bieden
(Rondetafelgesprek VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) De waan van de dag drukt actief klantbeheer wel eens naar de achtergrond. Zeker als klanten in...
FNV Finance: actiebereidheid medewerkers ABN Amro enorm
Volgens FNV Finance is de actiebereidheid onder medewerkers van ABN Amro groot. Dit omdat het eindbod van de bank voor 5 procent extra loon over twee jaar "volstrekt...
ABN Amro bericht klanten over betere compensatieregeling
ABN Amro heeft klanten brieven gestuurd over de aanpassing van de compensatieregeling doorlopende kredieten met variabele rente. ABN Amro schrijft: "Klanten die...
Achmea en ABN AMRO hebben de in mei aangekondigde overname van ABN AMRO PPI afgerond. Hierdoor maakt de PPI vanaf nu deel uit van Achmea. De transactie is goedgekeurd...
Geldbelangen eist plek aan onderhandelingstafel met ABN Amro
Het televisieprogramma Kassa besteedde 22 augustus opnieuw aandacht aan de compensatieregelingen voor teveel betaalde rente op doorlopende kredieten met variabele...
Stichting Geldbelangen: Kifid tikt Consumentenbond op vingers
“Volkomen terecht” is de reactie van Rob Goedhart, voorzitter van Stichting Geldbelangen op de uitspraak van de Commissie van Beroep van het Kifid, waarin...
Kifid: ABN Amro dient compensatieregeling aan te passen
(Uitspraak Commissie van Beroep Financiële Dienstverlening, Kifid, 2022-0036) Bij het berekenen van de compensatie voor te veel betaalde rente op doorlopend...
ABN Amro marktleider hypotheken
ABN Amro claimt het marktleiderschap bij hypotheken in Nederland. De bank bij de presentatie van de Q2-cijfers: “Ons marktaandeel in hypotheken verbeterde...
ABN Amro: verlagen btw op energie juist prikkel om niet te verduurzamen
Het verlagen van de btw op energie acht het Economisch Bureau van ABN Amro op twee terreinen niet doelmatig. Het Bureau: “Ten eerste worden daarmee alle inkomensgroepen...