Adfiz en HDI maken afspraken over rechtstreekse benadering klant

Adfiz

"Adfiz is tegen iedere vorm van rechtstreekse benadering door verzekeraars en heeft dat HDI ook laten weten. We zijn daarbinnen wel tevreden met het resultaat dat de klant ook via zijn eigen adviseur gebruik kan maken van het aanbod van HDI. Ook zijn wij blij met de toezegging dat het contact met de klant zich daadwerkelijk beperkt tot het doorverwijzen naar zijn adviseur." Aldus Adfiz.

De afgelopen weken is er veel onrust ontstaan over een door HDI direct aan de klanten gedaan voorstel. Deze beroepsaansprakelijkheidsverzekeraar heeft klanten rechtstreeks aangeschreven met een concurrerend aanbod. Dit betreft polissen die onder andere in volmacht via Adfiz-lid Schouten Insurance zijn gesloten. In veel gevallen is de correspondentie niet via de adviseur verlopen, noch is de adviseur hierin gekend.

HDI heeft Adfiz toegezegd dat er op dit moment alleen nog rechtstreekse benadering plaatsvindt, met het doel om reeds aangeschreven klanten te wijzen op de mogelijkheid via hun eigen adviseur gebruik te maken van het overstapaanbod." 

Adfiz: "Wij hebben aangegeven rechtstreekse benadering van klanten ten zeerste af te keuren. Hiermee treed je in de door de klant gewenste adviesrelatie met de adviseur. Bovendien schaadt een dergelijke actie het vertrouwen in de keten. Contact met de klant dient in beginsel altijd via de adviseur te verlopen. HDI gaf aan dit principe als intermediaire verzekeraar te onderschrijven.

"In haar brief verwijst HDI klanten naar het in beroepsaansprakelijkheidsverzekeringen gespecialiseerde advieskantoor – en tevens Adfiz-lid - Koekenberg Van Vuuren (KVV). Hiermee is dit kantoor ongewild onderdeel geworden van de discussie. Van het door HDI gedane aanbod kan namelijk ook gebruik worden gemaakt door jou als adviseur. Dit kan zowel via de rechtstreekse aanstelling bij HDI, via een serviceprovider of in volmacht. Met KVV hebben wij afgesproken dat klanten eerst naar hun eigen adviseur worden verwezen, alvorens de klant bij dit kantoor het adviestraject ingaat."

HDI was niet bekend met subagenten
De oversluitactie van HDI was volgens eigen zeggen ingegeven door een eerder ingezette oversluitactie van Schouten Insurance, waarbij de nieuwe risicodrager (soms automatisch) Markel zou worden. In reactie hierop is HDI de betreffende klanten gaan aanschrijven met een tegenvoorstel. Adfiz: "Volgens HDI was bij haar niet bekend dat bij veel volmachtpolissen er naast Schouten Insurance nog een adviseur betrokken was als subagent. Waar een adviseur bekend was, is de communicatie rondom de oversluitactie via de adviseur verlopen, aldus HDI. Daar waar dit niet via de adviseur is verlopen omdat HDI niet bekend was met de betreffende adviseur, betreurt HDI dit."

Reactie toevoegen

 
Aon Nederland doet Particulier en Volmacht Particulier over aan BlackFin

Aon Nederland doet Particulier en Volmacht Particulier over aan BlackFin

Aon plc heeft een definitieve overeenkomst getekend met BlackFin Capital Partners voor de overname van de particuliere verzekerings- en volmachtactiviteiten van...

DNB ziet geen grote rol BigTechs op Nederlandse hypotheekmarkt

DNB ziet geen grote rol BigTechs op Nederlandse hypotheekmarkt

BigTechs begeven zich op dit moment niet op de hypotheekmarkt en dat zal naar verwachting van DNB ook de komende jaren zo blijven. De toezichthouder in het rapport...

ING biedt online zakelijke verzekeringen van Allianz Direct

ING biedt online zakelijke verzekeringen van Allianz Direct

Vanaf 2024 zal ING in Nederland een breed scala aan verzekeringsproducten voor ondernemers aanbieden in samenwerking met Allianz Direct. Het nieuwe aanbod omvat...

Beroep op zelfstandig financieel advieskanaal blijft stabiel

Beroep op zelfstandig financieel advieskanaal blijft stabiel

Driekwart van de consumenten en negen van de tien bedrijven in Nederland zijn klant van een onafhankelijk financieel adviesbedrijf. Onafhankelijk financieel adviseurs...

DELA staakt distributie via adviseurs

DELA staakt distributie via adviseurs

DELA richt zich voortaan op directe distributie. Het afsluiten van nieuwe verzekeringen via het intermediairkanaal is vanaf 15 september niet meer mogelijk. DELA...

Adviseur doet zaken met beperkt aantal aanbieders schadeverzekeringen

Adviseur doet zaken met beperkt aantal aanbieders schadeverzekeringen

Op de markten Particulier Schade en Zakelijk Schade wordt een zeer groot deel van de omzet door adviseurs ondergebracht bij een beperkt aantal aanbieders. Serviceproviders...

Ditzo: “Zelfverzonnen vergoeilijking”

Ditzo: “Zelfverzonnen vergoeilijking”

“Ditzo was als zelfstandig merk niets meer dan een zelfverzonnen vergoelijking voor directe distributie van a.s.r. verzekeringsproducten.” Aldus business...

"Belangrijk dat klant snapt dat adviseur bank een verkoper is"

"Belangrijk dat klant snapt dat adviseur bank een verkoper is"

"Het is ongelooflijk belangrijk dat klanten snappen dat de (hypotheek)adviseur bij de bank een verkoper is met enkel producten van één merk." Dat stelt...

FBTO: premie reisverzekering berekenen via Google Voice Assistent

FBTO: premie reisverzekering berekenen via Google Voice Assistent

FBTO claimt de eerste te zijn die Google Voice Assistent inzet bij de verkoop van verzekeringen.Sinds kort is het mogelijk de premie voor de reisverzekering langs...

Minder makkelijk om contact te krijgen met bankmedewerker

Minder makkelijk om contact te krijgen met bankmedewerker

Klanten die contact zoeken met een bankmedewerker, geven in de Vertrouwensmonitor Banken aan dat dat minder makkelijk gaat: de score van 4,2 op het deelaspect ‘gemak’...