ACM kijkt naar onverzekerbaarheid

Oog kijken via Pixabay

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) bracht begin vorige maand een bezoek aan Adfiz. "Om met ons van gedachten te wisselen over en input te verzamelen voor een marktonderzoek naar onverzekerbaarheid, verschraling en verstoorde marktwerking", aldus Adfiz-voorzitter Wim Heeres in zijn toespraak op de Nieuwjaarsbijeenkomst van de adviseursorganisatie donderdag in Bussum.

Heeres noemde het een goede zaak dat er aandacht is gekomen voor de groeiende onverzekerbaarheid, mede dankzij de inspanningen van Adfiz. "Ik denk dus dat ik gerust kan stellen dat bij alle partijen nu het besef begint door te dringen dat we moeten handelen willen we voorkomen dat ondernemers of particulieren in groten getale de dupe worden."

Heeres riep de adviseurs op zelf ook bij te dragen aan een oplossing. "Bijvoorbeeld door samenwerking te zoeken met collega’s en verzekeringspakketten te bundelen. Of door risico’s eerder in kaart te brengen en preventiemaatregelen te treffen. En te kijken welke oplossingen in het buitenland liggen."

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
VVP-poll: personalised pricing draagt nu al bij aan onverzekerbaarheid van consumenten met een hoger risico.

VVP-poll: personalised pricing draagt nu al bij aan onverzekerbaarheid van consumenten met een hoger risico.

Maar liefst 93 procent van de 200 respondenten was het eens met de stelling van afgelopen week: 'Regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang'. Duidelijk dat...

ACM start marktonderzoek naar werking Nederlandse spaarmarkt

ACM start marktonderzoek naar werking Nederlandse spaarmarkt

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat een algemeen onderzoek doen naar de werking van de Nederlandse spaarmarkt. Consumenten die geld opzij zetten, hebben...

Superscript groeit door verzekeren van 'onverzekerbare' risico's

Superscript groeit door verzekeren van 'onverzekerbare' risico's

“De digitale transformatie en de toenemende hoeveelheid gegevens die bedrijven verwerken, brengen groeimogelijkheden, maar ook allerhande risico’s met...

ACM geeft toestemming voor overname Aegon door ASR

ACM geeft toestemming voor overname Aegon door ASR

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft toestemming gegeven door de overname van Aegon Nederland door ASR Nederland (a.s.r.). Volgens de toezichthouder blijft...

Onduidelijkheid over gecontracteerde zorg risico voor verzekerden

Onduidelijkheid over gecontracteerde zorg risico voor verzekerden

Bij hun keuze wel of niet over te stappen van zorgpolis was ruim een derde van alle verzekerden zich er niet van bewust dat er nog onderhandelingen liepen tussen...

Oproep: meld vermeende onterechte afwijzingen verzekeraars

Oproep: meld vermeende onterechte afwijzingen verzekeraars

Adviseur Geert Hoek van ProSolve ergert zich in een artikel in VVP 1 aan het starre acceptactiebeleid van verzekeraars en pleit voor meer maatwerk. Goed voor verzekeraars,...

Duidelijk zijn over gepersonaliseerd aanbod

Duidelijk zijn over gepersonaliseerd aanbod

Bedrijven die consumenten online een gepersonaliseerd aanbod doen, moeten de consument daarover informeren vóór de aankoop. Een aanbod kan bijvoorbeeld...

Preventieve zorg speelt nagenoeg geen rol bij keuze zorgverzekering

Preventieve zorg speelt nagenoeg geen rol bij keuze zorgverzekering

De inspanningen van zorgverzekeraars voor preventieve zorg spelen bij de keuze van verzekerden voor een zorgverzekering nagenoeg geen rol. Dat blijkt uit de jaarlijkse...

Gratis webinar over verzekeren klimaatrisico's

Gratis webinar over verzekeren klimaatrisico's

Adfiz organiseert op 15 maart van 11.00 uur tot 12.00 uur in samenwerking met het Verbond van Verzekeraars en a.s.r. het gratis webinar ‘Klimaatrisico: (hoe)...

Woningmarkt speerpunt van ACM

Woningmarkt speerpunt van ACM

De woningmarkt wordt - naast energie & duurzaamheid en digitale economie - één van de speerpunten in 2022 van de ACM. De aandacht voor de woningmarkt...