Adfiz, Aplaza en SIVI roepen adviseur op fouten in berichten te melden

Peter Mols 2024

Adfiz, Aplaza en SIVI roepen adviseurs op om melding te maken van fouten in berichten. Op die manier kan de verwerking van berichten in de administratie van adviseurs verbeteren. ""Binnen de intermediaire distributie gaan jaarlijks honderden miljoenen digitale berichten en documenten van verzekeraars en serviceproviders naar adviseurs. Ondanks alle inspanningen van de verzenders ondervinden adviseurs nog steeds onnodige problemen bij de verwerking van die berichten in hun administratie."

Iedere adviseur weet dat kleine fouten in het berichtenverkeer tot grote problemen kunnen leiden met tijdrovende handmatige handelingen als consequentie. "Of het nu gaat om een ontbrekend gegeven, een verkeerde proces- of documentcode of simpelweg foutieve data: het zorgt ervoor dat de administratiesoftware van de adviseur de berichten niet meer geautomatiseerd kan verwerken. De adviseur moet deze berichten dan handmatig verwerken en/of corrigeren. Dat leidt tot kosten, verhoogt de kans op fouten en gaat ten koste van de efficiency binnen de intermediaire keten. Terwijl het onnodig is", aldus Adfiz, Aplaza en SIVI.

Waar Adfiz en SIVI eerder al een meldingsformulier voor fouten hebben ontwikkeld, heeft Aplaza nu ook een eigen meldingsproces ingericht. In dit proces spelen softwareleveranciers een belangrijke rol.

Peter Mols, directeur SIVI: “Tijdens reguliere overleggen van SIVI met Adfiz en Aplaza bleek dat ook bij Aplaza met enige regelmaat meldingen binnenkwamen van adviseurs die problemen hadden met het verwerken van berichten van verzekeraars en serviceproviders. Daarop hebben we het besluit genomen om de ontvangen meldingen te bundelen en deze in gezamenlijkheid onder de aandacht van verzenders te brengen. Samen bereiken we meer, meer awareness, meer verbeteringen, minder fouten in berichten voor adviseurs!”

SIVI verwerkt alle ontvangen meldingen (inclusief de meldingen via Aplaza) in een Dashboard. Naast een overzicht van de soorten meldingen, geeft het dasboard inzicht of meldingen zijn afgehandeld en hoelang meldingen openstaan. Eén keer per twee maanden actualiseert SIVI het Dashboard.

Adfiz-directeur Enno Wiertsema: “Waar verzekeraars en serviceproviders in het verleden begrijpelijkerwijs aangaven dat ze niet voor één foutmelding hun hele werkwijze konden aanpassen, zien we verandering in de focus van verzenders. Eén melding betekent immers niet dat het ook maar op één plek misgaat. Het loont daarom voor een adviseur om te melden.”

Reactie toevoegen

 
Roger van der Linden: het adviesvak is intrinsiek van grote maatschappelijke betekenis

Roger van der Linden: het adviesvak is intrinsiek van grote maatschappelijke betekenis

"Wij adviseurs weten al lang dat de waarde van ons advies niet alleen van materiële, financiële aard is. Maar dat de waarde van financieel advies vooral...

VVP feliciteert Adfiz

VVP feliciteert Adfiz

Adfiz springt al 115 jaar in de bres voor alle financieel adviseurs van Nederland. Met een ideale mix van wijsheid en innovatievermogen. Van harte gefeliciteerd...

Van verkoper naar adviseur

Van verkoper naar adviseur

De geschiedenis van Adfiz voert naar 1909. Toen ontstond de Bond van Verenigingen van Vertegenwoordigers van Verzekeringsmaatschappijen in Nederland, kortweg Bond...

Adfiz Meerjarenplan 2024-2027

Adfiz Meerjarenplan 2024-2027

Maatschappelijke meerwaarde vergroten, sector blijven ontwikkelen, doorbouwen aan de vereniging. Dat zijn de grondslagen van het Adfiz Meerjarenplan 2024-2027. Adfiz:...

Rekenbox fijnmazig gemiddelde

Rekenbox fijnmazig gemiddelde

Adfiz ondersteunt haar leden (en vaak ook niet-leden) met raad en daad, zoals nu met een rekenbox fijnmazig gemiddelde. Immers, vanaf 1 juli is actieve provisietransparantie...

Gesprekshandvatten voor duurzaam financieel advies aan het MKB

Gesprekshandvatten voor duurzaam financieel advies aan het MKB

Duurzame ontwikkeling is één van de grote uitdagingen waar Nederland voor staat. Financieel adviseurs kunnen hierin volgens Adfiz een grote bijdrage...

ChatGPT versus Enno Wiertsema

ChatGPT versus Enno Wiertsema

Nieuw in VVP in 2024: de redactie legt een vraag voor aan ChatGPT en laat vervolgens een deskundige van vlees en bloed op het antwoord reageren. In VVP 2 is de prompt:...

Omdenken centraal op lustrumevent Adfiz

Omdenken centraal op lustrumevent Adfiz

Berthold Gunster, grondlegger van Omdenken, is de keynote spreker op het Adfiz-lustrumevent dat op 13 juni 2024 plaatsvindt in theater Flint in Amersfoort. Gunster...

Adfiz in Q&A actieve provisietransparantie: term provisie niet verplicht

Adfiz in Q&A actieve provisietransparantie: term provisie niet verplicht

Adfiz heeft een Q&A actieve provisietransparantie gepubliceerd. Een van de vragen waar het document op ingaat, is of het verplicht is de term provisie te gebruiken....

Adfiz hekelt ingreep CZ bij provisie

Adfiz hekelt ingreep CZ bij provisie

Adfiz vindt het ongehoord dat CZ zich “zo ingrijpend bemoeit met de adviespraktijk van onafhankelijke financieel adviseurs dat in detail wordt voorgeschreven...