Adfiz bundelt kennis over bezwaren en mogelijkheden transparantie

Enno Wiertsema nieuw 2018 resized

Adfiz heeft een speciaal dossier geopend met alle bezwaren tegen het huidige uitvoeringsvoorstel actieve provisietransparantie van de minister, en met twee voorstellen die de consument volgens de organisatie wél kunnen helpen. Het betreft, aldus Adfiz, “het oorspronkelijke plan van de minister waarbij al in de eerste oriëntatiefase verteld moet worden welk deel van de premie straks provisie betreft. En een voorstel waarin wel nominale bedragen genoemd moeten worden, maar die recht doet aan de verschillen in klantvraag en de wijze waarop het contact plaatsvindt. Daarbij is wel van belang dat in iedere uitwerking dezelfde verplichting wordt opgelegd aan de directe verzekeraars, zodat consumenten niet door ongelijke informatie op het verkeerde been worden gezet.”

Fabels en feiten

De branchevereniging stelt dat er nogal wat misverstanden bestaan over de voordelen en nadelen van transparantie: “Het beeld is nogal eens dat transparantie een oplossing is voor alle kwalen, zonder noemenswaardige kosten. In een serie fabels en feiten weerleggen we de tien meest gehoorde misverstanden over exacte nominale provisietransparantie.”

Adfiz noemt verschillende bezwaren en problemen: “Het is slechte informatie voor de klant. Het heeft schadelijke gevolgen voor de dienstverlening aan (kwetsbare) klanten. Het gelijk speelveld niet geregeld. Het is in veel situaties niet praktisch uitvoerbaar. Het is juridisch niet houdbaar, want in strijd met Europese regelgeving.”

Informatie op het juiste moment

Adfiz-directeur Enno Wiertsema: “Adfiz is voor transparantie die klanten helpt. Transparantie in aankoopprocessen is zinvol als het bijdraagt aan bewustere en dus betere keuzes van consumenten. Dat is niet anders als het gaat om financieel advies en verzekeringen. Bewustere en betere keuzes kunnen alleen gemaakt worden als informatie op het juiste moment wordt gegeven.

“Dat betekent dat er: bij de keuze voor een adviseur, vergelijkingssite of direct kanaal gesproken wordt over de inhoud en kosten van de diensten, en bij de keuze voor een verzekering van een of meerdere verzekeraars gesproken wordt over de inhoud en prijs van de verzekering. In het huidige voorstel van de minister wordt dit door elkaar gehaald, en moet de informatie over inhoud en kosten van diensten verstrekt worden bij de keuze voor een verzekering. Bovendien krijgt een consument niet te horen wat de kosten zijn van de dienstverlening in het directe kanaal. Zo vormgegeven helpt transparantie de consument dus op geen enkele manier.”

Het dossier bevat ook een overzicht van onafhankelijke deskundigen en opiniemakers die eveneens meerdere vraagtekens plaatsen bij de gekozen uitvoeringsroute van de minister.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Tim Hamoen - Releva BV 1 december 2021

De opmerkingen mbt het maken van betere keuzes lijkt me een goed uitgangspunt om de vraag bij ook direct writers en andere distributie kanalen neer te leggen wat de distributie kosten van hen voor de klant zijn. Daarbij uiteraard ook wat ze precies voor de klant doen.

