Forse ACM-boetes voor niet duidelijk vermelden eenmalige kosten
De ACM heeft voor het eerst omzetgerelateerde boetes opgelegd voor overtredingen van de consumentenregels. Dit aan vier telecomaanbieders (KPN, Tele2, T-Mobile, Vodafone). De laagste boete is 2,7 miljoen euro, de hoogste 3,9 miljoen.
Sinds 1 juli 2016 is het boetemaximum van de boetes die de ACM kan opleggen verhoogd naar 900.000 euro of, als dat meer is, 1 procent van de omzet van de overtreder. In deze zaak, aldus de ACM, hebben wij "voor het eerst omzetgerelateerde boetes opgelegd voor overtredingen van de consumentenregels. Om deze reden vallen de boetes fors hoger uit dan de boetes die de ACM in het verleden voor vergelijkbare overtredingen heeft opgelegd".
De AFM deelt de boetes uit wegens onder meer het niet duidelijk vermelden van eenmalige kosten bij de aanbieding van een abonnement, waardoor het aanbod goedkoper lijkt dan het in werkelijkheid is en het vermelden dat databundels voor gebruik ‘onbeperkt’ waren, terwijl dat niet zo was binnen de EU.
Reactie toevoegen
Geld.nl: Nederlandse consument oorzaak lage spaarrente
ABN Amro heeft in navolging van ING de spaarrente verlaagd naar 1,25 procent. Sieto de Vries van Geld.nl: "De Nederlandse spaarder blijft zelfs in de beroerdste...
ACM: samenwerking banken bij duurzaamheidsrapportages is toegestaan
Nederlandse banken mogen samenwerken om hun duurzaamheidsrapportages op te stellen en beter vergelijkbaar te maken, zo concludeert de Autoriteit Consument en Markt...
Kiezen zorgverzekering nog steeds moeilijk voor consument
Het aanbod aan zorgverzekeringen die niet of nauwelijks van elkaar verschillen is nog altijd zo groot dat het consumenten hindert bij het kiezen. Dat blijkt uit...
ACM: spaarrentes blijven achter door te weinig concurrentie
Een gebrek aan concurrentie tussen banken is een belangrijke oorzaak van de lage spaarrente voor consumenten. Dat concludeert de Autoriteit Consument & Markt...
ACM start marktonderzoek naar werking Nederlandse spaarmarkt
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat een algemeen onderzoek doen naar de werking van de Nederlandse spaarmarkt. Consumenten die geld opzij zetten, hebben...

ACM geeft toestemming voor overname Aegon door ASR
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft toestemming gegeven door de overname van Aegon Nederland door ASR Nederland (a.s.r.). Volgens de toezichthouder blijft...

Onduidelijkheid over gecontracteerde zorg risico voor verzekerden
Bij hun keuze wel of niet over te stappen van zorgpolis was ruim een derde van alle verzekerden zich er niet van bewust dat er nog onderhandelingen liepen tussen...
Duidelijk zijn over gepersonaliseerd aanbod
Bedrijven die consumenten online een gepersonaliseerd aanbod doen, moeten de consument daarover informeren vóór de aankoop. Een aanbod kan bijvoorbeeld...
Preventieve zorg speelt nagenoeg geen rol bij keuze zorgverzekering
De inspanningen van zorgverzekeraars voor preventieve zorg spelen bij de keuze van verzekerden voor een zorgverzekering nagenoeg geen rol. Dat blijkt uit de jaarlijkse...
De woningmarkt wordt - naast energie & duurzaamheid en digitale economie - één van de speerpunten in 2022 van de ACM. De aandacht voor de woningmarkt...