Adfiz en OvFD: efficiënte uniforme aanpak aflossingsvrij helaas onmogelijk

Hoezo Aflossingsblij

Volgens Adfiz en OvFD is het niet mogelijk gebleken om sectorbreed tot een uniforme en efficiënte samenwerking te komen in het aflossingsvrij-dossier. Geldverstrekkers gaan bestaande afspraken met adviseurs herijken en de banken zijn uit het overleg gestapt.

De afgelopen maanden hebben NVB, Verbond van Verzekeraars, Adfiz en OvFD overleg gehad om tot een efficiënte en klantgerichte samenwerking te komen in het aflossingsvrij-dossier. "Dit is van belang omdat adviseurs met veel verschillende geldverstrekkers samenwerken. Afspraken over een uniforme invulling van de samenwerking (bijv. over klantbenadering, het delen van klantgegevens en de onderlinge terugkoppeling) dragen enorm bij aan een efficiënte aanpak. Helaas is het niet mogelijk gebleken om generiek afspraken te maken voor de gehele sector en daarom gaan geldverstrekkers individueel verder om  de reeds bestaande individuele afspraken met adviseurs mogelijk te herijken. De banken hebben echter besloten dit overleg te verlaten. 

Adfiz en OvFD zeggen adviseurs nu zonder de banken te gaan ondersteunen om zelf op een zo efficiënt mogelijke manier invulling te geven aan hun klantbenadering in dit dossier. Aangezien actuele klantgegevens cruciaal zijn voor een goede klantbenadering, roepen Adfiz en OvFD individuele banken op om in ieder geval deze gegevens te delen.  

Volgens de twee belangenorganisaties is het een gemiste kans dat de banken afzien van uniforme efficiënte samenwerking. "De AFM spreekt de banken als geldverstrekker aan op hun aanpak, maar de onafhankelijk adviseur staat het dichtst bij de klant en kent de situatie van de klant het beste. Gezien de inspanning die vaak nodig blijkt om klanten met een aflossingsvrije hypotheek te activeren is de adviseur in de beste positie om de klant in beweging te krijgen. Bovendien is de onafhankelijk adviseur bij uitstek uitgerust om de aflossingsvrije hypotheek te beschouwen vanuit de totale financiële situatie van de klant", zeggen Adfiz en OvFD.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Verbond blij met IPID-handvatten AFM

Verbond blij met IPID-handvatten AFM

"Het vinden van de juiste IPID-balans tussen beknoptheid en compleetheid vergt een goede dialoog tussen verzekeraars en toezichthouder." Zo reageert het Verbond...

Adfiz: "Wie wordt er echt geholpen met deze draai van de minister?"

Adfiz: "Wie wordt er echt geholpen met deze draai van de minister?"

"Het oorspronkelijke voorstel is verstandig en evenwichtig", benadrukt Adfiz in reactie op de draai inzake provisietransparantie die minister Hoekstra maakt (zie...

Adfiz: infographic zakelijke cyberrisico’s

Adfiz: infographic zakelijke cyberrisico’s

Adfiz heeft een infographic zakelijke cyberrisico's gemaakt. Adfiz: "Zestig procent van de ondernemers in Nederland heeft al eens te maken gehad met cybercrime....

Nieuwe richtlijnen om prolongatieproces op zakelijke markt te verbeteren

Nieuwe richtlijnen om prolongatieproces op zakelijke markt te verbeteren

“Met deze uitgangspunten en richtlijnen zijn niet in één klap alle problemen rondom prolongatie en verzekerbaarheid opgelost, het is een startpunt.”Aldus...

Duurzaamheid is mainstream geworden

Duurzaamheid is mainstream geworden

(door Boy Slijp, Verbond van Verzekeraars, in VVP-special Duurzaamheid & Innovatie) Duurzaamheid is hot, en iedereen is doordrongen van het belang ervan. Over...

Samenwerking is cruciaal

Samenwerking is cruciaal

Als er iets is dat opvalt binnen dossiers waarbij duurzaamheid en innovatie een rol speelt, is het wel dat een goede samenwerking tussen de diverse betrokken partijen...

Evert-Jan Slootweg (CDA) op bezoek bij Veldsink

Evert-Jan Slootweg (CDA) op bezoek bij Veldsink

Afgelopen vrijdag faciliteerde Adfiz weer een Ronde Tafelbijeenkomst. Deze keer met kamerlid Evert-Jan Slootweg (CDA) en de adviesgroep Veldsink in Nuenen. Vanwege...

Pensioenbedrag ineens: Adfiz wil financiële kennistoets

Pensioenbedrag ineens: Adfiz wil financiële kennistoets

Om te voorkomen dat pensioendeelnemers keuzes maken die nadelig kunnen uitpakken, stelt Adfiz voor: invoering van een financiële kennistoets en waarschuwende...

Solidariteitsmonitor 2020: divers beeld

Solidariteitsmonitor 2020: divers beeld

Volgens de vierde Solidariteitsmonitor van het Verbond van Verzekeraars nam de verzekerbaarheid van vier van de vijf veelvoorkomende particuliere verzekeringen...

Aantal bewezen verzekeringsfraudes in 2019 bijna verdubbeld

Aantal bewezen verzekeringsfraudes in 2019 bijna verdubbeld

Het aantal bewezen verzekeringsfraudes is in 2019 bijna verdubbeld. In 2019 ontdekten verzekeraars 22.376 fraudezaken, tegen 12.879 zaken in 2018. Hiermee voorkwamen...