ACM werkt aan leidraad online beslisomgeving
De ACM gaat een leidraad opstellen die onder andere invulling moet geven aan de reikwijdte van de zorgplicht voor bedrijven bij de inrichting van online beslisomgevingen. De toezichthouder: "Mensen die online een aankoop willen doen, krijgen soms te maken met websites die hen sterk sturen bij hun beslissingen. Voor de ACM is het belangrijk dat aanbieders consumenten niet zodanig sturen dat er in feite sprake is van misleiding. Om iedereen te helpen bij het bepalen waar de grens ligt, ontwikkelen wij een leidraad." Om tot een breed gedragen leidraad te komen, houdt de ACM op 11 juni van 13:00 tot 15:00 een bijeenkomst over dit thema. De bijeenkomst is bedoeld om in discussie te gaan met brancheorganisaties en consumentenorganisaties die een maatschappelijk belang vertegenwoordigen. Op een later moment betrekt de ACM ook andere doelgroepen bij het opstellen van de leidraad.
Reactie toevoegen
ACM: samenwerking banken bij duurzaamheidsrapportages is toegestaan
Nederlandse banken mogen samenwerken om hun duurzaamheidsrapportages op te stellen en beter vergelijkbaar te maken, zo concludeert de Autoriteit Consument en Markt...
Kiezen zorgverzekering nog steeds moeilijk voor consument
Het aanbod aan zorgverzekeringen die niet of nauwelijks van elkaar verschillen is nog altijd zo groot dat het consumenten hindert bij het kiezen. Dat blijkt uit...
ACM: spaarrentes blijven achter door te weinig concurrentie
Een gebrek aan concurrentie tussen banken is een belangrijke oorzaak van de lage spaarrente voor consumenten. Dat concludeert de Autoriteit Consument & Markt...
ACM start marktonderzoek naar werking Nederlandse spaarmarkt
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat een algemeen onderzoek doen naar de werking van de Nederlandse spaarmarkt. Consumenten die geld opzij zetten, hebben...
ACM geeft toestemming voor overname Aegon door ASR
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft toestemming gegeven door de overname van Aegon Nederland door ASR Nederland (a.s.r.). Volgens de toezichthouder blijft...
Onduidelijkheid over gecontracteerde zorg risico voor verzekerden
Bij hun keuze wel of niet over te stappen van zorgpolis was ruim een derde van alle verzekerden zich er niet van bewust dat er nog onderhandelingen liepen tussen...
Webinar 'Tien tips voor je website'
Dutch Media Lab organiseert 21 juni om 11 uur in samenwerking met Bureau DFO en Faster Forward het webinar ‘Tien tips voor je website! Optimaliseer je website...
Duidelijk zijn over gepersonaliseerd aanbod
Bedrijven die consumenten online een gepersonaliseerd aanbod doen, moeten de consument daarover informeren vóór de aankoop. Een aanbod kan bijvoorbeeld...
Preventieve zorg speelt nagenoeg geen rol bij keuze zorgverzekering
De inspanningen van zorgverzekeraars voor preventieve zorg spelen bij de keuze van verzekerden voor een zorgverzekering nagenoeg geen rol. Dat blijkt uit de jaarlijkse...
Nepreviews en misleidende zoekresultaten vanaf mei wettelijk verboden
Een verbod op het (laten) plaatsen van valse consumentenbeoordelingen bij webwinkels en digitale platforms gaat vanaf 28 mei dit jaar in. De Eerste Kamer heeft ingestemd...