Adfiz: "Adviesbegrip juist wél uitbreiden"
Anders dan de minister vindt Adfiz dat het adviesbegrip juist wel (weer) moet worden uitgebreid naar de beheerfase. Adfiz: "Eind 2021 kwam de AFM met een nieuwe interpretatie, waarbij het begrip advies alleen slaat op een nieuw af te sluiten financieel product. Doordat het Wft-begrip voor advisering op dit moment geen betrekking heeft op de beheerfase, kan de consument er in de beheerfase niet op vertrouwen dat wettelijke maatregelen en toezichtregels die voor de (Wft-)advisering gelden, ook van toepassing zijn op 'adviezen' in de beheerfase. Dit is natuurlijk enorm verwarrend voor een consument: waarom gelden kwaliteitswaarborgen wel voor het afsluiten van een complex financieel product, maar gelden deze waarborgen niet meer tijdens de beheerfase?
"En dat terwijl de gevolgen van verkeerde beslissingen en inschattingen over complexe financiële producten tijdens de beheerfase enorme impact kunnen hebben. Denk aan een arbeidsongeschiktheidsverzekering, een hypotheek of een overlijdensrisicoverzekering die niet vakkundig wordt doorgelicht als er zich wijzigingen in bepaalde levensfasen voordoen, bijvoorbeeld het krijgen of juist verliezen van een partner, het krijgen van kinderen, een nieuwe baan etc. Als het Wft adviesbegrip niet voor de beheerfase geldt, kan een consument een gepersonaliseerde reclame-uiting aanzien voor advies. Dit leidt gegarandeerd tot brokken. Vandaar dat wij voorstander zijn van uitbereiding van het adviesbegrip naar de beheerfase."
.
Reactie toevoegen
Reacties
Richard Meinders - SVC Groep 24 oktober 2023
Naar mijn mening worden de belangen van klanten al voldoende beschermd door de privaatrechtelijke zorgplicht. Uit de jurisprudentie blijkt dat advies hier veel ruimer wordt geïnterpreteerd dan in de Wft. Ik sluit mij dan ook aan bij de stelling van Paul Schoo
Paul Schoo - Platter-Schoo FD 24 oktober 2023
Op zich een onzinnige stelling van Adfiz. Alleen de toezichtregels zijn niet van toepassing, maar de wettelijke zorgplicht en zorgvuldigheid is wel van toepassing (Boek 7 Artikel 401 (7:401 BW) Goed opdrachtnemer: De opdrachtnemer moet bij zijn werkzaamheden de zorg van een goed opdrachtnemer in acht nemen). Alleen ligt dat binnen de eigen verantwoordelijkheid van de adviseur hoe hij daar mee omgaat. De rechter zal daar op corrigeren indien nodig. Deze acht ik onpartijdiger dan het Kifid of de de AFM. Die twee eten immers uit de ruif van de verzekeraars en het intermediair.
Meer over
Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst
Adfiz-voorzitter Roger van der Linden reikte vorige week de Adfiz-publicatie 'Watersnood in de Valckenborgh' over de watersnood in 2021 uit aan burgemeester Daan...
Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever
Voor het komende jaar 2024, aldus de Adfiz Nieuwjaarspeiling, verwachten zo’n 25 procentpunt meer kantoren een groei te noteren dan de realisatie over 2023....
Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.
De regels voor actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli 2024. De wetswijziging is gepubliceerd in de Staatscourant. Vanaf 1 juli dienen adviseurs de consument...
Dit jaar ‘trakteerde’ Adfiz tijdens haar nieuwjaarsbijeenkomst de aanwezigen op een powerspeech van Ben 'Tyler' Tiggelaar, expert in leiderschap, verandering...
"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"
De GoedIdee VoogdijVerzekerd, een nieuw product van Dazure dat er onder meer voor zorgt dat kinderen goed verzorgd achterblijven na het overlijden van de ouder(s),...
Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek
Nationale-Nederlanden werd in alle vier categorieën (duurzame ontwikkeling, klantbelang, ketenefficiency en verzekerbaarheid) van het Adfiz Prestatie Onderzoek...
TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV
"Yes! Voor de tweede keer op rij. Winnaar van het Adfiz prestatie onderzoek. De award ketenefficiëncy", aldus Michiel Meijer, commercieel directeur TAF. "Super...
Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier
"Geweldige erkenning voor onze continue drive voor innovatie en duurzaamheid!", aldus Karin Polman, directeur Florius, winnaar in de categorie 'Duurzame ontwikkeling'...
VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.
"Als ik vandaag met leden spreek dan is de meest gehoorde klacht de enorme tijd die verloren gaat aan het voldoen aan regels en aan administratieve verplichtingen....
Aan de slag met provisietransparantie
(Adfiz in Ken je vak! VVP 6-2023) Adfiz biedt uitgebreide ondersteuning bij de implementatie van actieve provisietransparantie. Na jaren van discussie met de...