Achmea vraagt aandacht voor levensloopbestendig wonen

Achmea levensloop

Achmea is de campagne ‘Gelukkig oud worden volgens Achmea’ gestart. Het doel van de campagne is om bewustzijn te creëren over het belang van geschikte woonruimte op latere leeftijd. Ook hoopt Achmea mensen aan te zetten om tijdig over een passende oplossing na te denken. 

Uit onderzoek van Achmea onder 40-plussers in Nederland blijkt echter dat ongeveer de helft van de respondenten (48 procent) niet bezig is met de toekomstige woonsituatie. 

Twee derde van de Nederlanders geeft aan dat zij verwachten niet te hoeven verhuizen als zij ouder zijn.

Meer dan de helft van de Nederlanders (54 procent) weet niet wat levensloopbestendig wonen precies is of wat de voordelen ervan zijn. Een derde geeft aan dat zij hun huidige woning later willen aanpassen zodat zij hierin kunnen blijven wonen.

De merken Zilveren Kruis en Syntrus Achmea ontwikkelen gezamenlijk nieuwe woonvormen met slimme aanpassingen in huis. De planning is om komende jaren 1.500 tot 2.000 levensloopbestendige woningen per jaar te realiseren. Achmea roept ook andere partijen op om te investeren in de ontwikkeling van dit type vastgoed. Daarbij wordt de samenwerking opgezocht met gemeenten en zorgverleners, zodat bij de realisatie van levensloopbestendige woningen direct rekening kan worden gehouden met de bestemmingsplannen en zorg aan huis.

Reactie toevoegen

 
Jonge starters hebben nogal wat noten op de zang

Jonge starters hebben nogal wat noten op de zang

Volgens SEH staat veeleisendheid van jonge starters het kopen van een woning in de weg. Zo verlangt ongeveer een derde van de 17-34 jarige starters een tuin van...

ABN Amro: "Huizenprijzen en transacties stijgen harder dan verwacht"

ABN Amro: "Huizenprijzen en transacties stijgen harder dan verwacht"

ABN Amro stelt haar raming van de huizenprijzen in de nieuwste editie van de Woningmarktmonitor naar boven bij: van plus zes naar plus 7,5 procent in 2024,...

In eerste kwartaal 4.400 nieuwbouwwoningen verkocht

In eerste kwartaal 4.400 nieuwbouwwoningen verkocht

In het eerste kwartaal van 2024 werden er ruim 4.400 nieuwbouw koopwoningen verkocht, 34 procent meer dan een jaar eerder. De prijsindex van nieuwbouw koopwoningen...

Makelaarsland: "Overbieden de nieuwe standaard"

Makelaarsland: "Overbieden de nieuwe standaard"

Ruim driekwart van de biedingen op een woning waren in juni op of boven de vraagprijs, aldus Makelaarsland op basis van eigen cijfers. Makelaarsland: "Er waren in...

Van Bruggen Adviesgroep: "Sentiment om een woning te kopen heel positief"

Van Bruggen Adviesgroep: "Sentiment om een woning te kopen heel positief"

Van Bruggen Adviesgroep heeft haar verwachting voor het aantal woningen dat in 2024 bij de notaris passeert, bijgesteld naar 205.000 à 210.000 (in 2023 passeerden...

Nationaal Fonds Betaalbare Koopwoningen krijgt vermogen van 70 miljoen

Nationaal Fonds Betaalbare Koopwoningen krijgt vermogen van 70 miljoen

Met het Nationaal Fonds Betaalbare Koopwoningen krijgen starters met een middeninkomen op de woningmarkt vanaf eind 2024 betere mogelijkheden om een nieuwbouwwoning...

Koopwoningen in mei bijna negen procent duurder dan jaar eerder

Koopwoningen in mei bijna negen procent duurder dan jaar eerder

In mei 2024 waren de prijzen van bestaande koopwoningen gemiddeld 8,6 procent hoger dan in mei 2023. Ten opzichte van april 2024 stegen de prijzen in mei met 1,1...

Huis onbetaalbaar voor anderhalf tot twee keer modaal zonder eigen geld

Huis onbetaalbaar voor anderhalf tot twee keer modaal zonder eigen geld

Dit jaar stijgen de huizenprijzen naar verwachting met 6,7 procent en in 2025 met nog eens 5,2 procent. Bijna nergens is het nog mogelijk om met minder dan anderhalf...

Huiseigenaar wordt niet per se slapend rijk

Huiseigenaar wordt niet per se slapend rijk

Het beeld dat huiseigenaren slapend rijk worden, is volgens Van Bruggen Adviesgroep een stuk genuanceerder. De adviesketen: "Ja, veel huiseigenaren hebben de afgelopen...

Persoonlijke benadering vergroot kans op eerste koopwoning

Persoonlijke benadering vergroot kans op eerste koopwoning

Persoonlijk contact opnemen en het inzetten van je netwerk zijn belangrijke succesfactoren voor starters op de woningmarkt, zo blijkt uit onderzoek van Nationale-Nederlanden...