Actief Klantbeheer bij grotere advieskantoren meer dagelijkse kost

Actief klantbeheer nieuw beeld 2022

Met name kleine advieskantoren besteden minder aandacht aan Actief Klantbeheer. Bij grote kantoren is Actief Klantbeheer wel dagelijkse kost, zo ook bij de early adapters.  Duurzaamheid en verlenging zijn de belangrijkste gespreksstarters en het verdienmodel is de grootste uitdaging voor advieskantoren. Dit blijkt uit het derde onderzoek van de Stichting Actief Klantbeheer

De onderzoeksresultaten kwamen tot stand door bij  verschillende advieskantoren uit te vragen hoe zij de organisatie van hun klantbeheer hebben ingericht, hoe groot het belang van juiste data is en welke gespreksonderwerpen het meest terugkomen in het beheergesprek. Actief Klantbeheer blijft voor advieskantoren een belangrijk onderwerp, maar met name kleine advieskantoren doen een stap terug in vergelijking met eerdere onderzoeken. 

In 2021 deed de Stichting Actief Klantbeheer voor het eerst onderzoek naar de staat van actief beheer onder adviseurs in Nederland. Toen stond Actief Klantbeheer bij het merendeel van de advieskantoren nog op een laag pitje. Na een opleving in 2022waarin we zagen dat kantoren actiever werden door een rustigere periode op de hypotheekmarkt, zijn de resultaten in het algemeen toch weer iets teruggezakt in het laatste onderzoek. De aantrekkende huizenmarkt is een belangrijke oorzaak dat kantoren minder aandacht hebben voor de bestaande portefeuille. Naast de grootte van kantoren valt ook het verschil in type intermediairs op: pure hypotheekadvieskantoren gaven het onderwerp minder aandacht dan kantoren die een bredere dienstverlening aanbieden.

Ook dit keer gaven adviseurs terug dat in beheergesprekken duurzaamheid het belangrijkste onderwerp van gesprek is. Daarnaast is renteverlenging aan een opmars bezig, na in 2022 licht gedaald te zijn in populariteit. Wat opvalt is de verscheidenheid aan thema’s, waarbij een  gesprek over verzekeringen vaker genoemd wordt dan voorgaande jaren.

Het gebrek aan inzicht en vaardigheden verdwijnt langzaam maar zeker als bottleneck naar de achtergrond. In het delen van (bron)data heeft de hypotheekketen stappen gezet, zo laten de deelnemers weten. Het inrichten van een verdienmodel rond klantbeheer blijft de belangrijkste uitdaging bij veel kantoren. De keuze voor het verdienmodel is voor veel advieskantoren nog een zoektocht naar wat bij hen én bij hun klanten past.

Rondetafels over Actief Klantbeheer

Om beter inzicht te krijgen in de verhalen achter de resultaten, organiseerde de stichting het afgelopen jaar verschillende rondetafels in het hele land. Hier gingen onafhankelijke adviseurs samen met verschillende geldverstrekkers in gesprek over de beste aanpak van Actief Klantbeheer in hun dagelijkse praktijk. De bijeenkomsten leverden zonder uitzondering waardevolle inzichten en ideeën op voor alle partijen. Allereerst voor de aanwezige adviseurs, die veel van elkaar leerden over met name hoe actief beheer om te zetten in een verdienmodel. Daarnaast konden de aanwezige geldverstrekkers de resultaten toetsen in de praktijk en haalden ze waardevolle inzichten op over wat nu echt belangrijk is voor adviseurs.

“Ook het actief beheren van hypotheken van klanten doen we bij Obvion samen met de adviseur. Het delen van hypotheekdata en aanreiken van advieskansen zijn enkele voorbeelden van deze samenwerking. De rondetafelgesprekken dragen bij aan het nog beter begrijpen hoe we de samenwerking met de adviseur kunnen inrichten en elkaar kunnen aanvullen, in het belang van de klant!”, aldus Igor Driessen, manager sales & intermediaire zaken bij Obvion.

De komende jaren blijft de stichting Actief Klantbeheer aanjagen en het gesprek tussen de verschillende spelers in de keten faciliteren. Met onze stichting streven we ernaar om actief klantbeheer als een permanent punt op de agenda te krijgen: om de financiële gezondheid en rust van onze klanten te vergroten! . Met de groeiende aandacht voor digitalisering én de juiste invulling van de zorgplicht lijken er nog genoeg mooie kansen aan de horizon te liggen.

