Actief Klantbeheer bij grotere advieskantoren meer dagelijkse kost
Met name kleine advieskantoren besteden minder aandacht aan Actief Klantbeheer. Bij grote kantoren is Actief Klantbeheer wel dagelijkse kost, zo ook bij de early adapters. Duurzaamheid en verlenging zijn de belangrijkste gespreksstarters en het verdienmodel is de grootste uitdaging voor advieskantoren. Dit blijkt uit het derde onderzoek van de Stichting Actief Klantbeheer.
De onderzoeksresultaten kwamen tot stand door bij verschillende advieskantoren uit te vragen hoe zij de organisatie van hun klantbeheer hebben ingericht, hoe groot het belang van juiste data is en welke gespreksonderwerpen het meest terugkomen in het beheergesprek. Actief Klantbeheer blijft voor advieskantoren een belangrijk onderwerp, maar met name kleine advieskantoren doen een stap terug in vergelijking met eerdere onderzoeken.
In 2021 deed de Stichting Actief Klantbeheer voor het eerst onderzoek naar de staat van actief beheer onder adviseurs in Nederland. Toen stond Actief Klantbeheer bij het merendeel van de advieskantoren nog op een laag pitje. Na een opleving in 2022waarin we zagen dat kantoren actiever werden door een rustigere periode op de hypotheekmarkt, zijn de resultaten in het algemeen toch weer iets teruggezakt in het laatste onderzoek. De aantrekkende huizenmarkt is een belangrijke oorzaak dat kantoren minder aandacht hebben voor de bestaande portefeuille. Naast de grootte van kantoren valt ook het verschil in type intermediairs op: pure hypotheekadvieskantoren gaven het onderwerp minder aandacht dan kantoren die een bredere dienstverlening aanbieden.
Ook dit keer gaven adviseurs terug dat in beheergesprekken duurzaamheid het belangrijkste onderwerp van gesprek is. Daarnaast is renteverlenging aan een opmars bezig, na in 2022 licht gedaald te zijn in populariteit. Wat opvalt is de verscheidenheid aan thema’s, waarbij een gesprek over verzekeringen vaker genoemd wordt dan voorgaande jaren.
Het gebrek aan inzicht en vaardigheden verdwijnt langzaam maar zeker als bottleneck naar de achtergrond. In het delen van (bron)data heeft de hypotheekketen stappen gezet, zo laten de deelnemers weten. Het inrichten van een verdienmodel rond klantbeheer blijft de belangrijkste uitdaging bij veel kantoren. De keuze voor het verdienmodel is voor veel advieskantoren nog een zoektocht naar wat bij hen én bij hun klanten past.
Rondetafels over Actief Klantbeheer
Om beter inzicht te krijgen in de verhalen achter de resultaten, organiseerde de stichting het afgelopen jaar verschillende rondetafels in het hele land. Hier gingen onafhankelijke adviseurs samen met verschillende geldverstrekkers in gesprek over de beste aanpak van Actief Klantbeheer in hun dagelijkse praktijk. De bijeenkomsten leverden zonder uitzondering waardevolle inzichten en ideeën op voor alle partijen. Allereerst voor de aanwezige adviseurs, die veel van elkaar leerden over met name hoe actief beheer om te zetten in een verdienmodel. Daarnaast konden de aanwezige geldverstrekkers de resultaten toetsen in de praktijk en haalden ze waardevolle inzichten op over wat nu echt belangrijk is voor adviseurs.
“Ook het actief beheren van hypotheken van klanten doen we bij Obvion samen met de adviseur. Het delen van hypotheekdata en aanreiken van advieskansen zijn enkele voorbeelden van deze samenwerking. De rondetafelgesprekken dragen bij aan het nog beter begrijpen hoe we de samenwerking met de adviseur kunnen inrichten en elkaar kunnen aanvullen, in het belang van de klant!”, aldus Igor Driessen, manager sales & intermediaire zaken bij Obvion.