Joost Kam - Advies Verzekerd! 1 december 2021

Ik hoop dat de belangenbehartigers van het intermediair en de tussenpersoonverzekeraars,- en maatschappijen zich nu eens goed bundelen en zich hard maken tegen zinloze maatregelen van een wankelende overheid die alleen maar wil scoren voor schijntransparantie. Ik zit nu ruim 35 jaar in dit vak en ik heb tot heden alleen nog maar meegemaakt dat veel goede zaken uitgehold worden door boze tegenstanders met verkeerde agenda's en/of de overheid, als ze zich opeens realiseren dat iets teveel geld gaat kosten (spaarloonregeling) De overheid en andere (zichzelf consumentbeschermende instanties noemende) belanghebbenden zijn goed in ''Verdeel - en - heers'' en wij hebben dat ons jaren lang laten welgevallen. Ik weet zeker dat er door het verbod op provisie voor levenproducten heel wat gezinnen in de financiële problemen zijn gekomen omdat ze niet adequaat zijn geadviseerd omdat ze de kosten van advies niet konden of wilden betalen. Dat die absurde levenprovisies de nek om gedraaid zijn is volkomen terecht maar als ze daarvan doorlopende provisie hadden gemaakt was het probleem opgelost geweest en hadden dit soort excessen niet bestaan. Nu moeten we opeens vooraf gaan vertellen wat we misschien denken te gaan verdienen. Ik weet zeker dat er klanten zijn die me uitlachen als ik ze vertel dat we op een klassiekerverzekering € 10 per jaar verdienen en zich serieus afvragen hoe we daarmee onze schoorsteen rokende houden. Hoe gaan de Direct Writers dit nu doen? Die gaan met schreeuwende reclames lopen roeptoeteren dat je bij hen geen provisie betaalt, waarbij de hardwerkende tussenpersoon die zijn klanten kent en waardeert het onderspit dreigt te delven. Dit soort transparantie holt de branche en dit mooie vak uit, ben ik bang. Dus: Intermediairorganisaties aller streken: verenigt u!

Roger van der Linden: het adviesvak is intrinsiek van grote maatschappelijke betekenis

Roger van der Linden: het adviesvak is intrinsiek van grote maatschappelijke betekenis

"Wij adviseurs weten al lang dat de waarde van ons advies niet alleen van materiële, financiële aard is. Maar dat de waarde van financieel advies vooral...

VVP feliciteert Adfiz

VVP feliciteert Adfiz

Adfiz springt al 115 jaar in de bres voor alle financieel adviseurs van Nederland. Met een ideale mix van wijsheid en innovatievermogen. Van harte gefeliciteerd...

Van verkoper naar adviseur

Van verkoper naar adviseur

De geschiedenis van Adfiz voert naar 1909. Toen ontstond de Bond van Verenigingen van Vertegenwoordigers van Verzekeringsmaatschappijen in Nederland, kortweg Bond...

Adfiz Meerjarenplan 2024-2027

Adfiz Meerjarenplan 2024-2027

Maatschappelijke meerwaarde vergroten, sector blijven ontwikkelen, doorbouwen aan de vereniging. Dat zijn de grondslagen van het Adfiz Meerjarenplan 2024-2027. Adfiz:...

Rekenbox fijnmazig gemiddelde

Rekenbox fijnmazig gemiddelde

Adfiz ondersteunt haar leden (en vaak ook niet-leden) met raad en daad, zoals nu met een rekenbox fijnmazig gemiddelde. Immers, vanaf 1 juli is actieve provisietransparantie...

Gesprekshandvatten voor duurzaam financieel advies aan het MKB

Gesprekshandvatten voor duurzaam financieel advies aan het MKB

Duurzame ontwikkeling is één van de grote uitdagingen waar Nederland voor staat. Financieel adviseurs kunnen hierin volgens Adfiz een grote bijdrage...

ChatGPT versus Enno Wiertsema

ChatGPT versus Enno Wiertsema

Nieuw in VVP in 2024: de redactie legt een vraag voor aan ChatGPT en laat vervolgens een deskundige van vlees en bloed op het antwoord reageren. In VVP 2 is de prompt:...

Omdenken centraal op lustrumevent Adfiz

Omdenken centraal op lustrumevent Adfiz

Berthold Gunster, grondlegger van Omdenken, is de keynote spreker op het Adfiz-lustrumevent dat op 13 juni 2024 plaatsvindt in theater Flint in Amersfoort. Gunster...

Adfiz in Q&A actieve provisietransparantie: term provisie niet verplicht

Adfiz in Q&A actieve provisietransparantie: term provisie niet verplicht

Adfiz heeft een Q&A actieve provisietransparantie gepubliceerd. Een van de vragen waar het document op ingaat, is of het verplicht is de term provisie te gebruiken....

Adfiz hekelt ingreep CZ bij provisie

Adfiz hekelt ingreep CZ bij provisie

Adfiz vindt het ongehoord dat CZ zich “zo ingrijpend bemoeit met de adviespraktijk van onafhankelijke financieel adviseurs dat in detail wordt voorgeschreven...