Adfiz en OvFD: efficiënte uniforme aanpak aflossingsvrij helaas onmogelijk

Hoezo Aflossingsblij

Volgens Adfiz en OvFD is het niet mogelijk gebleken om sectorbreed tot een uniforme en efficiënte samenwerking te komen in het aflossingsvrij-dossier. Geldverstrekkers gaan bestaande afspraken met adviseurs herijken en de banken zijn uit het overleg gestapt.

De afgelopen maanden hebben NVB, Verbond van Verzekeraars, Adfiz en OvFD overleg gehad om tot een efficiënte en klantgerichte samenwerking te komen in het aflossingsvrij-dossier. "Dit is van belang omdat adviseurs met veel verschillende geldverstrekkers samenwerken. Afspraken over een uniforme invulling van de samenwerking (bijv. over klantbenadering, het delen van klantgegevens en de onderlinge terugkoppeling) dragen enorm bij aan een efficiënte aanpak. Helaas is het niet mogelijk gebleken om generiek afspraken te maken voor de gehele sector en daarom gaan geldverstrekkers individueel verder om  de reeds bestaande individuele afspraken met adviseurs mogelijk te herijken. De banken hebben echter besloten dit overleg te verlaten. 

Adfiz en OvFD zeggen adviseurs nu zonder de banken te gaan ondersteunen om zelf op een zo efficiënt mogelijke manier invulling te geven aan hun klantbenadering in dit dossier. Aangezien actuele klantgegevens cruciaal zijn voor een goede klantbenadering, roepen Adfiz en OvFD individuele banken op om in ieder geval deze gegevens te delen.  

Volgens de twee belangenorganisaties is het een gemiste kans dat de banken afzien van uniforme efficiënte samenwerking. "De AFM spreekt de banken als geldverstrekker aan op hun aanpak, maar de onafhankelijk adviseur staat het dichtst bij de klant en kent de situatie van de klant het beste. Gezien de inspanning die vaak nodig blijkt om klanten met een aflossingsvrije hypotheek te activeren is de adviseur in de beste positie om de klant in beweging te krijgen. Bovendien is de onafhankelijk adviseur bij uitstek uitgerust om de aflossingsvrije hypotheek te beschouwen vanuit de totale financiële situatie van de klant", zeggen Adfiz en OvFD.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Het werk gaat door... Sonja Cats

Het werk gaat door... Sonja Cats

Onder de titel 'Het werk gaat door...' brengt VVP in beeld hoe financieel dienstverleners hun werk in deze tijd zo goed mogelijk oppakken. Het biedt inzicht in het...

Tulp Assist Insurance lid Verbond

Tulp Assist Insurance lid Verbond

Het Verbondsbestuur heeft in zijn laatste vergadering het lidmaatschap toegekend aan Tulip Assist Insurance Limited. Tulip Assist Insurance Limited wordt in Nederland...

Adfiz stelt corona-informatie beschikbaar voor hele markt

Adfiz stelt corona-informatie beschikbaar voor hele markt

Adfiz stelt haar coronapagina beschikbaar voor de hele markt. Zo verzamelen Adfiz en het Verbond van Verzekeraars vragen over verzekeringen te verzamelen en samen...

Coronavirus: premiebetaling tijdelijk opgeschort?

Coronavirus: premiebetaling tijdelijk opgeschort?

Adfiz meldt in gesprek te zijn met het Verbond over de vraag of in verband met de coronacrisis de premiebetaling tijdelijk opgeschort kan worden zonder de dekking...

Coronavirus: verzekeraars helpen bij ophalen gestrande reizigers

Coronavirus: verzekeraars helpen bij ophalen gestrande reizigers

Nederlandse reizigers in het buitenland die door de coronacrisis niet in staat zijn om zelf hun terugkeer te regelen, worden daarbij gesteund door het ministerie...

Transparant zijn over dienstverlening

Transparant zijn over dienstverlening

Voor een goed klantbegrip is het cruciaal dat de nadruk ligt op de waarde en opbrengst van de dienstverlening, betoogt Adfiz in het katern 'Ken je vak!' in VVP...

Anva en Adfiz stellen Safebay twee maanden gratis beschikbaar

Anva en Adfiz stellen Safebay twee maanden gratis beschikbaar

Anva en Adfiz stellen het communicatieplatform Safebay twee maanden lang gratis beschikbaar. Op deze manier willen Anva en Adfiz adivseurs helpen om communicatie...

Coronavirus: Adfiz en Verbond pakken nieuwe vraagstukken op

Coronavirus: Adfiz en Verbond pakken nieuwe vraagstukken op

Adfiz gaat nieuwe vraagstukken over verzekeren en financiën die ontstaan door de maatregelen naar aanleiding van het coronavirus verzamelen en voorleggen aan...

Coronavirus: Adfiz-bijeenkomsten opgeschort

Coronavirus: Adfiz-bijeenkomsten opgeschort

Alle door het Adfiz-bureau georganiseerde bijeenkomsten zijn met onmiddellijke ingang opgeschort vanwege het coronavirus. Het betreft: 19 maart - Jong Management, ...

Verbond verzoekt Noord-Brabant niet aan bijeenkomsten deel te nemen

Verbond verzoekt Noord-Brabant niet aan bijeenkomsten deel te nemen

Het Verbond van Verzekeraars verzoekt bezoekers uit Noord-Brabant om niet aan bijeenkomsten deel te nemen. In verband met het coronavirus heeft het Verbond een aantal...