Actief klantbeheer is dat de klant zich gezien en gehoord voelt

Verslag kennissessie Blinqx

Actief klantbeheer stond de voorbije jaren weer meer op het netvlies van adviseurs, maar dreigt door de (hypotheek)drukte weer naar de achtergrond te verdwijnen. Ten onrechte, aldus Michiel van Vugt (Stichting Actief Klantbeheer) tijdens de door Blinqx Verzekering & Hypotheek geadopteerde kennissessie op de VVP Ondernemersdag 4 december. Klanten die actief worden begeleid zijn volgens Van Vugt in alle opzichten beter af.

Van Vugt is voorzitter van de Stichting Actief Klantbeheer, een door veel partijen uit met name de hypotheekhoek gedragen organisatie die actief klantbeheer door adviseurs stimuleert.

Michiel voerde zijn schoonmoeder op, die als apothekersassistente heeft gewerkt. Op enig moment kreeg zij als gevolg van het vele staan fysieke klachten, maar ze had nog drie jaar te gaan tot aan haar pensionering. Van Vugt: “Zij vroeg zich af of zij eerder kon stoppen met werken. Maar haar adviseur sprak zij alleen als de rentevaste periode van de hypotheek afliep. Toch een afspraak gemaakt en wat bleek? Mijn schoonmoeder kon dankzij de overwaarde eerder stoppen en ging er zelfs slechts een paar tientjes per maand op achteruit. Maar wat nou als de adviseur tien jaar eerder had gebeld? Misschien had ze dan wel al eerder kunnen stoppen.”

Actief klantbeheer betekent simpelweg dat de adviseur zijn klanten beter bedient. Toch pakken nog lang niet alle adviseurs actief klantbeheer op. Van Vugt: “Ergens zien zij wel de belofte van actief klantbeheer, tegelijkertijd geven adviseurs aan er geen tijd voor te hebben, dat het ontbreekt aan klantgegevens, dat met actief klantbeheer geen geld te verdienen is.”

Maar ondertussen doen adviseurs hun klanten dus tekort, aldus Van Vugt. Een adviseur in de zaal zei dat zijn kantoor wel aan actief klantbeheer doet maar vooral uit oogpunt van de nazorgplicht. Die plicht wil Van Vugt niet uitvlakken, maar hij meende: “De AFM zou eigenlijk niet nodig moeten zijn. We moeten het met elkaar goed doen.”

Actief klantbeheer zou volgens Van Vugt gewoon onderdeel van je beroepseer moeten zijn. Van Vugt: “Wat is ons vak? Wat willen wij eigenlijk brengen? Financiële rust. Het gaat er ook niet om waarom je belt. Je laat zien dat je in de klant geïnteresseerd bent; ik ben er voor je. Actief klantbeheer is dat de klant zich gezien en gehoord voelt. Je moet het wel blijven doen; actief klantbeheer is doorlopend. Dus ga elk jaar weer opnieuw met de klant rond de tafel.”

Maak een selectie

Vaak wordt beweerd dat actief klantbeheer geen verdienmodel kent. In de beleggingswereld, zo liet Van Vugt (werkzaam bij NNEK) zien, zorgt actieve begeleiding aantoonbaar tot betere rendementen. Maar ook in andere situaties profiteert de klant van actief klantbeheer. Van Vugt: “Ga in je bestand op zoek naar de klanten voor wie actief klantbeheer interessant is. Deze klanten zijn heus wel bereid om voor actief klantbeheer te betalen. Want ze worden er beter van.”

Het was geen toeval dat Blinqx Verzekering & Hypotheek juist deze sessie adopteerde; goede automatisering is cruciaal bij actief klantbeheer. FinRust is een van de bedrijven die inmiddels varen onder de Blinqx-vlag. Mede-oprichter Marco Kok (tevens financieel adviseur) vertelde plenair dat zijn kantoor jaarlijks een mail aan klanten stuurt met in de kern de vraag: is er iets in uw situatie veranderd of gaat er binnenkort iets veranderen? Kok: "Zelfs als de datakwaliteit nog niet op orde is, kun je ermee aan de slag. Dus maak het niet moeilijker dan het is en begin gewoon."

