Adfiz: aandacht voor breed advies in plaats van productadvies
In zijn maandcolumn pleit Adfiz-directeur Enno Wiertsema voor eerherstel van het idee van breed advies. Wiertsema: “Eind vorig jaar ontvouwde de AFM in een Interpretatie informeren en adviseren haar nieuwe kijk op het onderscheid tussen ‘informeren’ en ‘adviseren’ in de zin van de Wft. Kort gezegd komt het erop neer dat de AFM in de nieuwe interpretatie de definitie van adviseren beperkt tot het doen van een aanbeveling voor een nieuw financieel product. Het beroepsmatig aanbevelen van een aanpassing of verlenging van een bestaand product wordt voortaan geschaard onder de noemer ‘informeren’. Ik kan daar met mijn hoofd niet bij; ik snap werkelijk niet hoe een toezichthouder die de mond vol heeft van consumentenbescherming, diezelfde consument zo aan zijn lot over laat.
“Wat is dan wel verstandig? Dat is niet zo ingewikkeld, de AFM heeft het in ieder geval zo’n negen jaar geleden al eens bedacht: aandacht voor breed advies in plaats van productadvies. Want waar informeren slechts vrijblijvend van aard is, kent adviseren (en daarmee de adviseur) een activerende en disciplinerende werking. Dat advies moeten we dus stimuleren en de juiste aandacht geven. De drempels die er zijn moeten geslecht worden. En ja, dat kost geld. Maar uiteindelijk zal het de maatschappij veel meer opleveren dan het nu kost. Maar de present-bias frustreert niet alleen verstandige keuzes van consumenten zonder adviseur, dat doet het ook bij beleidsmakers zonder adviseur.”
Reactie toevoegen
Reacties
Paul van Brederode - Van Brederode Financieel Adviseurs 5 april 2022
Vorig jaar kwam een AFM delegatie bij ons op kantoor. Ik heb het ook met ze over 'informeren' gehad. Heb ze uitgelegd dat er in de wetgeving een tekortkoming is, omdat er alleen gesproken wordt over adviseren en bemiddelen. Daar aan vooráfgaande (en tussendoor) is er een fase van informeren, de klant wijzen op tekortkomingen, "je hebt dit niet" of "je moet misschien hier of daar aan denken". Daar wordt niet voor wordt betaald door de klant. Hun antwoord was: 'Maar u kunt toch voor uw advies een declaratie sturen, dus waar zit het probeem dan?' Nou ja, het probleem is dat informeren VOOR adviseren komt en het NA informeren lang niet altijd TOT adviseren komt. En wie gaat dat informeren dan betalen? Dat wisten ze niet. Ik wel, dat is de adviseur zelf. En ziedaar, waarom worden er nauwelijks nog uitvaart- risico- en aov-verzekeringen gesloten? Omdat je 10/20 keer moet informeren zonder dat de klant aansluitend advies wil en dan ook nog voor die ene keer dat je wél mag adviseren en bemiddelen, dat voor een habbekrats moet doen omdat de consument alles 'te duur' vindt. En nu kan iedereen dus óók nog een portefeuille beheren en 'informeren' (adviseren over hetzelfde product) zonder enige vakbekwaamheid, als je het maar niet over een nieuw product hebt. Mee eens Enno, ik snap er ook helemaal niks meer van. Waarom al die PE nog?
Edwin nijenhuis - LINIE Financial Consultancy 5 april 2022
Je vraagt je af wie de interne criticus is bij de AFM, die deze beperkte opvatting uit de hoofden van de AFM-ers praat? Is daar voldoende interne kritiek en zelfreflectie? In de jaarlijkse MMAB wordt mij gevraagd de omzet per financiële productcategorie te specificeren, om aan het eind een controlevraag te ontvangen of de totale omzet wel klopt met de omzetten per productcategorie. Hoezo integraal advies en beheer en nazorg in klant's financiële planning beprijzen? Het lijkt er op dat de AFM (sponsored by us) in het MMAB bezig is haar eigen provisie-inkomsten veilig te stellen en nog steeds acteert vanuit productgerichte omzet i.p.v. klantgerichte omzet en dienstverlening. Oh ja, voor enkel informeren heb je geen Wft-vergunning nodig ...
Adfiz: kennisportaal Actieve Provisietransparatie geüpdatet
Per 1 juli 2024 geldt de verplichte actieve transparantie bij nieuwe schadeverzekeringen voor particulieren. Adfiz heeft haar kennisportaal Actieve Provisietransparantie...
Open norm transparantieregels geeft ruimte
(Adfiz in Ken je vak!, VVP 3-2024) Per 1 juli 2024 geldt de verplichte actieve transparantie bij nieuwe schadeverzekeringen voor particulieren. Adviseurs moeten...
Exacte provisie op offerte nog niet bij alle schadeverzekeraars
Adfiz heeft schadeverzekeraars gevraagd vanaf welke datum hun offerteprogrammatuur de mogelijkheid biedt om de exacte provisie op de offerte te vermelden. Van een...
Roger van der Linden: het adviesvak is intrinsiek van grote maatschappelijke betekenis
"Wij adviseurs weten al lang dat de waarde van ons advies niet alleen van materiële, financiële aard is. Maar dat de waarde van financieel advies vooral...
Adfiz springt al 115 jaar in de bres voor alle financieel adviseurs van Nederland. Met een ideale mix van wijsheid en innovatievermogen. Van harte gefeliciteerd...
De geschiedenis van Adfiz voert naar 1909. Toen ontstond de Bond van Verenigingen van Vertegenwoordigers van Verzekeringsmaatschappijen in Nederland, kortweg Bond...
Maatschappelijke meerwaarde vergroten, sector blijven ontwikkelen, doorbouwen aan de vereniging. Dat zijn de grondslagen van het Adfiz Meerjarenplan 2024-2027. Adfiz:...
Adfiz ondersteunt haar leden (en vaak ook niet-leden) met raad en daad, zoals nu met een rekenbox fijnmazig gemiddelde. Immers, vanaf 1 juli is actieve provisietransparantie...
Gesprekshandvatten voor duurzaam financieel advies aan het MKB
Duurzame ontwikkeling is één van de grote uitdagingen waar Nederland voor staat. Financieel adviseurs kunnen hierin volgens Adfiz een grote bijdrage...
Nieuw in VVP in 2024: de redactie legt een vraag voor aan ChatGPT en laat vervolgens een deskundige van vlees en bloed op het antwoord reageren. In VVP 2 is de prompt:...