Adfiz, Aplaza en SIVI roepen adviseur op fouten in berichten te melden

Adfiz, Aplaza en SIVI roepen adviseurs op om melding te maken van fouten in berichten. Op die manier kan de verwerking van berichten in de administratie van adviseurs verbeteren. ""Binnen de intermediaire distributie gaan jaarlijks honderden miljoenen digitale berichten en documenten van verzekeraars en serviceproviders naar adviseurs. Ondanks alle inspanningen van de verzenders ondervinden adviseurs nog steeds onnodige problemen bij de verwerking van die berichten in hun administratie."
Iedere adviseur weet dat kleine fouten in het berichtenverkeer tot grote problemen kunnen leiden met tijdrovende handmatige handelingen als consequentie. "Of het nu gaat om een ontbrekend gegeven, een verkeerde proces- of documentcode of simpelweg foutieve data: het zorgt ervoor dat de administratiesoftware van de adviseur de berichten niet meer geautomatiseerd kan verwerken. De adviseur moet deze berichten dan handmatig verwerken en/of corrigeren. Dat leidt tot kosten, verhoogt de kans op fouten en gaat ten koste van de efficiency binnen de intermediaire keten. Terwijl het onnodig is", aldus Adfiz, Aplaza en SIVI.
Waar Adfiz en SIVI eerder al een meldingsformulier voor fouten hebben ontwikkeld, heeft Aplaza nu ook een eigen meldingsproces ingericht. In dit proces spelen softwareleveranciers een belangrijke rol.
Peter Mols, directeur SIVI: “Tijdens reguliere overleggen van SIVI met Adfiz en Aplaza bleek dat ook bij Aplaza met enige regelmaat meldingen binnenkwamen van adviseurs die problemen hadden met het verwerken van berichten van verzekeraars en serviceproviders. Daarop hebben we het besluit genomen om de ontvangen meldingen te bundelen en deze in gezamenlijkheid onder de aandacht van verzenders te brengen. Samen bereiken we meer, meer awareness, meer verbeteringen, minder fouten in berichten voor adviseurs!”
SIVI verwerkt alle ontvangen meldingen (inclusief de meldingen via Aplaza) in een Dashboard. Naast een overzicht van de soorten meldingen, geeft het dasboard inzicht of meldingen zijn afgehandeld en hoelang meldingen openstaan. Eén keer per twee maanden actualiseert SIVI het Dashboard.
Adfiz-directeur Enno Wiertsema: “Waar verzekeraars en serviceproviders in het verleden begrijpelijkerwijs aangaven dat ze niet voor één foutmelding hun hele werkwijze konden aanpassen, zien we verandering in de focus van verzenders. Eén melding betekent immers niet dat het ook maar op één plek misgaat. Het loont daarom voor een adviseur om te melden.”
Reactie toevoegen
Slimmer adviseren door slimmer leren
(Opinie Enno Wiertsema, directeur Adfiz, in VVP-special Slimmer Adviseren 2025) Wie met financieel advies bezig is, weet hoe waardevol het echte gesprek met de...
Internetconsultatie over 're-integratie' van start
Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) is een internetconsultatie gestart voor het 'Wetsvoorstel wijziging toets op re-integratie inspanningen...
Adfiz: hypotheekrenteaftrek verder aanpakken lost probleem niet op
"Wat je ook vindt van afbouwen of afschaffen van de hypotheekrenteaftrek; het is geen oplossing voor de krapte op de woningmarkt." Dat stelt Adfiz-directeur Enno...
(Adfiz in Ken je vak! VVP 3-2025) Uiterlijk 10 juli 2027 wordt de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) vervangen door een nieuw,...
Adfiz zoekt experts voor Telegraaf Pensioen3daagse helpdesk
Van 11 t/m 13 november organiseert Wijzer in Geldzaken voor de 15e keer de Pensioen3daagse. Tijdens dit evenement wordt ook weer de Telegraaf Pensioen3daagse...
Advies in Cijfers 2025-2026 is uit
Adfiz heeft de editie 2025-2026 van Advies in Cijfers gepubliceerd. Adfiz: "Net zoals bij de vorige edities zijn ook voor deze zevende editie weer talloze onderzoeken...
Nieuwe SBI-coderingen aanleiding voor verdere standaardisatie
Steeds meer partijen maken de keuze om over te stappen op de nieuwe SIVI-codelijst SBI-AFD. Deze nieuwe lijst is gebaseerd op de nieuwe SBI- lijst van het CBS, aangevuld...
"Financiële weerbaarheid is geen generatievraagstuk"
"Laten we oog hebben voor de unieke uitdagingen van Gen Z. Maar laten we de discussie niet te smal voeren. Financiële weerbaarheid is geen generatievraagstuk....
Adfiz: nieuw kennisdossier digitale toegankelijkheid
Adfiz heeft een nieuw dossier toegevoegd aan haarkennisportaal: Digitale toegankelijkheid. In dit nieuwe kennisdossier behandelt Adfiz de eisen die de European...
SIVI van start met sectorbreed initiatief Kopgroep Raadpleeg Polis
SIVI is van start gegaan met een sectorbreed initiatief onder de titel 'Kopgroep Raadpleeg Polis'. “On demand digitale toegang tot polissen moet vanzelfsprekend...