De komende jaren blijft de stichting Actief Klantbeheer aanjagen en het gesprek tussen de verschillende spelers in de keten faciliteren. Met onze stichting streven we ernaar om actief klantbeheer als een permanent punt op de agenda te krijgen: om de financiële gezondheid en rust van onze klanten te vergroten! . Met de groeiende aandacht voor digitalisering én de juiste invulling van de zorgplicht lijken er nog genoeg mooie kansen aan de horizon te liggen.
Gouden Lotus Award Klantbeheer
Op donderdag 10 oktober werd tijdens Hypovak voor het eerst een Gouden Lotus Award Klantbeheer uitgereikt. De award ging naar ABN Amro. Ook werden Obvion en Florius genomineerd voor deze award. Mark Groenendijk, manager Intermediaire Distributie bij ABN Amro: "Mooi om te zien dat met Obvion als een van de medeoprichters en Florius als nieuw lid van de stichting, de stichtingleden bij adviseurs gezien worden als ambassadeurs van dit thema.”
Tekst door Marcel Steenhuis, Manager Marketing & Communicatie bij ABN Amro Bank.
Reactie toevoegen
Reacties
Berend Tooms - Tooms Beheer 1 november 2024
Actief klantbeheer, ik lees het ook nu weer, staat op de plaatsen 1 tot zeker 3 “hypotheken”, daarna een hele tijd niets en dan misschien iets over verzekeringen? Ik vermoed ook dat “kleine” kantoren meer met andere business bezig zijn en van daaruit, als ze er al iets mee doen, hypotheek meenemen. Weten vaak al meer van hun klanten door intensiever contact (en onderhoud) over/op allerlei andere producten en adviezen. Als de focus hypotheek blijft zal serieus overwogen moeten worden om de club op te heffen.
Meer over
Actief klantbeheer is dat de klant zich gezien en gehoord voelt
Actief klantbeheer stond de voorbije jaren weer meer op het netvlies van adviseurs, maar dreigt door de (hypotheek)drukte weer naar de achtergrond te verdwijnen....
"Arbeidsrelaties kritisch bezien op schijnzelfstandigheid"
Werkgevers in alle sectoren doen er volgens ABN Amro goed aan het aantal werkzame zzp’ers en de voorwaarden waaronder zij werken kritisch te bekijken. Vragen...
Klanten Obvion met laag energielabel krijgen 1.000 euro voor isoleren woning
Obvion gaat bestaande hypotheekklanten met een woning met energielabel G en F helpen verduurzamen door hen een Energiebespaarpakket te bieden. Dit bestaat uit een...
ABN Amro introduceert Pensioenbeleggen
ABN Amro heeft voor werkenden en zzp'ers Pensioenbeleggen gelanceerd. Uit onderzoek blijkt dat bijna de helft van de zzp’ers in Nederland (te) weinig maatregelen...
Lage inkomens maken nauwelijks gebruik van fondsen voor kinderen
Bijna de helft (44%) van de gezinnen met een inkomen onder of net boven het bijstandsniveau doet geen beroep op maatschappelijke fondsen om hen te ondersteunen bij...
Praktijktips Marco Kok: begin vandaag met actief klantbeheer
VVP vraagt sprekers en kennispartners van de VVP Ondernemersdag op 4 december naar ondernemersuitdagingen en praktijktips. Dit keer Marco Kok (KOK Advies). Kok is...
Michiel van Vugt: blijf adviseur!
“Blijf adviseur! Het kan verleidelijk zijn om te leveren waar een klant om vraagt en het daarbij te laten. Zeker in tijden van drukte is dat ook te verklaren....
Actief Klantbeheer Wegwijzer voor adviseurs
Na de Actief Klantbeheer Wegwijzer voor aanbieders ls nu de Wegwijzer voor adviseurs verschenen. Verschillende partijen uit de financiële sector hebben alle...
Woningmarkt is en blijft zeer gespannen
ABN Amro verhoogt haar ramingen stijging woningprijzen voor 2024 van 7,5 naar 8,5 procent en voor 2025 van vijf naar zeven procent. De prijzen worden opgedreven...
VVP Ondernemersdag praktijktips Michiel van Vugt: blijf adviseur
VVP vraagt sprekers en kennispartners van de VVP Ondernemersdag op 4 december naar ondernemersuitdagingen en praktijktips. Michiel van Vugt (NNEK, Stichting Actief...