Foto van links naar rechts Erwin Vonk, Michiel van Vugt, Erik Berends, Thomas van den Broek, Jos van Driesum, Dirk van Haarlem en Marco Kok. (Beeld: Jari Mulder)

Reactie toevoegen

 
Meer over
Hoe staat u ervoor op het gebied van actief klantbeheer?

Hoe staat u ervoor op het gebied van actief klantbeheer?

Wilt u weten hoe u ervoor staat op het gebied van actief klantbeheer, ook ten opzichte van uw collega’s, en wilt u meer inzicht? Heeft u uw plan al klaar voor...

Vitaal instrument voor financieel welzijn

Vitaal instrument voor financieel welzijn

(Michiel van Vugt, Stichting Actief Klantbeheer, in VVP-special Slimmer Adviseren 2025) Vroeger zat de financieel adviseur naast de burgemeester langs de intocht...

Steeds meer inzicht in Actief Klantbeheer bij financieel adviseurs

Steeds meer inzicht in Actief Klantbeheer bij financieel adviseurs

Uit een analyse van 15.000 geverifieerde klantreviews op Advieskeuze blijkt dat 61,7 procent van de adviezen aan nieuwe klanten wordt gegeven, terwijl 38,3 procent...

Winnaars VVP Advies Awards 2025: Boidin, De Goede, PMP en Gewoon bij Saskia

Winnaars VVP Advies Awards 2025: Boidin, De Goede, PMP en Gewoon bij Saskia

De vier winnaars van de VVP Advies Awards 2025 zijn: Gewoon bij Saskia (categorie Starters), PMP Duurzaam Verzekeren (Categorie Kleine kantoren), De Goede Financieel...

Grande Finale Advies Award 2025 in beeld

Grande Finale Advies Award 2025 in beeld

Bekijk de video-impressie van Jeffrey Korte van de Grande Finale van de VVP Advies Award 2025 in de Rijkskwekerij te Baarn, de meest duurzame eventlocatie van Nederland. [object...

VVP-special Slimmer Adviseren: maak nu de juiste keuzes!

VVP-special Slimmer Adviseren: maak nu de juiste keuzes!

In de VVP-special Slimmer Adviseren 2025 volop praktijktips om slimmer te adviseren. Met als doel uiteraard als adviseur meer tijd en persoonlijke aandacht voor...

Zelf aan de knoppen om advieskansen te pakken

Zelf aan de knoppen om advieskansen te pakken

(Partner in kennis Florius in VVP-special Slimmer Adviseren 2025) Actief klantbeheer is al langer een onderwerp waarbij zowel adviseurs als geldverstrekkers ambitieuze...

Hogere klantwaardering

Hogere klantwaardering

(Uit VVP-special Slimmer Adviseren 2025) “Slimmer Adviseren leidt tot waardevoller klantcontact en dus hogere klantwaardering”, aldus Marco Kok van...

VVP Ondernemersdag kennissie ARAG: gebruik AI met beleid

VVP Ondernemersdag kennissie ARAG: gebruik AI met beleid

Ernaar gevraagd bleken de meeste deelnemers aan de kennissessie van ARAG op de VVP Ondernemersdag 2025 al met AI en dan speciaal generatieve AI in de weer te zijn....

VVP Ondernemersdag kennissessie Avéro Achmea: duurzaamheid loont

VVP Ondernemersdag kennissessie Avéro Achmea: duurzaamheid loont

Duurzaamheid loont, zo blijkt uit de praktijk. Er zijn veel uitdagingen. Ga het gesprek aan met partners én klanten om tot verzekerbare oplossingen te komen....