ACM wil meer transparantie over betaald ranken

zzp laptop via Pixabay

Van acht door de ACM onderzochte platforms doen alleen Independer en Kieskeurig niet aan betaald ranken.  De Autoriteit stelt vast dat er risico’s zijn verbonden aan betaald ranken voor zowel de concurrentie als de consument. Maar deze risico's, zoals beïnvloeding en hogere prijzen, manifesteren zich momenteel in beperkte mate omdat betaald ranken in omvang nog beperkt is.

De ACM constateert dat transparantie-uitingen over betaald ranken in de praktijk vaak slecht zichtbaar of onduidelijk zijn. Om inzicht te krijgen in de effectiviteit van transparantie en kennis te vergaren omtrent betaald ranken, heeft de ACM de introductie van een label bij gesponsorde resultaten bestudeerd op een platform dat actief is in Nederland. Dit label bleek nauwelijks effect te hebben op het aankoopgedrag van gebruikers. Dit kan komen omdat gebruikers het label niet zien, het label niet begrijpen, of omdat gebruikers gesponsorde resultaten net zo relevant vinden als niet-gesponsorde resultaten.

De ACM doet vervolgonderzoek naar de rol van transparantie bij betaald ranken: "Welke rol transparantie kan spelen om de risico’s die wij zien beperkt te houden, gaan wij nu in kaart brengen. Daaruit zal dan volgen aan welke eisen moet worden voldaan. Een heldere norm biedt houvast voor de naleving.”

Reactie toevoegen

 

Reacties

Arnoud Bosch - Vereniging Docenten Assurantie- en Bankleer VDAB 4 februari 2021

Betaald ranken kan ook indirect worden gedaan. Om die vraag te beoordelen zou een belangrijke vervolg vraag gesteld kunnen worden: a) Zijn u vergelijkingen uitsluitend vindbaar op uw site? b) Mogen uw vergelijkingen gratis worden gepubliceerd? c) Wanneer wel en wanneer niet gratis gepubliceerd?

Meer over
Tien fietsen per uur gestolen

Tien fietsen per uur gestolen

In 2023 werden er in Nederland ruim 85.000 fietsdiefstallen gemeld, bijna 10 procent hoger dan het jaar ervoor en ruim een kwart hoger dan in 2019, aldus onderzoek...

Oplichting door creatieve babbeltrucs sterk toegenomen

Oplichting door creatieve babbeltrucs sterk toegenomen

Oplichting door ‘creatieve’ babbeltrucs is de afgelopen vijf jaar sterk toegenomen. Uit een analyse van Independer op basis van politiedata blijkt dat...

Nieuwbouwwoningen steeds populairder

Nieuwbouwwoningen steeds populairder

De versoepelde leennormen voor woningen met een gunstig energielabel leiden ertoe dat er steeds meer animo is voor nieuwbouwwoningen, aldus een analyse van Van Bruggen...

Independer: minder mensen rijden door na een ongeval

Independer: minder mensen rijden door na een ongeval

Vorig jaar werd in Nederland 74.000 keer een proces verbaal opgemaakt voor het doorrijden na een verkeersongeval, een  lichte daling van 6 procent ten opzichte...

Zorgen over populariteit hypotheek met rentevaste periode vijf jaar

Zorgen over populariteit hypotheek met rentevaste periode vijf jaar

De keuze voor een hypotheek met een rentevaste periode van vijf jaar is in 2023 verdriedubbeld, en groeit in 2024 gestaag door, zo blijkt uit een analyse van Independer...

Independer: premie autoverzekeringen fors omhoog

Independer: premie autoverzekeringen fors omhoog

Vergeleken met een jaar geleden is de premie van een autoverzekering met 10,7 procent gestegen, zo blijkt uit onderzoek van Independer. Dit komt neer op een gemiddelde...

ACM start marktonderzoek naar werking Nederlandse spaarmarkt

ACM start marktonderzoek naar werking Nederlandse spaarmarkt

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat een algemeen onderzoek doen naar de werking van de Nederlandse spaarmarkt. Consumenten die geld opzij zetten, hebben...

Independer: Tesla Model S veiligste auto

Independer: Tesla Model S veiligste auto

Een Tesla Model S is de veiligste auto van de afgelopen drie jaar. De onveiligste auto is een Renault Zoe. Goed om te weten omdat volgens Independer in november...

Wij zijn nog lang niet overbodig

Wij zijn nog lang niet overbodig

(Pepijn van Kleef van MoneyView in VVP 4) Al dertig jaar is MoneyView in de financiële sector de noodzakelijke luis in de pels. MoneyView werd opgericht om...

Autopremie jongeren stijgt drie keer zo hard als die van ouderen

Autopremie jongeren stijgt drie keer zo hard als die van ouderen

Jongeren tussen de achttien en 24 jaar worden van alle leeftijdsgroepen het hardst getroffen door de premieverhogingen van autoverzekeringen. Zeker in vergelijking...