Gouden Lotus Award Klantbeheer

Op donderdag 10 oktober werd tijdens Hypovak voor het eerst een Gouden Lotus Award Klantbeheer uitgereikt. De award ging naar ABN Amro.  Ook werden Obvion en Florius genomineerd voor deze award. Mark Groenendijk, manager Intermediaire Distributie bij ABN Amro: "Mooi om te zien dat met Obvion als een van de medeoprichters en Florius als nieuw lid van de stichting, de stichtingleden bij adviseurs gezien worden als ambassadeurs van dit thema.”

Tekst door Marcel Steenhuis, Manager Marketing & Communicatie bij ABN Amro Bank.

 

 

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Berend Tooms - Tooms Beheer 1 november 2024

Actief klantbeheer, ik lees het ook nu weer, staat op de plaatsen 1 tot zeker 3 “hypotheken”, daarna een hele tijd niets en dan misschien iets over verzekeringen? Ik vermoed ook dat “kleine” kantoren meer met andere business bezig zijn en van daaruit, als ze er al iets mee doen, hypotheek meenemen. Weten vaak al meer van hun klanten door intensiever contact (en onderhoud) over/op allerlei andere producten en adviezen. Als de focus hypotheek blijft zal serieus overwogen moeten worden om de club op te heffen.

Meer over
Mensen met een beperking meer baankansen geven

Mensen met een beperking meer baankansen geven

Ruim de helft van de Nederlandse bevolking (vijftien tot 65 jaar) kampt met een beperking en heeft hierdoor moeite om werk te vinden, stelt ABN Amro in haar rapport...

VVP Advies Award 2024 voor toekomstbouwer du Gardijn

VVP Advies Award 2024 voor toekomstbouwer du Gardijn

Het advieskantoor du Gardijn is de publiekswinnaar van de VVP Advies Award 2024. Het kantoor kreeg de meeste stemmen in de finaleronde dinsdagmiddag. Nieuw in...

VVP Advies Award 2024: uw stem telt!

VVP Advies Award 2024: uw stem telt!

Ga op 1 oktober om 16.00 uur naar www.adviesawards.nl en bepaal mee wie van de drie finalisten de VVP Advies Award 2024 wint! Uw stem telt, dus laat haar niet...

Obvion breidt duurzaamheidskorting uit

Obvion breidt duurzaamheidskorting uit

Voortaan kunnen klanten van Obvion met een woning met energielabel B of hoger duurzaamheidskorting op hun hypotheek ontvangen. Dit was voorheen vanaf energielabel...

Obvion versterkt aanbod voor nieuwbouwers

Obvion versterkt aanbod voor nieuwbouwers

Obvion biedt één jaar extra rentevergoeding voor het bouwdepot en één jaar extra looptijd bij het bouwdepot en overbruggingskrediet....

Nieuwe Obvion Walk slaat aan

Nieuwe Obvion Walk slaat aan

Er stonden meer dan 1.500 deelnemers aan de start van de zesde editie van de Obvion Run in Heerlen en omgeving. Dit jaar was er niet alleen veel enthousiasme voor...

Halve finale Advies Award 2024 in beeld…

Halve finale Advies Award 2024 in beeld…

De drie finalisten van de Advies Award 2024 zijn bekend. Van de spannende halve finale, die 4 september bij gastheer BHB Dullemond werd gehouden, heeft Jeffrey Korte...

Wij Zijn Loek op weg naar de finale van de VVP Advies Award

Wij Zijn Loek op weg naar de finale van de VVP Advies Award

Wij Zijn Loek (winnaar in de categorie Niche) is één van de drie finalisten van de VVP Advies Award 2024. De finale, die op 1 oktober plaatsvindt...

"Wees de best mogelijke adviseur voor je relaties" (Actief Beheer Ronde van Nederland, slotetappe)

"Wees de best mogelijke adviseur voor je relaties" (Actief Beheer Ronde van Nederland, slotetappe)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem van Helder Beheerd en trainer & consultant bij Blinqx zoekt het uit! En dat doet hij actief!...

Du Gardijn op weg naar de finale van de VVP Advies Award

Du Gardijn op weg naar de finale van de VVP Advies Award

Du Gardijn (winnaar in de categorie Zakelijk Advies, is één van de drie finalisten van de VVP Advies Award 2024. De finale, die op 1 oktober plaatsvindt...